وزیر کشور پیشنهادی رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احمد وحیدی وزیر کشور در دولت سیزدهم

در خبری که رسانه‌ها از فهرست نهایی کابینه ابراهیم رئیسی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند، نام احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. اما وحیدی کیست و چه سوابقی دارد؟

وزیر کشور پیشنهادی رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احمد وحیدی وزیر کشور در دولت سیزدهم

احمد وحیدی کیست؟

احمد وحیدی (با نام اصلی احمد شاهچراغی) متولد سال 1337 در شیراز است؛ یعنی با داشتن 67 سال سن جزو وزرای مسن دولت تقریباً جوان رئیسی محسوب می‌شود. وحیدی هم‌اکنون به‌عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند و نیز ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را هم بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

احمد وحیدی دانش‌آموخته رشته کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکترای مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است. او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را بر عهده داشت.

وحیدی در دولت هشتم از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون طرح و برنامه وزیر دفاع و در دولت نهم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ قائم‌مقام وزیر دفاع بود. او در دولت دهم از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود.

ماجرای انتخاب احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع

محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ فهرستی از وزیران پیشنهادی خود را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه کرد که در این فهرست احمد وحیدی برای سمت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده بود. با این حال در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، در جریان سومین روز بررسی سوابق وزیران کابینه دهم در مجلس شورای اسلامی، هنگامی که نوبت به اظهارنظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع رسید، هادی قوامی (نماینده مردم اسفراین) که قرار بود به عنوان تنها مخالف سخن بگوید، از طریق منشی مجلس تغییر رأی خود را اعلام و دلیل این انصراف را گستاخی و رجزخوانی اسرائیل درباره وحیدی اعلام کرد و گفت: «برای نشان دادن حمایت کامل و قاطع مجلس از ایشان در برابر گستاخی صهیونیست‌ها، از وقت مخالفت خود صرف‌نظر می‌کنم و نه‌تنها رأی منفی خود را پس می‌گیرم، بلکه به ایشان رأی مثبت خواهم داد.»

به دلیل انصراف قوامی نماینده موافق هم صحبت نکرد و بدون بررسی سوابق و نظرات مخالف یا موافق، وحیدی برای اعلام برنامه‌هایش پشت تریبون مجلس رفت.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: وزیر اقتصاد دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم

در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ در جریان رأی‌گیری به وزرای پیشنهادی، احمد وحیدی با کسب ۲۲۷ رأی موافق از مجموع ۲۸۶ رأی ماخوذه، ۵۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم انتخاب شد. در واقع او با کسب ۷۹ درصد آرا، بیشترین درصد را در میان سایر وزرای پیشنهادی دولت دهم کسب کرد.

ارسال نظر