استخراج بیت کوین در ایران سالانه 1 میلیارد دلار تولیدی دارد!

رسانه کلیک – به نقل از Decrypt، داده‌های ارائه‌شده توسط شرکت تحلیل بلاک چین الیپتیک (Elliptic) نشان می‌دهد که سهم ایران از استخراج بیت کوین 4.5 درصد است. این مقاله تخمین می‌زند که استخراج بیت کوین در ایران سالانه 1 میلیارد دلار درآمد دارد.

استخراج بیت کوین در ایران سالانه 1 میلیارد دلار تولیدی دارد!

برای جمع‌آوری ارزیابی خود، شرکت الیپتیک از داده‌های ارائه‌شده توسط مرکز منابع مالی جایگزین دانشگاه کمبریج و همچنین اعلامیه‌های شرکت توليد و انتقال نيروی برق ايران یا توانیر استفاده کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است شرکت توانیر اظهار داشته که دستگاه‌های استخراج بیت کوین در ایران 600 مگاوات برق مصرف می‌کنند. بااین‌وجود، این شرکت اذعان می‌کند که تعیین دقیق این مقدار بسیار چالش‌برانگیز است.

کمبریج آخرین آمار خود مربوط به سهم هر کشور در استخراج بیت کوین را در آوریل ۲۰۲۰ به‌روزرسانی کرد و میانگین سهم ایران را ۳.۸۲ درصد اعلام کرد. در آن زمان، قیمت بیت کوین حدود 7000 بود. قیمت بیت کوین و قدرت هش جهانی (مقدار قدرت محاسبه اختصاص‌یافته برای استخراج) از آن زمان به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.

این مقاله همچنین اظهار دارد که ایران به‌عنوان راهی برای مقابله با تحریم‌های ایالات‌متحده علیه صادرات نفت، اقدامات خود برای استخراج بیت کوین را تشدید کرده است. خارج شدن نفت کم‌تر از کشور به معنای انرژی ارزان‌تر برای معادن بیت کوین است. این برای استخراج‌گران محلی و همچنین شرکت‌های استخراج چینی که به دنبال رفع ممنوعیت‌ها هستند یک چشم‌انداز بسیار جذاب است.

در این گزارش همچنین اشاره شد ایران همچنان نفت و گاز زیادی را در سطح بین‌المللی به فروش می‌رساند، اما این مسئله در سطح تولید برق انجام می‌پذیرد. برای تولید برق مورد استفاده دستگاه‌های استخراج در ایران، سالانه معادل 10 میلیون بشکه نفت خام موردنیاز خواهد بود. این میزان برابر با 4 درصد کل صادرات نفت ایران در سال 2020 است.

رونق استخراج بیت کوین در ایران نشان می‌دهد که سازوکار اثبات کار بیت کوین، چگونه رقابت برای انرژی ارزان را تشویق می‌کند؛ استخراج‌گران هنگامی‌که پول کمتری برای برق پرداخت شود، منجر به درآمد بیشتری خواهد شد.

ارسال نظر