استارشیپ بلندترین موشک جهان شد

روز جمعه ششم اوت (۱۵ مرداد)، نمونه اولیه‌ی موشک استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین بار روی پیشران خود قرار گرفت و رکورد بلندترین موشک جهان را از آن خود کرد.

استارشیپ بلندترین موشک جهان شد

به نقل از اسپیس، استارشیپ SN۲۰ و پیشران "سوپرهوی"(Super Heavy) به مدت یک ساعت به یکدیگر وصل بودند تا بررسی‌های لازم انجام شود. "سوپرهوی" به تنهایی ۷۰ متر طول دارد و با قرارگیری استارشیپ ۵۰ متری روی آن طول کلی موشک به ۲۲۰ متر می‌رسد. این موشک بلندتر از موشک سترن وی(Saturn V) ناسا است که پیش از این با طول ۱۱۰ متر بلندترین موشک جهان بود.

ایلان ماسک در توییتی نوشت: «رویا به حقیقت تبدیل می‌شود.»

زمان پرتاب این موشک هنوز مشخص نیست و پیش از پرواز باید چندین آزمایش بر روی پیشران سوپرهوی انجام شود و موتورهای آن بررسی شود. همچنین اسپیس‌ایکس هنوز منتظر دریافت مجوز از اداره هوانودری فدرال است.

استارشیپ بلندترین موشک جهان

ماسک در توییتر خود نوشت که استارشیپ و پیشران سوپرهوی پیش از پرتاب نیازمند چهار سیستم مهم دیگر نیز هستند. این موارد شامل سپر محافظتی نهایی برای استارشیپ، سپر محافظتی برای موتورهای سوپرهوی، مخازن ذخیره سوخت زمینی و یک بازو برای استارشیپ است.

به احتمال زیاد استارشیپ و سوپرهوی جدا از هم در آزمایش‌هایی به صورت ثابت موتورهایشان را روشن کرده و مورد آزمایش قرار خواهند داد.

استارشیپ و سوپرهوی

قرار است استارشیپ سوپرهوی از تاسیسات اسپیس‌ایکس پرتاب شود و پیشرانه مرحله اول آن پس از شش دقیقه در خلیج مکزیک فرود بیاید و بخش بالایی آن به مدار زمین خواهد رفت و در نهایت در فاصله‌ی صد کیلومتری ساحل شمال غربی جزیره‌ی کاوای (Kauai) هاوایی فرود می‌آید.

هدف اسپیس‌ایکس از ساخت استارشیپ انتقال انسان‌ها و محموله‌ به ماه و مریخ و سایر مناطق منظومه‌ی شمسی است. ناسا نیز به تازگی قراردادی برای ارسال فضانورد به ماه با اسپیس‌ایکس امضا کرده است و طی این قرارداد ماموریت آرتمیس ناسا با کمک موشک‌ استارشیپ انجام خواهد گرفت.

موشک‌ استارشیپ

استارشیپ

فضاپیمای استارشیپ

پیشران "سوپرهوی" استارشیپ در روز سوم اوت به سکوی پرتاب منتقل شد. به گفته‌ی ماسک این پیشران در نهایت به ۲۹ موتور مجهز خواهد شد و نسخه نهایی آن دارای ۳۲ موتور رپتور خواهد بود که برای پرتاب موشک به مدار از آن‌ها استفاده می‌شود.

فضاپیمای استارشیپ نیز که بر روی این پیشران قرار رفته است در نهایت شش موتور رپتور خواهد داشت.

اگرچه زمان پرتاب استارشیپ SN۲۰ هنوز مشخص نیست اما قرار است این موشک سفری از تگزاس به هاوایی داشته باشد. در این سفر موشک استارشیپ به مدار پرتاب می‌شود بخش پیشران سوپرهوی پس از دقایقی به زمین بازخواهد گشت و فضاپیمای استارشیپ به مدت ۹۰ دقیقه در مدار مانده و سپس در نزدیکی جزیره‌ی کاوای هاوایی به آب برخورد خواهد کرد.

پیش از این نیز نمونه‌ی اولیه استارشیپ SN۱۵ توانسته با موفقیت 10 کیلومتر در آسمان اوج بگیرد و بر روی سکو فرود بیاید. به زودی آزمایش‌های احتراق ثابت بر روی هر دو بخش موشک استارشیپ انجام خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر