گسترش استخراج بیت کوین در آرژانتین به علت برق ارزان!

رسانه کلیک - درحالی‌که بازار ارزهای دیجیتال اخیرا فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بوده است، فعالان حوزه استخراج بیت کوین در آرژانتین از سیاست‌های انرژی پیچیده این کشور بهره برده و شکوفا شده‌اند.

گسترش استخراج بیت کوین در آرژانتین به علت برق ارزان!

استخراج‌گران آرژانتینی به دلیل عواملی چون تورم شایع، یارانه‌های انرژی و سیاست‌های کنترل ارز بسیار سود بسیاری از آن خود کرده‌اند.

استخراج بیت کوین در آرژانتین مدت‌هاست که به روشی برای مقابله با بحران‌های اقتصادی دوره‌ای بدل شده است؛ بحران‌هایی از جمله کاهش منظم ارزش واحد پول پزو، تورم شدید، عدم پرداخت بدهی و همینطور یک بحران اقتصادی سه‌ساله که با شیوع جهانی ویروس کرونا وخیم‌تر هم شده است.

استخراج‌گران بیت کوین در آرژانتین از یارانه‌های برق مسکونی این کشور بهره می‌برند. علاوه بر برق ارزان، امکان تبدیل بیت کوین استخراج شده به دلار، به شهروندانی که امکان خرید دلار ندارند، انگیزه بیشتری برای استخراج بیت کوین داده است.

در آرژانتین، قبض‌های برق مصرفی تنها ۲ تا ۳ درصد از متوسط درآمد ماهیانه را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که این میزان در سایر بازارهای آمریکای لاتین مانند شیلی، کلمبیا و برزیل دو برابر است. ارزهای دیجیتالی که استخراج‌گران تولید می‌کنند، با همان نرخ معمولی فروخته می‌شود اما بهای انرژی مصرف شده با نرخ یارانه‌ای پرداخت می‌شود؛ به همین دلیل درآمد استخراج ارز دیجیتال در حال حاضر بسیار بالاست.

شرکت‌های استخراج بین‌‌المللی شاهد فرصت‌های زیادی در آرژانتین هستند. به همین دلیل است که شرکت استخراج کانادایی بیت فارمز (Bitfarms) قصد دارد بزرگ‌ترین پروژه استخراج در آمریکای جنوبی را در آرژانتین راه‌اندازی کند.

جفری مورفی (Geoffrey Morphy)، رئیس شرکت بیت فارمز، در مصاحبه‌ای اظهار داشت:

ما به دنبال مناطقی هستیم که به طور کامل از ظرفیت برقشان استفاده نمی‌شود. فعالیت اقتصادی در آرژانتین کاهش‌یافته و انرژی تولیدی به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین، این یک موقعیت برد - برد است.

با وجود بی‌ثباتی و نوسانات اخیر بازار ارزهای دیجیتال، استخراج بیت کوین در آرژانتین تا زمانی که دولت یارانه هزینه برق را تأمین کند، سودآور خواهد بود.

بااین‌حال، خانواده‌هایی که برای خرید تجهیزات استخراج اقدام می‌کنند، ممکن است به سودآوری نرسند؛ به این دلیل که هزینه‌های اولیه می‌تواند بیشتر از انتظارشان باشد. حتی اگر در آرژانتین انرژی ارزان باشد، همه افراد یک‌شبه به سود نخواهند رسید. قدرت پردازشی مهم‌ترین عامل در محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین محسوب می‌شود.

رکود اقتصادی، تورم بالا و کمبود دلار برای سرمایه‌گذاری در آرژانتین از جمله عواملی هستند که مردم این کشور را برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تشویق کرده‌اند.

مردم آرژانتین سرمایه خود را در بیت کوین، اتریوم، تتر و دای قرار داده‌اند، چراکه آن‌ها این ارزهای دیجیتال را یک پناهگاه برای مقابله بحران‌های اقتصادی می‌دانند.

در حال حاضر، در این کشور ۴۵ میلیون نفری، آمار حدود دو میلیون حساب ارزهای دیجیتال برآورد شده است.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که نرخ بیکاری محلی در آرژانتین به ۱۱ درصد رسیده است و از هر 5 نفر، 2 نفر با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ارسال نظر