شما بگویید: آیا موافق افزایش تعرفه واردات برای حمایت از گوشی ایرانی هستید؟

رسانه کلیک - در روزهای اخیر عضو کمیته رجیستری تلفن همراه از طرح سه سناریوی جدید دولت برای حمایت از تولید گوشی ایرانی خبر داد. یکی از آن ها، افزایش تعرفه واردات موبایل است.

شما بگویید: آیا موافق افزایش تعرفه واردات برای حمایت از گوشی ایرانی هستید؟

در اولین قسمت مقالات «شما بگویید» به سراغ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات رفتیم ( شما بگویید: آیا وزیر ارتباطات به پیامک شما پاسخ داد؟ ). در قسمت دوم تصمیم گرفتیم یکی از مهم‌ترین معضلات کشور یعنی افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم و نظر شما را جویا شویم.

به تازگی عنوان شد که احتمال افزایش تعرفه واردات موبایل وجود دارد. این اقدام در راستای حمایت دولت از تولید گوشی ایرانی صورت می گیرد ( تعرفه واردات موبایل برای حمایت از تولید داخلی افزایش پیدا می کند؟ ).

رضا قربانی اعلام کرد: «یکی از گزینه ها این است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرد تا اپراتورها با تولیدکنندگان داخلی، طرح باندلینگ را اجرایی کنند. به این معنی که اپراتور همراه با فروش سیم کارت، گوشی ایرانی را به صورت اقساطی به خریدار بفروشد و کمک هزینه خرید گوشی روی قبض مشترک محاسبه شود.»

وی با بیان اینکه این سناریو در راستای کمک به تولید گوشی مطرح شده اما کارشناسان آن را یک مسکن مقطعی می دانند، افزود: «در این زمینه دولت هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.»

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل با اشاره به اینکه این سناریو برای سال ۹۹ مدنظر دولت قرار دارد، گفت: «گزینه دیگری که از سوی دولت مطرح شده این است که در تعرفه واردات گوشی موبایل در جهت حمایت از تولید، بازنگری شود. به معنای دیگر با توجه به قیمت و ارزش گوشی، برای آن، تعرفه پلکانی درنظر گرفته شود.»

سناریوی سومی که از سوی دولت مطرح شده این است که جلوی ثبت سفارش گوشی های غیر هوشمند که حدود ۲۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند، گرفته شود. به این معنی با توقف ورود این گوشی ها به بازار و یا فاصله زیاد تعرفه آنها، تولید داخلی گوشی های غیر هوشمند رونق بگیرد. هر یک از این سه سناریو باعث افزایش قیمت گوشی در کشور شده و کاربران را مجبور به استفاده از گوشی ایرانی می کند.

چندی پیش همزمان با افزایش 20 درصدی تعرفه واردات، محسن براتی در گفتگو با کلیک عنوان کرده بود: «این مبحث بی شباهت به حمایت از خودروهای داخلی نیست. تعرفه‌های بالا باعث شده مصرف کننده داخلی برای خرید ماشین 12 هزار دلاری خارجی، مبلغی معادل 30 الی 35 هزار دلار صرف کند. با این اوصاف مصرف کننده ترجیح می دهد اکتفا کند به خودروی داخلی بی کیفیت!

علی‌رغم حمایتی که سالیان سال است از این صنعت شده، متاسفانه پیشرفتی در این موضوع حاصل نشده و یک عده در حال استفاده از پول های مردمند، دریغ از این که ذره‌ای به کیفیت نهایی و خروجی کار اهمیت دهند. با تمام این اوصاف، بدون هیچ شکی پروژه حمایت از گوشی‌های ایرانی هم همین روند را پیش رو خواهد داشت.»

اما این بار به میان آوردن پای اپراتورها به میان و در کنارش سناریوهایی که به افزایش قیمت گوشی خارجی در نهایت ختم خواهد شد، چقدر می تواند به بهتر شدن کیفیت گوشی های ایرانی کمک کرده و حتی ایرانی ها را در ازای محرومیت از گوشی‌های خارجی به استفاده از گوشی های ایرانی ترغیب کند؟ آیا بالا بردن تعرفه‌ واردات آن هم به شکلی ناعادلانه، سلب انتخاب مردم محسوب نمی‌شود؟ چرا با بالا بردن تعرفه‌ واردات گوشی تلاش می شود مردم به اجبار از گوشی ایرانی استفاده کنند؟

حال نوبت شماست که بگویید: آیا افزایش تعرفه واردات موبایل باعث بهبود کیفیت گوشی های ایرانی می شود؟ آیا واقعا گوشی هایی مانند شاهین 2 ایرانی هستند؟ آیا شاهد تکرار موضوع خودروهای ملی برای گوشی های ملی خواهیم بود؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر