از خام فروشی تا صدرنشینی در تعداد پیامک‌های تبلیغاتی!

رسانه کلیک - بر اساس آخرین آمار رگولاتوری، ایرانسل 67 درصد از پیامک‌های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است. اما آیا این نکته به خام فروشی این اپراتور باز نمی‌گردد؟

از خام فروشی تا صدرنشینی در تعداد پیامک‌های تبلیغاتی!

طی روزهای گذشته خبری مبنی بر مسدودسازی خدمات سیم‌کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم منتشر شد.

پیمان قره داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان اینکه در نیمه اول دی ماه امسال ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم قطع شده است، گفت: «سهم سیم‌کارت‌های اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم متفاوت است اما امکان ارسال پیامک برای همه آنها مسدود شده است.»

او افزود: «در این بازه زمانی حدود ۹ هزار و ۲۹۵ سیم‌کارت ایرانسل مسدود شده که این آمار نشان می‌دهد روزانه حدود ۷۱۵ سیم‌کارت ایرانسل توسط سامانه‌های رگولاتوری شناسایی شده و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.»

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، تصریح کرد: «حدود هزار و ۷۰۲ سیم‌کارت از اپراتور همراه اول نیز شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده، یعنی به طور متوسط روزانه ۱۳۱ سیم‌کارت شخصی از این اپراتور مسدود شده است. در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی در نیمه اول دی ماه، ۳ هزار و ۱۲۶ سیم‌کارت در شبکه رایتل یعنی به طور متوسط روزانه ۲۴۰ سیم‌کارت شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.»

اما اگر بخواهیم نگاهی به سهم بازار اپراتورها داشته باشیم متوجه می‌شویم براساس آخرین آمار موجود، ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترک، ۴۳ درصد و همراه اول نیز با حدود ۶۲ میلیون مشترک، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. رایتل نیز با حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک، سهم چهار درصدی از این بازار را دارد.

بحث مشتری مداری و حقوق مصرف کننده توسط سازمان تنظیم مقررات به عنوان بازوی اجرایی در راستای حفظ حقوق مشترکان و رفاه حال آن‌ها، اپراتورها را ارزیابی می‌کند. با توجه به این رویکرد رگولاتوری و ارزیابی آخرین آمار منتشر شده از سیم کارت های فعال و غیر فعال، به نتایج جالب توجهی می رسیم.

بر اساس آخرین اطلاعات، تاکنون ۱۷۶ میلیون خط تلفن همراه واگذار شده است. اپراتور همراه اول تاکنون نزدیک به ۸۵ میلیون خط دائمی و اعتباری واگذار کرده که بیش از ۶۰ میلیون از خط‌ها هم اکنون فعال هستند. جمع خطوط واگذار شده از سوی اپراتور ایرانسل نیز بیش از ۸۱ میلیون سیم‌کارت است که از این میزان، نزدیک به ۵۰ میلیون فعال هستند.

توجه به این موضوع نشان می دهد اپراتور ایرانسل با توجه به خام فروشی، غیر فعال شدن سرویس‌های سیم‌کارت‌ها و بالا بودن میزان سیم کارت‌های غیرفعال، به دایره سیم کارت های مزاحم پیوسته و توانسته بالاترین نرخ را به خود احتصاص دهد که این موضوع زمانی که از این زاویه دید با آن مواجه می‌شویم، چندان جذاب نیست و نشان می دهد این اپراتور بیشترین سهم را در بازار پیامک های مزاحم نیز به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر