ارز دیجیتال تتر چیست و چرا اقتصاددانان را نگران کرده است؟

رسانه کلیک – اگر تابه‌حال سعی در خرید ارزهای دیجیتال داشته‌اید، حتما نام تتر به گوشتان خورده است. ارز دیجیتال تتر سومین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، اما برخی از حاشیه‌های آن اخیرا باعث نگرانی اقتصاددانان شده است.

ارز دیجیتال تتر چیست و چرا اقتصاددانان را نگران کرده است؟

ارز دیجیتال تتر اقتصاددانان را نگران کرده است

ارز دیجیتال تتر (Tether) با نماد اختصاصی USDT، سومین بازار باارزش را در میان رمزارزها دارد، اما باعث نگرانی برخی از اقتصاددانان، از جمله یکی از مقامات بانک فدرال ایالات متحده شده است.ارز دیجیتال تتر

ماه گذشته، اریک روزنگرن (Eric Rosengren)، اخیرا نگرانی خود در مورد این ارز دیجیتال را اعلام کرد و آن را یک خطر بالقوه برای ثبات مالی معرفی کرد. در همین حال، برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که کم شدن اعتماد به تتر می‌تواند اتفاقی غیرقابل‌پیش‌بینی باشد که به‌شدت بر بازار تأثیر می‌گذارد.

مسائل مربوط به تتر پیامدهای قابل‌توجهی برای دنیای نوظهور ارزهای دیجیتال دارد و اقتصاددانان به طور فزاینده‌ای نگران‌اند که بازارهای فراتر از ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

به‌احتمال زیاد شما چیزهایی در مورد بیت کوین شنیده‌اید، اما در مورد تتر چطور؟ تتر نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است. در واقع، تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، اما با بیت کوین و سایر رمزارزها بسیار متفاوت است.

تتر چیزی است که به‌عنوان یک استیبل کوین (ارز دیجیتال با ثبات) شناخته می‌شود. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال که به بی‌ثباتی شناخته می‌شوند، برای حفظ ارزش پایدار به دارایی‌های دنیای واقعی، مانند دلار آمریکا متصل هستند. به‌عنوان‌مثال، بیت کوین در ماه آوریل به بالاترین قیمت خود نزدیک به 65،000 دلار رسید و از آن زمان ارزش آن تقریبا نصف شده است.

ارز دیجیتال تتر طوری طراحی شده است که به دلار متصل باشد. درحالی‌که سایر ارزهای دیجیتال اغلب از نظر ارزش نوسان دارند، قیمت تتر معمولا معادل 1 دلار است. هرچند که همیشه این‌گونه نیست و تزلزل در ارزش تتر درگذشته باعث نگرانی شدید سرمایه‌گذاران شده است.

مبادله‌گران رمزارزها معمولا برای خرید این دارایی‌ها، از تتر به‌عنوان یک گزینه جایگزین برای ارزهای معمولی استفاده می‌کنند. این اساسا راهی را برای آنها فراهم می‌کند تا در زمان بی‌ثباتی شدید در بازار ارزهای دیجیتال در یک دارایی باثبات‌تر به دنبال امنیت مالی باشند.

با این حال، ارزهای دیجیتال تنظیم و قانون‌گذاری نشده‌اند و بسیاری از بانک‌ها به دلیل میزان خطر موجود، از تجارت یا مبادلات ارز دیجیتال اجتناب می‌کنند. در اینجا است که استیبل کوین‌ها وارد کار شوند.

چرا تتر بحث‌برانگیز و جنجالی است؟

برخی از سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگران هستند که صادرکننده ارز دیجیتال تتر ذخایر کافی دلار برای توجیه پشتوانه دلاری آن را ندارد.

در ماه مه، تتر ذخایر استیبل کوین خود را آشکار کرد. این شرکت فاش کرد که فقط بخشی از دارایی‌های آن، به طور دقیق 2.9 درصد به‌صورت نقدی است، درحالی‌که اکثریت آن به‌صورت اسناد تجاری (نوعی بدهی کوتاه‌مدت و بدون ضمانت) است.

به گفته جی پی مورگان (JPMorgan)، این تتر را در میان 10 بزرگ‌ترین دارنده اسناد تجاری در جهان قرار می‌دهد. تتر با صندوق‌های سنتی بازار پول مقایسه شده است اما با این تفاوت که قانون‌گذاری نشده است.

ارز دیجیتال تتر با بیش از 60 میلیارد دلار ارز در گردش، سپرده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های ایالات متحده دارد.

مدت‌ها است که نگرانی‌هایی در مورداستفاده از تتر برای دست‌کاری قیمت بیت کوین وجود دارد. یک مطالعه ادعا کرده است که این ارز دیجیتال برای حمایت از بیت کوین در هنگام کاهش قیمت کلیدی در 2017 استفاده شده است.

در اوایل سال جاری، دفتر دادستان کل نیویورک با تتر و بیتفینکس (Bitfinex)، صرافی ارزهای دیجیتال وابسته به آن، به یک توافق دادگاهی رسید.

عالی‌ترین مقام اجرای قانون ایالت نیویورک این دو شرکت را به جابه‌جایی صدها میلیون دلار برای جبران خسارات 850 میلیون دلاری متهم کرده بود. تتر و بیتفینکس توافق کردند 18.5 میلیون دلار بپردازند و از فعالیت در ایالت نیویورک منع شدند، با این حال این دو شرکت زیر بار هیچ اشتباهی نرفتند.

سرایت در بازار

تحلیلگران در جی پی مورگان قبلا هشدار داده بودند که ازدست‌رفتن اعتماد به تتر در بازار می‌تواند منجر به «شوک نقدینگی شدید در بازار گسترده ارزهای دیجیتال» شود. نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که افزایش ناگهانی برداشت‌های تتر می‌تواند منجر به سرایت احتمالی در بازار شود و دارایی‌های فراتر از ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

در ماه ژوئن، روزنگرن تتر و سایر استیبل کوین‌ها را یکی از چندین خطر بالقوه برای ثبات مالی خواند. وی در جلسه‌ای گفت: «این استیبل کوین‌ها هر روز محبوب‌تر می‌شوند. بحران آینده می‌تواند به‌راحتی ایجاد شود؛ زیرا این استیبل کوین‌ها به بخش مهمی از بازار مالی تبدیل می‌شوند، مگر اینکه ما شروع به تنظیم و قانون‌گذاری آن‌ها کنیم و اطمینان حاصل کنیم که در واقع ثبات بسیار پایداری برای آنچه که به‌عنوان یک ارز دیجیتال با ثبات برای عموم مردم به بازار عرضه می‌شود، وجود دارد.»

هفته گذشته، شرکت Fitch Ratings هشدار داد که بازخرید ناگهانی توکن‌های تتر می‌تواند بازارهای اعتبار کوتاه‌مدت را بی‌ثبات کند.

ارز دیجیتال تتر تنها استیبل کوین بازار نیست، اما بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها است. سایر موارد شامل یو اس دی کوین (USDC) و دلار بایننس (BUSD) است.

ارسال نظر