افزایش تدریجی قیمت خودروهای پرمتقاضی

نگاهی به بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد قیمت خودرو و به ویژه خودروهای پرمتقاضی دوباره افزایش پیدا کرده است.

افزایش تدریجی قیمت خودروهای پرمتقاضی

همه بازارها بلاتکلیف هستند

به گزارش ایرنا نگاهی به بازار خودرو نشان می‌دهد بازار خودرو از ابتدای امسال در یک رکود عمیق فرو رفته و تقریباً راکد است. در این شرایط خرید و فروش‌ها در حالت حداقلی انجام می‌شود.

با این حال قیمت خودرو در ماه‌های گذشته به تدریج متناسب با ارزش دلار تغییر کرده است، در 5 ماه گذشته دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومانی وارد شده و فقط طی 2 هفته گذشته افزایش هزار تومانی را تجربه کرده است.

به گفته یکی از کارشناسان بازار، در یکی دو هفته اخیر ظاهراً افزایش مسافرت‌ها تا حدودی تقاضا را برای خودرو افزایش داده و بر این اساس هیجان را در بازار بیشتر حس کردیم، اما اینکه این هیجان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت خیلی مشخص نیست.

وی ادامه داد: «بازار اکنون در وضعیت بلاتکلیفی عجیبی به سر می‌برد؛ طوری که خریداران دنبال خرید هستند اما برخی مدام امیدواری می‌دهند که به زودی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. این در حالی است که سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر نیز همگی بلاتکلیف هستند.»

این کارشناس بازار خودرو افزود: «امروز به جز قیمت مسکن که سر جای خود باقی مانده و خیلی بالاست و دیگر رقیب سرمایه‌گذاری خودرو محسوب نمی‌شود، بقیه بازارهای موازی بازار خودرو مثل ارز، بورس، طلا و غیره راکد بوده و بلاتکلیف هستند.»

افزایش قیمت‌ها نتیجه تورم است

کارشناس دیگری می‌گوید: «هرچند به طور هیجانی قیمت برخی خودروها در هفته‌های گذشته افزایش، کاهش و نوساناتی را تجربه کرده، اما متوسط قیمت‌ها ثابت مانده است.»

وی اضافه کرد: «معتقدم اگر قیمت ارز به طور معناداری کاهش یابد، قیمت خودرو کاهش خواهد داشت؛ اما فعلاً آنچه در پیش رو است به نظر یک افزایش تدریجی قیمت‌هاست.»

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز می‌گوید: «در خصوص تولید، از ابتدای اردیبهشت ماه با دستور دولت برای افزایش حداقل حقوق و تغییراتی که مجلس در قیمت انرژی، آلومینیوم، فولاد و غیره اعمال کرد، افزایش ۲۰ درصدی هزینه تولید خودرو اتفاق افتاد که این افزایش بدون احتساب تغییرات در نرخ ارز و مربوط به تورم داخلی کشور است.»

وی بیان می‌کند: «افزایش کنونی قیمت خودرو چیز عجیبی نبوده و از نظر اقتصادی منطقی است. یعنی حتی اگر قیمت ارز ثابت نگه داشته شود، تورم داخلی کشور را خواهیم داشت و اتفاقاتی در حال رخ دادن است که هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.»

کاکایی تصریح می‌کند: «به احتمال قوی با این وضعیت، افزایش تدریجی قیمت کالاهایی نظیر خودرو و لوازم خانگی دور از انتظار نخواهد بود؛ مگر اینکه سیگنال مثبتی از مذاکرات برجامی برسد که در این صورت می‌تواند به ریزش قیمت‌ها منجر شود.»

قیمت امروز خودروها در بازار

به گزارش ایرنا، بررسی امروز قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه سایپا حاکی از قیمت ۱۲۲ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، ۱۳۶ میلیون تومانی تیبا صندوق‌دار، ۱۴۵ میلیون تومانی تیبا هاچ‌بک، ۱۶۲ میلیون تومانی کوئیک آر دنده‌ای، ۲۲۵ میلیون تومانی کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و ۳۷۵ میلیون تومانی شاهین (نوبرانه سایپا) است.

در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۲۰ میلیون تومان، دنا ساده ۲۸۴ میلیون تومان، دنا دنده‌ای توربو ۳۳۲ میلیون تومان و پژو پارس ال. ایکس ۲۸۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس ۵ کرمان‌موتور ۶۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو صفر کیلومتر مدل ۹۷ حدود ۷۲۰ و مدل ۹۸ نزدیک به ۸۳۰ میلیون تومان، تیگو ۷ مدیران‌خودرو ۸۶۰ میلیون تومان، فیدیلیتی پرایم 5 نفره گروه بهمن ۸۸۵ میلیون تومان و دیگنیتی همین خودروساز حدود یک میلیارد تومان قیمت خورد.

ارسال نظر