ادعایی که می تواند به واقعیت تبدیل شود!

رسانه کلیک – وزیر ارتباطات با بیان این نکته که تا پایان تا پایان دولت درصد ارتباط روستاهای کشور به صد در صد می‌رسد؛ این سوال را پیش آورده که آیا رسیدن به این آمار محقق خواهد شد؟

ادعایی که می تواند به واقعیت تبدیل شود!

وزیر ارتباطات امروز در نشست اعضای فراکسیون فناوری اطلاعات مجلس گفت: «براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار، وزارت ارتباطات در سال ۹۷ که کشور با رشد اقتصادی منفی ۴.۸ روبرو شد، به رشد اقتصادی مثبت ۱.۷ در حوزه ارتباطات دست یافت و در بخش فناوری اطلاعات نیز رشد اقتصادی مثبت ۶.۴ را تجربه کرد و سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۱.۷ به ۲.۸۸ رسیده است.»

جهرمی عنوان کرد: «براساس سندی که در شورای‌عالی مجازی به تصویب رسید که در پی آن وزارت ارتباطات موظف به تامین زیرساخت‌های لازم برای این بخش شد، تاکنون ۸۰ درصد تکالیف خود را به انجام رسانده است، یعنی بخش زیرساخت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات مطابق با شرایطی است که در سند ذکر شده است.»

همچنین وزیر جوان کابینه دولت عنوان کرد: «نقشه راه نسل ۵ اینترنت ایجاد شده است، اما تا ۵ سال آینده اقتصادی می‌شود.»

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: «تکلیف وزارت ارتباطات براساس ماده ۶۷ قانون برنامه این است که تا پایان سال اجرای برنامه ۹۰ درصد روستاها به شبکه ارتباطی متصل شوند که تاکنون ۸۰ درصد آن محقق شده و تا پایان این دولت نیز ۱۰۰ درصد روستاها از این سرویس‌ها بهره‌مند خواهند شد.»

با توجه به ادعای آذری جهرمی اگر به بررسی پرونده وزارت ارتباطات بپردازیم، متوجه می‌شویم که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تنها تعداد ۳۰۰ هزار نفر پهن باند موبایل داشتند که این رقم در شرایط کنونی به ۷۰ میلیون مشترک دارای پهن باند موبایل افزایش یافته است. همچنین ۱۲۴۲ شهر دارای ۳G و ۴G هستند و ۸۰ درصد روستاها از امکانات اینترنت بهره‌مند شده‌اند.

همچنین وزارت ارتباطات ۸ درصد بازار اقتصاد کشور را در اختیار داشته و ۹۲ درصد به بخش خصوصی سپرده شده که ۴ برابر بیشتر از دولت سرمایه گذاری زیرساختی انجام داده‌اند. همچنین پهنای باند در این دولت از ۶۴۰ گیگ به ۱۹۰۰ گیگ افزایش یافت. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری اینترنت خانگی پرسرعت که سرعت آن به ۴ برابر افزایش یافته به ۲ میلیون پورت رسیده است.

از طرفی وزیر ارتباطات در خردادماه گفت نسل جدید اینترنت به رغم تحریم‌ها راه‌اندازی می‌شود، اما کارشناسان این وزارتخانه گفته‌اند تا ۵ سال آینده امکان دستیابی به آن وجود ندارد! از طرفی شرکت مخابرات هزینه سرویس‌های اینترنتی را گران کرده است، در حالی که قرار بود افزایش قیمت وجود نداشته باشد.

با در نظر گرفتن این نکات این سوال پیش می‌آید که آیا ادعای وزیر ارتباطات در مدت زمان باقی مانده اجرایی خواهد شد؟

اگر عملکردهای موفق و ناموفق وزارت ارتباطات را در کنار هم قرار دهیم به این نکته پی خواهیم برد که وزارت ارتباطات در زمینه تقویت پهنای باند موفق عمل کرده است. از طرفی در تقویت زیر ساخت تقویت شبکه ملی اطلاعات نیز پیشرفت‌هایی به دست آورده است. با توجه به این نکات شاید این ادعای وزیر ارتباطات به زودی عملی شود و وزارت ارتباطات موفق شود که 100 درصد روستاهای کشور را به شبکه ارتباطی دولت متصل کند. باید منتظر ماند و دید در آینده شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود.

ارسال نظر