اینترنت ماهواره‌ای تا سال آینده به ایران می‌آید | نگذاریم ترس از فناوری، قانون‌گذاری را متوقف کند

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت ممکن است اینترنت ماهواره‌ای تا یک سال دیگر به کشور بیاید، اما نباید به واسطه آن توسعه، مقررات‌گذاری و انتظام فضای مجازی کند یا متوقف شود. به عبارت دیگر نباید بگذاریم ترس از فناوری نوین قدرتمند، قانون‌گذاری را متوقف کند.

اینترنت ماهواره‌ای تا سال آینده به ایران می‌آید | نگذاریم ترس از فناوری، قانون‌گذاری را متوقف کند

وفاق بین‌المللی برای مواجهه قانونی با اینترنت ماهواره‌ای شکل می‌گیرد

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه نباید به واسطه فناورهای نوین مانند اینترنت ماهواره‌ای توسعه، تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری فضای مجازی را کند یا متوقف کنیم، اظهار کرد: «همواره فناورهای جدید عالم‌گیر در راه هستند و خواهند بود. بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجهه قانونی با این پدیده‌ها شکل خواهد گرفت.»

رسول جلیلی با بیان اینکه نمی‌توان ظهور فناوری‌های جدید مانند اینترنت ماهواره‌ای را از نظر دور داشت، بیان کرد: «اینکه فناوری‌های نوین در کوتاه‌مدت یا بلندمدت به کشور ما هم بیایند متصور است و نمی‌توان آن‌ها را دور از نظر داشت.»

وی ادامه داد: «اینترنت ماهواره‌ای ممکن است تا یک سال دیگر به کشور ما بیاید، اما نباید به واسطه آن توسعه، مقررات‌گذاری و انتظام فضای مجازی کند یا متوقف شود. به عبارت دیگر نباید بگذاریم ترس از فناوری نوین قدرتمند، قانون‌گذاری را متوقف کند.»

به گفته جلیلی در زمینه قانون‌گذاری، باید سازگاری و همسو بودن آن با فناوری نوین مورد توجه قرار بگیرد و در غیر این صورت عملی نخواهد بود.»

وی تصریح کرد: «مردم طبیعتاً آزاد هستند از هر فناوری متناسب با نیاز یا علاقه‌مندی‌شان استفاده کنند و مشهود است که این آزادی عمل برای آحاد مردم وجود دارد. اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که هر فناوری تهدیدات و امکان سوء‌استفاده به همراه دارد.»

جلیلی از جمله مواردی که می‌تواند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و تهدید محسوب شود را آزادی فردی، حریم خصوصی و همچنین امنیت شخصی یا اجتماعی برشمرد.

وی معتقد است وجود قانون و مجاری قانونی برای مقابله با این سوءاستفاده‌ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

جلیلی افزود: «باید برای مردم این شرایط را فراهم کنیم که بر اساس قانون در هنگام وقوع هریک از موارد عنوان شده، محلی برای رجوع و دادخواهی داشته باشند.»

وی با تأکید بر اینکه این حداقل انتظار مردم از مراجع قانون‌گذار و قانونی برای حمایت است، اظهار کرد: «اگر قانون مورد نیاز برای حمایت از مردم در هنگام خطر یا احساس خطر یا نقض حریم خصوصی یا سوءاستفاده یا جرم وجود نداشته باشد، آن‌ها در معرض ظلم قرار می‌گیرند و ظالم متکی بر قدرت و ثروت و اقتدار فناوری یا رسانه‌ای، خود را پاسخگو نمی‌داند.»

تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای فقط مختص ایران نیست

جلیلی به ذکر مثالی در این رابطه پرداخت و ادامه داد: «برای مثال تا قبل از آن که قانونی در خصوص رمز دوم یا به اصطلاح رمز پویا در نظام بانکی تصویب نشده بود و بانک‌ها ملزم به رعایت این فناوری نشده بودند، بسیاری هدف کلاه‌برداری و سرقت قرار می‌گرفتند. این قانون چتر حمایتی را برای مردم جهت محافظت در برابر جاعلان و سارقان فراهم کرد.»

وی با یادآوری اینکه تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای فقط مختص ایران نیست، اظهار کرد: «تمام کشورهای دنیا با توجه به وسعت و همه‌گیری این فناوری در معرض تهدید نقض حکمرانی هستند و بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجه قانونی با این پدیده‌‌ها شکل خواهد گرفت.»

جلیلی ادامه داد: «هیچ کشوری نمی‌پذیرد یک شرکت امریکایی بیاید و سرویسی ارائه دهد که بی هیچ چارچوبی حاکمیت کشورشان را نقض کند.»

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: «این نگاه نیز نباید وجود داشته باشد که اگر فناوری نوظهوری بیاید، کشور ما مقهور واقع می‌شود و به عنوان یک ملت سرافراز تسلیم حکمروایی بیگانه می‌شود.»

جلیلی تأکید کرد: «علاوه بر راه‌حل‌های بومی خود که از استعدادهایمان می‌آید، در تعامل بین‌المللی همراه دیگر کشورها در مواجهه با تهدید احتمالی این فناوری برخواهیم آمد. بنابراین نیاز است علاوه بر تلاش برای همکاری در تدوین قوانین بین‌المللی، قوانین و مقررات ملی خود را داشته باشیم.»

احتمالاً خواندن این مطلب هم برایتان جالب است: مورد عجیب فروش مودم استارلینک در دیوار! | آیا تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وارد شده است؟

ارسال نظر