استخراج صنعتی بیت کوین و مشکلات آن برای تمرکززدایی

رسانه کلیک - ریزش هش ریت شبکه بیت کوین ناشی از خروج استخراج‌گران صنعتی چین، نشان می‌دهد که سیستم استخراج اثبات کار در مقیاس کلان در برابر وضع مقررات آسیب‌پذیر است.

استخراج صنعتی بیت کوین و مشکلات آن برای تمرکززدایی

توقف استخراج صنعتی بیت کوین در چین

اتکای بیت کوین به زیرساخت‌های استخراج در سطح وسیع و تمرکز جغرافیایی با سرکوب‌های اخیر چین زیر سؤال برده شده است. در ماه مه، چین اعلام کرد که در پاسخ به خطرات مالی، مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال وضع خواهد کرد. سرکوب این کشور در مورد ارزهای دیجیتال موضع جدیدی نیست، بلکه در پاسخ به نوسانات اخیر قیمت، تکرار موضع قبلی در مورد خطرات ارز دیجیتال برای ثبات اقتصادی است.

توقف استخراج صنعتی بیت کوین در چین

برای اولین‌بار، استخراجگران ارزهای دیجیتال برای اجرای دستورالعمل‌های موجود مورد هدف قرار گرفته‌اند. سخت‌افزار استخراج هنوز خطر بالقوه‌ای را به همراه دارد، حتی اگر پروژه‌های استخراج به مکان‌های دیگر منتقل شوند. این می‌تواند ثابت کند که مهاجرت بلاک چین اتریوم به فرایند اثبات سهام (Proof-of-Stake) که می‌تواند با رایانه‌های معمولی نیز انجام شود، یک مسیر مطمئن‌تر برای تمرکززدایی است و مقاومت بیشتری در برابر این خطرات ارائه می‌دهد.

استخراج بیت کوین به مزارع استخراج مقیاس بزرگ صنعتی وابسته است و مقدار زیادی از این مزارع در چین متمرکز اند. کشور چین به‌تنهایی 65 درصد از هش ریت جهانی را تشکیل می‌دهد. ساخت سخت‌افزارهای مخصوص استخراج در چین نیز این روند را پشتیبانی کرده است. از هر دو دستگاه استخراج ASIC تولید شده، یکی به دست استخراجگران چینی می‌رسد. بدیهی است که این سرکوب آشفتگی قابل‌توجهی در بازارهای بیت کوین پدید آورده است.

نرخ هش شبکه بیت کوین به کمترین میزان خود در 12 ماه اخیر رسیده است. استان‌های بیشتری در چین استخراجگران را مجبور به توقف عملیات می‌کنند. عدم اطمینان در مورد آنچه که ممکن است با سخت‌افزارهای استخراج مصادره شده اتفاق بیفتد، کل شبکه را تحت تأثیر قرار داده است. این یک ضرر عظیم برای صنعت چند میلیارد دلاری استخراجگران چینی است.

سیاست چین در مورد بیت کوین به دنبال «ثبات مالی و نظم اجتماعی» است و علاوه بر اهداف اعلام شده خود برای کاهش انتشار کربن و هدایت انرژی به سمت صنایع دیگر، احتمالا نتیجه منافع ژئوپلیتیک آن مربوط به تمایل به حذف رقبا برای ارز دیجیتال ملی خود، یوان دیجیتال است.

این سرکوب سریع نشان داده است که وابستگی بیت کوین به مزارع استخراج در مقیاس صنعتی، زنجیره‌های تأمین سخت‌افزار و برق که همه به سیاست‌های دولت متکی هستند، ممکن است پاشنه آشیل بزرگ‌ترین ارز دیجیتال باشد.

معدنچیان اکنون به دنبال مهاجرت به مناطقی با آب‌وهوای خنک، انرژی ارزان و حوزه‌های قضایی «ارز دیجیتال دوست» هستند. این ممکن است رقابت جالبی را برای سایر موقعیت‌های حمایت از ارزهای دیجیتال در سایر حوزه‌ها برای جذب فعالان صنعت ایجاد کند. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا انتقال سخت‌افزار آن را از دسترس سرکوب سیاست‌ها دور نگه خواهد داشت یا خیر.

هنوز غیرمتمرکز نشده‌ایم؟

سخت‌افزار همیشه یک آسیب‌پذیری عمده در زیرساخت‌های غیرمتمرکز بوده است. در شبکه‌های ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین مانند بیت کوین که بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Stake) کار می‌کنند، سابقه توافق تراکنش‌ها به یک شبکه توزیع شده رایانه‌ها متکی است.

این وابستگی شبکه بیت کوین را در معرض ضعف‌های ساختاری، از جمله تمرکز سخت‌افزار استخراج در مزارع مقیاس صنعتی در مناطق جغرافیایی خاص مانند چین، استخراج با سخت‌افزار پیشرفته‌ای که هنوز در بازارهای گسترده‌تر در دسترس نیست (مانند ASIC های مدل جدید) یا تأخیرهای زنجیره تأمین، قرار می‌دهد.

تمرکز اکثریت قدرت هش در یک کشور، اتکا به راه‌اندازی سخت‌افزارهای گران‌قیمت و منوط به سرکوب نظارتی، مغایر با مشخصه‌های بیت کوین غیرمتمرکزی است که توسط ساتوشی ناکاموتو بیان شد. چشم‌انداز اولیه بیت کوین در مقاله سفید آن، یک سیستم نظیر به نظیر بود که به‌موجب آن افراد می‌توانستند زیرساخت‌ها را در رایانه‌های معمولی به‌صورت توزیع شده (از طریق استخراج CPU) اداره کنند؛ بنابراین با مورد هدف قرار داده شدن یک نقطه‌ضعف کل شبکه دچار مشکل نمی‌شود.

این ممکن است نشان دهد که چرا مهاجرت اتریوم به اجماع اثبات سهام بسیار مهم است و چرا این امکان را دارد که در طولانی‌مدت قابل‌اعتمادتر و غیرمتمرکزتر باشد. حمله به یک شبکه اثبات سهام هزینه و زمان بیشتری نسبت به هزینه به‌کارگیری یا خرید سخت‌افزار برای حمله به بلاک چین اثبات کار نیاز دارد، زیرا سکه‌های مهاجم می‌توانند به طور خودکار از بین برود.

به‌علاوه، اجرای یک نود اعتباردهنده اثبات سهام بر روی یک لپ‌تاپ معمولی بسیار ساده‌تر از راه‌اندازی یک عملیات استخراج صنعتی است. اگر هرکسی از هرجایی با ساده‌ترین سخت‌افزار بتواند نود اعتباردهنده خود را راه‌اندازی کند، افراد بیشتری می‌توانند در تأیید اعتبار و غیرمتمرکزتر کردن شبکه مشارکت داشته باشند و جلوگیری از اجرای نودها برای تنظیم‌کنندگان تقریبا غیرممکن خواهد شد. درعوض، مزارع استخراج صنعتی بیت کوین با مصرف انرژی زیادشان بسیار راحت‌تر مورد هدف قرار می‌گیرند.

چه بر سر سخت‌افزارها خواهد آمد؟استخراج بیت کوین در حال حرکت است

استخراج بیت کوین در حال حرکت است. استخراجگران سخت‌افزار خود را به مناطق نزدیک از جمله قزاقستان و روسیه منتقل می‌کنند. برخی از حوزه‌های قضایی ارز دیجیتال دوست مانند تگزاس که وضوح قانونی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد، برای جذب استخراجگران در حال رقابت هستند. سخت‌افزار نیز در معرض فروش است، شرکت‌های تدارکات گزارش می‌دهند که هزاران کیلو دستگاه استخراج در حال حمل به ایالات متحده برای فروش است.

اگرچه سیاست چین باعث ایجاد ترس، عدم اطمینان و تردید در بازار شده است، اما ممکن است به حذف آسیب‌پذیری‌های ساختاری از شبکه کمک کند. به همین دلیل برخی از حامیان بیت کوین از این سرکوب استقبال کرده‌اند. هدف در اینجا تمرکززدایی در طولانی‌مدت است. بااین‌حال، انتقال سخت‌افزار همانند غیرمتمرکز کردن بیشتر شبکه و ازبین‌بردن آسیب‌پذیری‌های مربوط به سرکوب نظارتی استخراجگران نیست.

انتقال سخت‌افزار در مقابل حذف آسیب‌پذیری‌ها

نیاز بیت کوین به زیرساخت‌های مقیاس بزرگ، آن را در برابر سیاست‌های کشورهایی مانند چین آسیب‌پذیر کرده است. حتی اگر استخراج به‌جای دیگری منتقل شود، ممکن است غیرمتمرکز نباشد، به این معنی که ممکن است در سایر حوزه‌های قضایی مورد تهدید قرار بگیرد.

این وقایع وابستگی متقابل میان بلاکچین و سیاست‌ها و منافع دولت‌ها را نشان می‌دهد. چگونگی پاسخگویی حوزه‌های قضایی به فرصت جذب سخت‌افزار استخراج، همراه با نحوه برخورد آنها با بلاک چین‌هایی که به اثبات سهام منتقل می‌شوند، در درازمدت تأثیرات قابل‌توجهی در ساختار و خطرات شبکه‌های بلاک چین خواهد داشت.

نظر شما راجع به استخراج صنعتی بیت کوین چیست؟ آیا بیت کوین نیز روزی به فرایند اثبات سهام مهاجرت خواهد کرد؟ نظرات خود را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر