تخفیف پیش‌فروش ارز دیجیتال دیم فیس‌بوک برای سرمایه‌گذاران اولیه

رسانه کلیک - ارز دیجیتال دیم فیس‌بوک که قبلا به نام لیبرا شناخته می‌شد، از ارائه تخفیف پیش‌فروش برای سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه خبر داد.

تخفیف پیش‌فروش ارز دیجیتال دیم فیس‌بوک برای سرمایه‌گذاران اولیه

پروژه لیبرا (Libra) که 2 سال پیش در ژوئن 2019 معرفی شد و در دسامبر 2020 به دیم (Diem) تغییر نام داد، برنامه فیس‌بوک برای ایجاد یک ارز دیجیتال جهانی و قابل‌دسترس است. به دلیل وجود برخی مشکلات و دشواری‌ها از جمله انصراف چندین شریک بسیار بزرگ و همچنین درگیر شدن شخصیت‌های سیاسی که اعتراضات خود را بر اساس سابقه نه‌چندان قابل‌احترام حفظ حریم داده‌های خصوصی فیس‌بوک اعلام کردند، این پروژه تاکنون از برنامه خود بسیار عقب‌افتاده است.

خبر پیش‌فروش با تخفیف دیم در وب‌سایت رسمی این پروژه اعلام شد. در این خبر آمده است:

شما می‌توانید در بدو تولد دیم شرکت کنید و یکی از اولین خریداران باشید. هم‌اکنون سکه‌های دیم را با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش خریداری کنید.

آغاز این پیش‌فروش نشان می‌دهد که پروژه در آستانه راه‌اندازی است، اما باتوجه‌به شهرت فیس‌بوک، آیا ارز دیجیتال دیم حتی قبل از شروع کار محکوم به شکست است؟

ماهیت پروژه

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که اجماع پیرامون یک پروژه، هم از سوی مقامات و هم از سوی جامعه ارزهای دیجیتال منفی باشد، اما دیم از همان هنگامی‌که دو سال پیش معرفی شد، موفق شده این کار تقریبا غیرممکن را انجام دهد.

با استناد به مقاله سفید دیم، این پروژه یک سیستم پرداخت بسیار مقیاس‌پذیر است که زیرساخت‌های مالی حاکم را برای توانمندسازی میلیاردها انسان مستحکم خواهد کرد. در این مقاله سفید نوشته شده است:

هدف ما این است که سیستم پرداخت لیبرا به‌راحتی با سیاست‌های مالی و احتیاطی کلان ادغام شود و با اضافه‌کردن عملکردهای جدید، کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش شمول مالی، متمم ارزهای موجود شود.

ارز دیجیتال دیم تمام تلاش خود را کرده تا از فیس‌بوک فاصله بگیرد و جدا شود. این مقاله سفید فقط یکبار فیس‌بوک را نام می‌برد و آن را بنیان‌گذار شورای انجمن عنوان می‌کند.

این موضوع با تأکید فراوان بر این‌که فیس‌بوک هیچ‌گونه حقوق خاصی نسبت به سایر اعضای شورای انجمن ندارد، بیان شده است. اعضای این انجمن شامل Anchorage، Andreessen Horowitz، Coinbase، Lyft، Shopify، Spotify و Uber هستند.

تغییر راهبرد ارز دیجیتال دیم

ماه گذشته، انجمن دیم از تغییر راهبرد خود و تمرکز بر ایالات متحده خبر داد. این به معنای تشکیل یک شرکت جدید به نام Diem Networks US و همچنین یک قرارداد همکاری با Silvergate Capital Corp بود. علاوه بر این، Silvergate تنها صادرکننده ارز دیجیتال باثبات Diem USD خواهد بود.

دیم در ابتدا به‌عنوان توکنی ثابت نگه‌داشته شده با سبدی از ارزهای مختلف معرفی شد، اما پس از تغییر تمرکز آن به ایالات متحده، یک طرح اصلاح شده برای پیوند دادن آن فقط به دلار آمریکا ارائه شده است.

ارز دیجیتال دیم با استفاده از برنامه کیف پول فیس‌بوک به نام Novi، با مارک تجاری جدید کالیبرا (Calibra)، امکان انتقال پول را به روشی مشابه با ارسال پیام فراهم خواهد کرد. شایعات حاکی از آن است که این پروژه و کاربری آن به واتساپ و پیام‌رسان و فروشگاه فیس‌بوک نیز راه پیدا خواهد کرد.

درحالی‌که جامعه ارزهای دیجیتال احترام کمی برای این پروژه قائل‌اند، چیزی که باید بدانید این است که کاربران فیس‌بوک لزوما فعالان ارزهای دیجیتال نیستند. همان‌طور که فیس‌بوک پلتفرمی است که همگی دوست داریم از آن متنفر باشیم، دیم واقعا می‌تواند چیزی باشد که ارزهای دیجیتال را در دسترس مردم عادی قرار دهد.

ارسال نظر