ایرانت جایگزین اینترنت می شود؟

رسانه کلیک - عضو شورای عالی فضای مجازی، برداشت برخی رسانه ها در خصوص طرح «ایرانت» به عنوان جایگزینی برای شبکه اینترنت را صحیح ندانست و گفت: «اینترنت جایگزین پذیر نیست.»

ایرانت جایگزین اینترنت می شود؟

رسول جلیلی، دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص برداشت نادرست برخی رسانه ها از اظهاراتش در خصوص خبر دات کام؛ ابزار فشار بین‌المللی بر ایران و ضرورت راه اندازی ایرانت، توضیح داد.

وی گفت: «در ۱۲ بهمن ۹۸ تحلیلی در مورد سناریوهای رخ داده در سال ۱۳۹۸ در فضای مجازی کشور ارائه شد. محور شاخص این گفتگو، استفاده ابزاری دشمن از نام دامنه «دات کام» به عنوان یک ابزار فشار بین المللی علیه برخی از نهادهای رسانه ای نظیر «فارس نیوز» و پس از آن «افکار نیوز» بود. به عنوان یک راهکار بنیادی برای مواجهه با این پدیده و ضربه ناپذیری و استحکام این بعد از فضای مجازی کشور، راه اندازی «ایرانت» پیشنهاد می شود.»

وی افزود: «ایرانت نگاشت اینترنت در ظرف جغرافیایی ایران است. با راه اندازی «ایرانت»، استفاده ایرانیان از ظرفیت ها و خدمات اینترنت در سطح ملی، تضمین و تصمیم دشمن به تحریم اینترنت علیه ما غیرقابل اعمال و اجرا می شود. «ایرانت» در طول اینترنت است و یکی از اصلی ترین خدمات در «ایرانت»، دسترسی به محتوا و خدمات بین المللی موجود در اینترنت است. راه اندازی و توسعه «ایرانت»، زیرساخت فضای مجازی کشور را مقاوم و آسیب ناپذیر کرده و بقای کسب و کارهای ایرانیان در داخل و خارج از کشور را از طریق فضای مجازی تضمین می کند.»

جلیلی ادامه داد: «جایگزینی اینترنت به هیچ عنوان در ایرانت، موضوعیت ندارد و در گفتگوی بنده هم جایگزینی مطرح نشده است. عنوان استخراج شده برخی خبرگزاری ها، فضای مجازی از گفتگوی بنده سلیقه ای و اشتباه سهوی بوده است که انتظار اصلاح دارم.»

جلیلی ویژگی‌های ایرانت را در 10 مورد بیان می‌کند.

  1. «ایرانت» شبکه‌ای است در گستره جغرافیایی ایران که مبتنی بر پروتکل‌های استاندارد جهانی، ارتباطات و خدمات ارتباطی درون شبکه‌ای و برون شبکه‌ای را با دسترسی نزدیک به ۱۰۰ درصد فراهم می‌کند.
  2. «ایرانت» در طول اینترنت است و نه در عرض آن. در طول بودن به معنای در امتداد بودن و متفاوت نبودن. ایرانت اتصال به اینترنت و ارائه خدمات ارتباطی و محتوایی اینترنت را فراهم می‌کند، ولی برای دسترسی به خدمات داخلی خود، متوقف اینترنت نخواهد بود.
  3. « ایرانت» شبکه‌ای بسیار پهن باند است و مرتبا در حال توسعه و تطابق با نسل‌های ارتباطی روز دنیا. به زودی مقدمات ارتقا به ۵G را تجربه خواهد کرد و در دهه بعدی همگان مشترک نسل پنجم ارتباطی.
  4. «ایرانت» بسیار ارزان در مبادله ترافیک داخلی است؛ آنقدر ارزان است که در بسیاری از خدمات محتوایی در حد رایگان، در مبادله ترافیک بین المللی تابع نرخ دلار و یورو و یوان و دینار است. در انبارش و رایانش و میزبانی، نرخ رقابتی با دیگر کشورها را خواهد داشت به گونه‌ای که انگیزه کافی برای میزبانی داخل کشور فراهم خواهد بود.
  5. در «ایرانت»، به تولیدکنندگان پهنای باند، یعنی کسانی که محتوای تولید شده خود را در معرض استفاده مشتریان داخلی و خارجی قرار می‌دهند، اجرت پرداخت خواهد شد. این در استمرار ارزان کردن پهنای باند داخلی تولیدکنندگان محتوا (در حال حاضر) به تحقق خواهد پیوست.
  6. در «ایرانت» حریم خصوصی مورد احترام همه ارکان از سطح حکمرانی تا سطح فراهم آورندگان خدمات و دیگر کاربران است و به موازات احراز هویت در ارائه خدمات یک اصل موضوعه است به گونه‌ای که امنیت و حس امنیت در مبادلات مالی، اداری، و شخصی در آستانه صددرصدی فراهم شود.
  7. «ایرانت» فراهم آورنده زیرساخت اشتغال روزافزون در فضای مجازی و همچنین تسری فعالیت‌های فضای واقعی به فضای مجازی و ممزوج شدن اشتغالات این دو فضا است. بدون ایرانت هر روز شاهد واردات خدمات و محصولات خارجی و کاهش سطح اشتغال در این حوزه خواهیم بود.
  8. «ایرانت» باید بتواند تا حد ممکن نیازهای شهروندان مجازی (یا بگوییم نت وندان) خود را در داخل خود تامین کند.
  9. «ایرانت» باید دسترسی شهروندان خود به شبکه جهانی را تضمین کند و خود را غیرقابل تحریم کند.
  10. «ایرانت» در کلام آخر، استقلال ما را در استمرار استقلال سیاسی مان را فراهم می‌کند.

نظر شما چیست؟ آیا می توان جایگزینی برای اینترنت پیدا کرد و یا اینترنت واقعا جایگزین ناپذیر است؟

ارسال نظر