آیا واکسن کرونا باعث اختلال در عادت ماهانه می‌شود؟

درد بازو و تب خفیف از عوارض واکسن کرونا اعلام شده است. اما واکسن، عوارض جانبی دیگری دارد که داروسازان و پزشکان هرگز این موارد را هشدار نداده‌اند. فرقی ندارد چه واکسنی تزریق شده است، اختلال غیرمنتظره در چرخه قاعدگی بعضی از زنان در همه جای دنیا گزارش شده است.

آیا واکسن کرونا باعث اختلال در عادت ماهانه می‌شود؟

بسیاری از محققان و متخصصان زنان می‌گویند هنوز ارتباطی بین واکسن و تغییرات گزارش شده، پیدا نشده است؛ اما برخی افراد هنوز نگران این موضوع هستند. تاکنون، دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد اینکه آیا واکسن‌ها می‌توانند بر قاعدگی تاثیر بگذارند یا خیر، به دست نیاورده‌اند.

تحقیقات بیشتری پیرامون اختلال در عادت ماهانه پس از واکسن کرونا انجام شده است

کیت کلنسی، بوم‌شناس باروری انسان و دانشیار مردم‌شناسی در دانشگاه ایلینوی و کاترین لی، انسان‌شناس بیولوژیکی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس امیدوارند که این نگرانی را پایان دهند.

این 2 محقق بیش از 140 هزار گزارش از افرادی جمع آوری کرده‌اند که می‌گویند پس از واکسیناسیون متوجه تغییر قاعدگی خود شده‌اند. لی و کلنسی به طور رسمی این موارد را برای یک مطالعه، ثبت می‌کنند. بعضی از زنان قاعدگی سنگینی را تجربه کرده بودند و برخی دیگر اختلال در زمان را اعلام کردند.

اختلال در عادت ماهانه

مسئله اصلی این است که حتی تعداد زیاد تجربه‌های فردی، برای اثبات اینکه واکسن باعث تغییر در قاعدگی می‌شود، کافی نیست. چرخه قاعدگی سالم، یک فرایند هورمونی پیچیده است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و ماه به ماه بسیار متفاوت باشد و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. استرس می‌تواند بطور موثر روی این فرایند اثر مستقیم بگذارد.

سازمان غذاودارو و تولیدکنندگان واکسن‌ها اعلام کردند که شواهدی مشاهده نکرده‌اند که واکسن‌ها باعث بی‌نظمی قاعدگی می‌شوند. این سازمان‌ها هرگونه مشکلات بهداشتی مربوط به قاعدگی یا باروری را رد کرده‌اند.

کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا می‌گوید از گزارشات مطلع است، اما واکسیناسیون همچنان توصیه می‌شود و دلیلی برای عدم تزریق واکسن وجود ندارد. همچنین تزریق واکسن در دوران عادت ماهیانه نیز باعث مشکل نمی‌شود.

با این وجود، هنوز توضیحات کاملی در اینباره به زنان داده نشده است. هنوز بسیاری از زنان از اینکه این مورد بررسی نشده و جواب قابل قبولی از پزشکان و داروسازان نگرفته‌اند، نگران هستند. لی در ادامه می‌گوید: «این عدم آگاهی باعث شک به زدن واکسن شده است. این باعث شده که افراد احساس کنند بدن آنها در بخشی از آزمایشات بالینی، مورد توجه قرار نگرفته است.»

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در حال بررسی این موضوع است. سخنگوی CDC اعلام کرده که آژانس در حال بررسی گزارش‌های یکی از پایگاه‌های داده خود است، تا ببیند آیا می‌توان تشخیص داد واکسن چگونه می‌تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد یا خیر.

ظاهرا هرگونه تغییر در چرخه و اختلال در قاعدگی کوتاه مدت است

بطور کلی تجربه‌های شخصی جمع‌آوری شده توسط لی و کلنسی، فقط مختل شدن مختصر قاعدگی را توصیف می‌کند. لی می‌گوید: «طبق داده‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد که تغییرات در چرخه قاعدگی کوتاه مدت و در حد چند دوره است.»

هر دو محقق خود را طرفدار واکسن توصیف می‌کنند. آنها اعلام کرده‌اند خطر عدم تزریق واکسن بسیار زیاد است؛ اما از اینکه تغییرات قاعدگی به طور رسمی به عنوان یک عارضه جانبی ذکر نشده است، ابراز تاسف کردند و آن را دلیل اصلی بی‌اعتمادی زنان به تزریق واکسن دانستند.

افرادی که واکسن تزریق می‌کنند، حق دارند بدانند که آیا ممکن است بعد از تزریق واکسن، چرخه عادت ماهیانه آنها دستخوش تغییراتی شود یا خیر. این یک سوال بسیار ساده است که افراد سزاوار پاسخ به آن هستند. اما در حال حاضر محققین درک درستی از اینکه تزریق واکسن باعث اختلال در قاعدگی می‌شود را ندارند.

واکسن کرونا و اختلال در قاعدگی

تحقیقات جدید نشان داده که حداقل یک دلیل قابل قبول وجود دارد که مشخص شود واکسن‌ها می‌توانند چرخه و میزان قاعدگی را تغییر دهند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی در ایجاد و شکستن پوشش رحم در طول یک چرخه، نقش مهمی دارند.

دکتر جو مانتفیلد، نایب‌رئیس رویال کالج زنان و زایمان می‌گوید تغییر عادت ماهانه زنان نگران‌کننده است اما معمولا فقط یک تا دو ماه طول می‌کشد.

او زنان را تشویق کرد که اگر بعد از دریافت واکسن مخصوصا در دوران یائسگی خونریزی شدید مشاهده کردند، با یک متخصص سلامت صحبت کنند اما دکتر مانتفیلد تاکید کرد خطرات بلندمدتی در این زمینه وجود ندارد: «هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که تغییرات موقت در آینده بر باروری افراد اثر بگذارد.»

بیشتر بخوانید: سندرم‌ بعد از کرونا در زنان حادتر است!

ارسال نظر