ایلان ماسک لایتنینگ را راه‌حلی برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌داند

رسانه کلیک - برای مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس، بیت کویت بسیار کند، گران و پرمصرف است. ایلان ماسک لایتنینگ را یک راه‌حل کارآمد برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌داند.

ایلان ماسک لایتنینگ را راه‌حلی برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌داند

ایلان ماسک که قبلا چهره شاخص بیت کوین بود، ادعا می‌کند که اگر کاربران شبکه بیت کوین، شبکه لایتنینگ (Lightning) را اتخاذ کنند، می‌توانند با افزایش تقاضا کنار بیایند. شبکه لایتنینگ، یک شبکه پرداخت است که تراکنش‌های بیت کوین را سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد کرد.

ماسک در توییت دیروز خود نوشت:

مصرف انرژی فرایند هشینگ (Hashing) یا استخراج بیت کویت در حال پیشروی از مصرف انرژی کشورهای متوسط است. تقریبا برای استخراج‌گران کوچک غیرممکن است که بدون مقیاس‌های بزرگ اقتصادی موفقیت کسب کنند. آنان در حال حاضر به لایتنینگ نیاز دارند.

لایتنینگ یک نرم‌افزار است که تراکنش‌های بیت کوین را خارج از شبکه بیت کوین پردازش می‌کند تا بار شبکه سبک‌تر شود. بدون استفاده از لایتنینگ، در حال حاضر جابجایی مبالغ در شبکه بیت کوین، به‌طور متوسط 13 دلار هزینه تراکنش دارد و 14 دقیقه زمان می‌برد.

اما با استفاده از لایتنینگ، جابجایی مبالغ، یک ساتوشی (Satoshi) که کوچک‌ترین واحد بیت کوین است و معادل یک میلیونیوم یک بیت کوین است، هزینه خواهد داشت و تراکنش‌ها تقریبا آنی خواهند بود.

شرکت لایتنینگ لبز که در دره سیلیکان واقع است، ساخت شبکه لایتنینگ را در سال 2016 آغاز کرد. مدیرعامل توییتر و اسکوِر، جک دورسی (Jack Dorsey)، نیز از سرمایه‌گذاران این شرکت محسوب می‌شود. بد نیست اشاره کنیم که یک نسخه بتا از پروتکل شبکه لایتنینگ در سال 2018 ارائه شده است.

منتقدان استدلال می‌کنند که لایتنینگ تمرکززدایی را فدای سرعت می‌کند، زیرا برخی از کار محاسباتی در خارج از بلاک چین اصلی شبکه بیت کوین انجام خواهد شد.

ماسک، در پاسخ به BTCSession، یک فعال حوزه رمز ارزها در یوتیوب که پرسیده بود آیا به عقیده ماسک لایتنینگ تمرکززدایی را فدا می‌کند، گفت:

دستیابی به منابع مالی کاملا غیرمتمرکز برای مردم یک هدف والا و مهم است.

ماسک که به علت تاثیرهای مخرب زیست‌محیطی و اتکا به استخراج‌گران چینی، بیت کوین را حسابی کوبیده بود، اکنون به رمز ارزهایی که کمتر از 1 درصد از مصرف انرژی بیت کوین مصرف دارند، توجه می‌کند.

با اینکه ایلان ماسک می‌تواند با توییت‌هایش بازار را جابجا کند، حرف‌هایش در مورد لایتنینگ، روی قیمت بیت کوین که حدود 38000 دلار است، تاثیر شاخصی نداشته است.

ارسال نظر