ایران درودی نقاش برجسته معاصر ایران درگذشت

امروز یکی از نامداران هنر نقاشی چشم از جهان فروبست. ایران درودی نقاش برجسته ایرانی پس از سه ماه تحمل بیماری درگذشت. وی از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود.

ایران درودی نقاش برجسته معاصر ایران درگذشت

ایران درودی درگذشت

بدون شک یکی از برجسته‌ترین نقاش‌های مکتب سورئالیسم، ایران درودی بود. وی از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود که آثار برجسته‌ای را برای علاقه‌مندان به این هنر به یادگار گذاشت. متاسفانه ایران درودی پس از سه‌ ماه تحمل بیماری،‌ در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

درودی متولد ۱۱ شهریور سال ۱۳۱۵ بود که در شهر مشهد به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای اشرافی بزرگ شد که پدرش اصالتا خراسانی و مادرش قفقازی بود. ایران درودی سال ۱۳۳۳ رشته نقاشی را در دانشکده بوزار پاریس آغاز کرد.

بر اساس نظر منتقدان، آثار برجسته نقاشی وی بین سبک‌های سورئالیسم و سمبولیسم بود. وی در ۶۳ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و جهان حضور پیدا کرد. درودی در نمایشگاه‌ها آثار خود را به نمایش عموم می‌گذاشت.

جالب است بدانید، ایران درودی قلم قدرتمندی داشت و کتاب «در فاصله دو نقطه» از مهم‌ترین آثار نوشتاری وی است. درودی سال ۱۳۴۱ به درخواست دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به تدریس تاریخ هنر در این دانشگاه پرداخت.

شایان ذکر است، سالوادور دالی، نقاش فراواقع‌گرای مشهور اسپانیایی، درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف کرده بود.

همچنین جواد مجابی معتقد است نقاشی‌های ایران درودی، به نور درخشان ایران وفادار مانده ‌است. خاستگاه این روشنا، گاه جغرافیا است که از زاویه تند تابش آفتاب بر این اقلیم برمی‌آید، گاهی نور جنبه فرهنگی دارد. به ازای روشنی‌اندیشی حکمت عرفانی ما و از سویی درخششی تاریخی است و نور درونی زندگی جمعی اقوام ایرانی بر این فلات را باز می‌تاباند.

درگذشت ایران درودی ضایعه بزرگی در هنر نقاشی معاصر ایران محسوب می‌شود؛ اتفاق ناگواری که بسیاری از اهالی هنر را عزادار کرد. روحش شاد و یادش گرامی.

ارسال نظر