انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانستند مانع از خاموشی‌های امسال شوند

سخنگوی ساتبا گفت اگر وعده‌های اقتصادی دولت برآورده می‌شد، با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانستیم بخش عمده خاموشی‌های امسال را جبران کنیم.

انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانستند مانع از خاموشی‌های امسال شوند

ایران ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد

جعفر محمدنژاد سیگارودی با اشاره به معضل بی‌برقی امسال کشور گفت: «ایران سرزمینی پهناور و وسیع شامل منابع سرشار انرژی است. سرزمین ایران علاوه بر منابع انرژی‌های فسیلی، منابع فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی را داراست که می‌توان به سادگی از این انرژی‌های بی‌انتها برق تولید کرد؛ برقی که امسال در کشورمان به یکی از معضلات تبدیل شده و قطعی‌های طولانی آن ایرانیان را کلافه کرده است.»

وی افزود: «به لحاظ فنی و موقعیتی که ایران دارد، نباید شک کرد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کاملاً امکان‌پذیر است. چند سالی است که بر اساس آخرین آمار دنیا، هزینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پایین‌تر از برق فسیلی است و به لحاظ فنی نیز تفکر و رویکرد ۱۵ سال پیش وجود ندارد که مسئله تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر فانتزی باشد.»

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ادامه داد: «در بسیاری از کشورها مدت‌هاست که تولید برق از انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شود و اکنون عمده برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر است، با وجود اینکه ظرفیت آن کشورها از ایران بسیار کمتر است.»

محمدنژاد سیگارودی بیشترین میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را در ایام پرتقاضای برق کشور عنوان کرد و افزود: «در کشور ما در طی سال تقریباً ۷۰ درصد تولید برق سالیانه یک نیروگاه خورشیدی و بادی در ایامی رخ می‌دهد که بالاترین تقاضای برق کشور وجود دارد. توصیه ما در طول سالیان این بوده که ورای بحث‌های زیست‌محیطی و استفاده از انرژی‌های فسیلی برای مصارف مهم‌تر، نباید فراموش کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند در این ایام به داد شبکه برق کشور برسند.»

نیروگاه روی پشت‌بام منزل

وی یکی از مهمترین ویژگی‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر را غیرمتمرکز بودن آن‌ها دانسته و ادامه داد: «برخلاف نیروگاه‌های فسیلی که کاملاً متمرکز ساخته می‌شوند و برای انتقال آن‌ها مجبور هستیم خطوط طولانی شبکه را داشته باشیم، نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر حتی در مقیاس‌های کیلوواتی می‌توانند در محل مصرف نصب شوند. یعنی اگر ساختمان شما نیاز به برق داشته باشد، پشت‌بام منزل شما می‌تواند نیروگاه برق ساختمان باشد و برق مصرفی خود را تأمین کنید.»

وی افزود: «برنامه‌ریزی‌های جدی ما به دلیل بحث اقتصادی محقق نشد و به هر شکل اگر کمک‌های اقتصادی دولت محقق می‌شد، اکنون با 3 هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در سراسر کشور می‌توانستیم بسیاری از خاموشی‌ها را جبران کنیم، چرا که نیروگاه‌ها پراکنده بودند و هرکدام می‌توانستند به داد شبکه محلی خود برسند.»

سخنگوی شرکت ساتبا خاطرنشان کرد: «برخلاف نیروگاه‌های فسیلی حرارتی و گازی که حداقل ۲ الی ۲.۵ سال زمان برای احداث نیاز دارند، نیروگاه‌های تجدیدپذیر به سرعت می‌توانند احداث شوند. برای مثال نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ الی ۱۵ مگاوات در مدت ۳ تا ۴ ماه و نیروگاه‌های بزرگ‌تر و حتی نیروگاه‌های بادی زیر یک سال قابلیت احداث دارند.»

خاموشی‌ها به منزله هشدار بود

وی اضافه کرد: «برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که تماماً بر عهده بخش خصوصی است، طرح خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به مدت ۲۰ سال را در نظر گرفتیم و نرخ تعرفه برق تولیدی توسط نیروگاه‌هایی که مردم به راحتی می‌توانند در پشت‌بام منازل خود نصب کنند، بالاتر گذاشتیم. برای مثال اکنون تعرفه خرید برق نیروگاه‌های خورشیدی زیر ۲۰ کیلووات بالاتر از ۱,۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات برق است. این در حالی است که تعرفه این برق در شبکه تولید برق کشور برای عرضه به مردم زیر ۲۰۰ تومان است.»

شاید برایتان جالب باشد: دلیل قطع آنتن تلفن همراه هنگام قطع برق چیست؟

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه هزینه اولیه احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل در طول 4 سال گذشته افزایش یافته اما کماکان از جذابیت لازم خود برخوردار است، افزود: «باعث تأسف است که چنین خاموشی‌هایی برای کشوری رخ داده که تا این اندازه منابع انرژی دارد. این خاموشی‌ها یک هشدار بود تا قدر منابع تجدیدپذیر و پتانسیل آن‌ها را بیشتر بدانیم. امیدواریم نه‌تنها وزارت نیرو بلکه همه کسانی که در توسعه این امر نقش کلیدی دارند، مانند سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، به کمک بیایند تا بتوانیم شاهد توسعه بیشتر تجدیدپذیرها هم در مقیاس انشعابی بر پشت‌بام منازل، مراکز تجاری و واحدهای صنعتی باشیم و هم در مقیاس کلان نیروگاهی که می‌تواند در زمین‌های بایر احداث شود.

گفتنی است ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) به عنوان متولی اصلی امر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد مؤثر سوخت‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در سال ۲۰۲۰

ارسال نظر