افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات چگونه شما را ردیابی می‌کنند؟

افزونه های مسدودسازی تبلیغات در عین حال که ما را از شر آگهی‌های مزاحم خلاص می‌کنند، می‌توانند دردسرساز باشند.

افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات چگونه شما را ردیابی می‌کنند؟

نحوه کار و معایب افزونه های مسدودسازی تبلیغات

استفاده از افزونه های مسدودسازی تبلیغات راه حل مناسبی برای خلاص شدن از شر آگهی‌های مزاحم اینترنتی به شمار می‌آید. اما جالب است بدانید که این افزونه‌های به ظاهر سودمند، هنگام مشاهده سایت‌های مختلف اثرانگشتی (Fingerprint) را از خود به جای می‌گذارند که می‌توان به راحتی از آن برای ردیابی فرد استفاده کرد.

متأسفانه حذف این اثر انگشت تقریبا غیرممکن است. کوکی‌ها را می‌توان پاک کرد ، حافظه پنهان را می‌توان فلش کرد، اما اثر انگشت مرورگر شما یک سیگنال به هم پیوسته آدرس IP، اندازه پنجره، تنظیمات زبان و ده‌ها عامل دیگر است که به راحتی حذف نمی‌شود. بدین ترتیب شرکت‌ها و افراد سودجو می‌توانند رد شما را در هر کجای وب هستید، بزنند.

افزونه های مسدودسازی تبلیغات علیرغم تفاوت‌های بسیار، اساس کار یکسانی دارند. بدین ترتیب که عناصر خاصی را در صفحه شناسایی کرده و جلوی پخش آن‌ها را می‌گیرند. اغلب مسدودسازها با اتکا بر یک فهرست مشخص قادر هستند تبلیغات پاپ-آپ، تبلیغات موبایل و حتی تبلیغات به زبان‌های دیگر را فیلتر کنند. برخی دیگر این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورند تا خود فهرست موارد فیلتر شده را وارد کند.

تعداد کاربران افزونه‌های مسدودساز به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد. هر یک از این افراد احتمالا از مجموعه ابزارها و فیلترهایی استفاده می‌کنند که با مسدودساز اصلی قدری متفاوت است. به بیان ساده‌تر، هر یک از این افراد اثر انگشت خاص خود را دارند. اما چگونه می‌توان جلوی ایجاد اثر انگشت را گرفت؟

گروه به کاربران افزونه های مسدودسازی تبلیغات توصیه کرده که تا حد امکان، جاوا اسکریپت را غیر فعال کنند. ضمنا استفاده از مرورگرهای مشهور مثل سافاری و فایرفاکس که سیاست‌های امنیتی سخت‌گیرانه دارند نیز می‌تواند مفید باشد. حتی‌الامکان از اجرای افزونه‌های مختلف پرهیز کنید. همیشه یک VPN خوب و قابل اعتماد داشته باشید و از همه مهم‌تر، هیچ‌وقت کوکی وب‌سایت‌ها را قبول نکنید.

ارسال نظر