ادغام؛ هم آره هم نه!

رسانه کلیک - اولین پنل رویداد فیروزه پلت با موضوع «ادغام و تملیک به عنوان ابزاری برای رشد و بقا» با حضور مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک، میلاد بازدار، مدیر بخش نیازمندی‌های ملک شیپور، رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور، امیرعلی مهاجر، مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ، نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا، سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود با مدیریت آرش برهمند برگزار شد.

ادغام؛ هم آره هم نه!

این پنل با چرایی این سوال رضا نایبی مدیر الو پیک آغاز شد: «سوال این است که چرا ادغام؟»

مدیر عامل الو پیک ادامه داد: «در بازار کسی بخواهد درخواست ادغام دهد به خاطر از میدان به در کردن رقیب است و دلیل مثبتی در پس پرده این ادغام نمی بینم! در حال حاضر بین استارتاپ‌ها جنگ تخفیف و سوبسید و کوپن در گرفته است.»

او ادامه داد: «بازار مجبورمان می‌کند زمانی که به رشدی که باید نمی‌توانیم دست پیدا کنیم به گزینه ادغام فکر کنیم. اگر متابع مالی بازم را داشته باشیم ترجیج هیچ استارتاپی گزینه ادغام نیست!»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا به امروز به فکر ادغام با باریگران بزرگ افتاده‎اید پاسخ داد: «صادقانه بگویم؛ در ایران تمام فاندرها الگویی دارند که به هیچ وجه دوست ندارد استارتاپشان را با کسی سهیم شوند.»

در ادامه این پنل رضا اربابیان مدیر عامل شیپور در پاسخ به این نکته که به عنوان دومین بازیگر میدان نیازمندی‌ها در میدان رقابتید و آیا نصمیم برای ادغام ندارید؟ گفت: «به اعتقاد من هر ادغامی باید منطقی باشد؛ و زنجیره اتصالی میان ویژن‌ها به تحقق بپیوندد؛ در غیر این صورت بهای سنگینی باید برایش پرداخت. ما هنوز به جایگاه ادغام نرسیده‌ایم. در حالت کلی دید من به این صورت است که با رقیب خود کاری ندارم؛ در تلاشم بر اساس برنامه‌ها پیش رفته و به یوزر مد نظرمان دست پیدا کنیم.»

امیرعلی مهاجر، مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ ضمن تایید سوالی در رابطه با این نکته که آیا اسنپ تریپ با آپ وارد همکاری شده است؟ افزود: «در حال حاضر بازیکن دوم پرواز داخلی هستیم. ادغام و تملیک را روی کاغذ جذاب است؛ اما وقتی بخواهید واقعا ادغام و تملیک را اجرایی کنید، انقدر سخت و مشکل است که بعضی مواقع، شما را از هدف اصلی دور می‌کند. باید بررسی کنید که آیا این کارها به دردسرش می‌ارزد یا خیر.»

او در جواب به این نکته که اسنپ برخی از کسی و کارهای خود که سودده نیستند را تعطیل کرده؛ آیا احتمال دارد اسنپ تریپ نیز به آن سرنوشت دچار شود گفت: «ما قصد داریم وارد بازارهایی شویم که بتوانیم رشد کنیم. البته الان اسنپ‌تریپ سودده نیست اما سودده خواهیم شد.»

در ادامه سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود با اشاره به این نکته 95 درصد از بارا فروش آنلاین غذا را در دست دارند افزود: «یکی از قوی ترین ادغام‌های ایرانی ادغام اسنپ‌فود و زود فود بود.»

لطفی با در پاسخ به نکته ای که آرش برهمند پور در رابطه با انحصار زودفود اشاره کرد گفت: «ما فقط به مشتری بهترین سرویس را عرضه می‌کنیم و کلمه انحصار را قبول ندارم. اشتباه بزرگی است که فکر کنید ٩۵ درصد بازار فروش آنلاین غذا را با انحصار در اختیار نداریم. ‏با ۱۳ هزار رستوران در کل ایران کار می‌کنیم که ۵ هزار تا آن در تهران است. در تهران بالغ بر ۱۰تا۲۰ هزار اغذیه‌فروشی است که هرکسی می‌تواند با آنها کار کند. ما جلوی اینکار را نگرفته‌ایم. انحصار یعنی ما کسی را وادار به همکاری کنیم!»

نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا در رابطه با این نکته که آیا از معامله زورق راضی بود‌ه‌اند یا خیر؟ گفت: «با پیشنهاد سرآوا در این زمینه راهی جز این نداشتیم اما حالا راضی هستیم. اگر انتخاب ما بود زورق را نمی‌خریدیم اما بخشی از قرارداد بود. برای زورق برنامه‌هایی داشتیم و فعالیت‌هایی را شروع کردیم. بخشی از آنها خوب بود اما کار کردن و سرمایه‌گذاری روی برند جواب نداد! این روزها سایت زورق به علی بابا دایرکت می‌شود.»

میلاد بازدار، مدیر بخش نیازمندی‌های ملک شیپور که پیشتر مدیر آلونک بود در رابطه با ادغام آلونک با شیپور گفت: «برای ادغام تصمیم درستی گرفتیم. مدیریت یکپارچه شده است و تغییرات کمی در تیم داشتیم. صد البته تصمیم سختی هم بود، جلسات بسیاری برگزار کردیم اما وقتی تغییر نام دادیم رشد ٢٠٠ درصدی را تجربه کردیم.»

او در پایخ به این سوال که آیا همین اتفاق در انتظار ادغام دیوار و آی‌هوم نیز است افزود: «از نظر ارزش افزوده احتمالا اتفاق خوبی در راه است.»

بازدار تاکیدا افزود: «رقیب قابل احترامی داریم ولی براساس کار رقیب استراتژی نمی چینیم.»

اربابیان، مدیر عامل شیپور در تکمیل صحبت‌های بازدار افزود: «ادغام خوب است اما حجم کار سه برابر شده است و کارمان سخت‌تر. باید در ادغام این موضوع را در نظر بگیریم که ارزش افزوده‌‌ای به کسب‌وکارمان افزوده می‌شود یا خیر؟ با ادغام شیپور و آلونک هم‌اکنون ٨٠٠ آژانس املاک با ما همکاری می‌کنند.»

او ادامه داد: «قبل از ادغام با آلونک ما کاملا محصول محور بودیم اما با اضافه شدن تیم آلونک که کاملا فروش محور بود میکس خوبی اتفاق افتاد.»

ارسال نظر