ارز دیجیتال تزوس چیست؟ | معرفی و بررسی رمزارز XTZ

ارز دیجیتال (Tezos) یکی از پروژه‌های بلاک چینی است که به دلیل نوآوری‌های بسیار جذابش اخیرا نام آن حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است، اما تزوس دقیقا چیست و با دیگر رمزارزهای برتر چه تفاوتی دارد؟

ارز دیجیتال تزوس چیست؟ | معرفی و بررسی رمزارز XTZ

ارز دیجیتال تزوس چیست؟

تزوس یک شبکه بلاک چین است که بر اساس قراردادهای هوشمند طراحی شده است، به‌گونه‌ای که تا حد زیادی شبیه اتریوم است. بااین‌حال، تفاوت بزرگی میان این دو ارز دیجیتال وجود دارد؛ زیرا تزوس قصد دارد زیرساخت‌های پیشرفته‌تری را ارائه دهد؛ به این معنی که می‌تواند باگذشت زمان تکامل‌یافته و بهبود یابد، بدون اینکه خطر ایجاد هارد فورک (Hard Fork) آن را تهدید کند.ارز دیجیتال تزوس

این خطر چیزی است که هم بیت کوین و هم اتریوم از زمان ایجادشان از آن متحمل آسیب شده‌اند. افرادی که XTZ دارند می‌توانند به پیشنهادات ارتقاء پروتکل که توسط توسعه‌دهندگان Tezos ارائه شده است رأی دهند.

این پلتفرم منبع باز خود را «امن، قابل ارتقا و ماندگار» می‌خواند و ادعا می‌کند که زبان قرارداد هوشمند آن دقت موردنیاز برای موارد استفاده با ارزش بالا را فراهم می‌کند. به گفته تیم توسعه تزوس، رویکرد آن به این معنی است که این پروژه تا مدت‌ها در آینده به‌روز خواهد ماند و می‌تواند پیشرفت‌های فناوری بلاک چین را به‌آسانی در بر بگیرد.

فناوری زیربنایی Tezos برای اولین‌بار در یک وایت پیپر ارائه شده در سپتامبر 2014 منتشر شد. پس از یک سری تأخیرها، شبکه اصلی تزوس، چهار سال بعد راه‌اندازی شد.

بنیان‌گذاران تزوس چه کسانی هستند؟

آرتور و کاتلین بریتمن آرتور و کاتلین بریتمن در یک قاب

آرتور بریتمن مردی بود که وایت پیپر Tezos را نوشت. او استدلال کرد که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیت کوین، فقدان یک فرایند حکمرانی بود که از مشارکت جامعه‌ای که از شبکه استفاده می‌کنند، دعوت کند. دیگر انتقاد وی به بیت کوین، عدم امکان صدور توکن‌های جدید از طریق این بلاک چین بود.

او و همسرش کاتلین، استارتاپی به نام Dynamic Ledger Solutions تأسیس کردند که وظیفه‌اش نوشتن کدی بود که پروتکل Tezos را پشتیبانی می‌کرد. این شرکت متعاقباً توسط بنیاد Tezos خریداری شد تا اطمینان حاصل شود که تمام حقوق مالکیت معنوی مربوط به شبکه، تحت اختیار خودشان است.

چه چیزی ارز دیجیتال تزوس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

اگرچه سهام‌گذاری (Staking) در بلاک چین‌ها رایج است، اما تزوس در این فرایند پیچیدگی خاصی دارد، به‌طوری‌که شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق بیکینگ (Baking) در اداره شبکه مشارکت کنند. بیکینگ به بیان ساده، سهام‌گذاری 8000 XTZ (ارز دیجیتال بومی این شبکه که تزی یا تز نیز نامیده می‌شود) است. این امر یک انگیزه مالی برای صادقانه عمل‌کردن ایجاد می‌کند تا تمام امور بلاک چین به‌درستی انجام شود.

افرادی که در فرایند بیکینگ شرکت کرده‌اند سپس موظف‌اند در مورد تغییرات پیشنهادی در کد بلاک چین در یک روش چهارمرحله‌ای که تقریبا 23 روز به طول می‌انجامد‌، رأی دهند. پیشنهاداتی که از سوی اکثریت شرکت‌کنندگان پشتیبانی شوند، به مدت 48 ساعت در شبکه آزمایشی قرار می‌گیرند و در صورت پشتیبانی اکثریت، به طور کامل اجرا می‌شوند.

Tezos همچنین به دلیل نحوه استفاده از آن در مشاغل برجسته منحصربه‌فرد است. در سپتامبر 2020، اعلام شد که غول بانکی فرانسه، Societe General قصد دارد از این بلاک چین برای آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) استفاده کند.

بررسی عرضه و قیمت Tezos

عرضه اولیه سکه (ICO) تزوس در ماه جولای 2017 انجام شد و در طی آن 65،681 بیت کوین و 361،122 اتریوم جمع‌آوری شد. در آن زمان، ارزش دارایی‌هایی جمع‌آوری شده به 232 میلیون دلار رسید که ICO تزوس را به یکی از بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌های تاریخ تبدیل کرد.

درحالی‌که 80 درصد از این عرضه اولیه به سرمایه‌گذاران اختصاص یافت، 20 درصد به طور مساوی میان بنیاد تزوس و Dynamic Ledger Solutions تقسیم شد.

راه‌اندازی شبکه اصلی این ارز دیجیتال با مجموعه‌ای از دعاوی برخی از سرمایه‌گذاران ناراضی به تعویق افتاد که معتقد بودند XTZ به‌عنوان اوراق بهادار، ثبت نشده است.

نمودار قیمت تزوس نمودار قیمت تزوس

کل عرضه تزوس 889 میلیون سکه است که از آن‌ها 859 میلیونشان در گردش هستند. در هنگام نوشتن این مطلب، تزوس به قیمت 6.79 دلار مبادله می‌شود و در 24 ساعت گذشته 10 درصد کاهش قیمت داشته است.

ارزش بازار ارز دیجیتال تزوس 5.84 میلیارد دلار است که آن را در رتبه 31 ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. اوج قیمت XTZ نیز 8.27 دلار در 7 ماه مه 2021 بوده است.

شاید برایتان جالب باشد: ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟ | معرفی و بررسی توکن BTT

نظر شما درباره ارز دیجیتال تزوس چیست؟ آیا موفقیت‌های بیشتری در انتظار این پروژه هستند؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر