بازگشت به مدرسه بعد از کرونا | چگونه کودک خود را آماده کنیم؟

به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا و قرنطینه‌های طولانی مدت و با آنلاین شدن مدارس و کار، زندگی‌های ما دستخوش تغییراتی شده است. از همین رو، بازگشت به مدرسه برای والدین نیز به یک معضل بدل شده است.

بازگشت به مدرسه بعد از کرونا | چگونه کودک خود را آماده کنیم؟

قرنطینه برای بسیاری از خانواده‌ها، به معنای گذراندن وقت در خانه و تحمل عوامل شدید استرس‌زا بوده است. بسیاری از کودکان عادت کرده‌اند که در تمام ساعات روز با والدین یا سرپرست خود باشند. این وابستگی ممکن است کمی دردسرساز باشد.

سختی بازگشت به مدرسه در دوران پسا کرونا

در صورتی که واکسیناسیون افراد به حد معقول خود برسد و خانواده‌ها آماده تغییر در برنامه‌های روزانه خود باشند، باید آمادگی لازم را برای زمینه‌سازی بازگشت بچه‌های خود به جامعه و مدرسه داشته باشیم. در اینجا نکاتی برای کمک به سازگاری فرزند شما آماده کرده‌ایم.

اضطراب جدایی کودکتان از شما و بازگشت به مدرسه

اگر شما به مدت زیادی دورکار بوده‌اید و وقت بیشتری را با فرزند خود گذرانده‌اید، وابستگی کودک به شما زیاد شده است. این وابستگی بیشتر در سنین 6 ماهگی تا 3 سالگی اتفاق میفتد که مصادف با سن رشد کودک شماست.

اضطراب جدایی در کودکان می‌تواند بصورت چسبیدن به شما یا گریه شدید در کودک بروز کند. استرس و عدم اطمینان از ابتلا به بیماری همه‌گیر کرونا، حتی ممکن است در رفتار کودکان بزرگ‌تر شما نیز تاثیر بگذارد.

گذاشتن کودکان در مهدکودک یا مدرسه، یک زمان معمول برای شروع علائم اضطراب جدایی محسوب می‌شود. به دلیل وقایع سال گذشته، کودکان بزرگ‌تر ممکن است روزهای سخت‌تری را در دوران ترک تحصیل سپری کرده باشند، از ابتلا به بیماری کرونا بترسند و احساس ناامنی کنند.

بازگشت به مدرسه

چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم که از بازگشت به روال گذشته، احساس امنیت کند؟

کمک به فرزندتان برای رفتن به مدرسه و بازگشت شما به کار، ممکن است فرآیندی باشد که به زمان و برنامه‌ریزی نیاز دارد. برای برطرف کردن این مشکلات، به شما پیشنهاد می‌دهیم که برخی از نکات زیر را امتحان کنید:

به فرزند خود گوش دهید

نگرانی‌های آنها را جدی بگیرید و درباره نگرانی‌هایشان با آنها صحبت کنید. با بچه های‌کوچک‌تر، می‌توانید بازی‌هایی را امتحان کنید؛ مثلا از آنها بخواهید تصویری از بازگشتتان را به محل کار یا ساعاتی که فرزندتان در مهدکودک می‌گذراند، برای شما ترسیم کند.

به آنها کمک کنید تا آماده شوند

قوانین جدید بازگشت به مدرسه را بررسی کنید و کودکان خود را با این قوانین آشنا کنید. از فرزند خود در مورد بازگشت به مدرسه بپرسید و اگر نگرانی‌های مهمی داشت، مطمئن شوید که معلمش را مطلع کرده‌اید.

حفظ آرامش

به یاد داشته باشید که کودکان الگوهای رفتاری بزرگسالان را انتخاب می‌کنند. اگر می‌خواهید به کودک خود کمک کنید و به او احساس آرامش دهید، اول باید خودتان آرامش داشته باشید.

برنامه خداحافظی داشته باشید

برای جلوگیری از سخت شدن خداحافظی با کودکان بزرگ‌تر، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • خداحافظی را بسیار مثبت برگزار کنید.
  • به آنها حتما اعلام کنید که می‌روید.
  • توضیح خود را واضح و کوتاه بیان کنید.
  • به فرزند خود یادآوری کنید که به خاطر او به خانه برمی‌گردید.
  • هنگام خروج تامل نکنید.
  • زودتر از زمان مقرر برنگردید.
  • روالی را که برای ترک کودکتان در نظر گرفته‌اید، ادامه دهید.

فرزندم از بازگشت به مدرسه ترسیده است. چگونه می‌توانم به او کمک کنم که احساس راحتی کند؟

برخی از کودکان ممکن است مضطرب شوند یا تمایلی به بازگشت به مدرسه نداشته باشند. با آنها صادق باشید. به عنوان مثال می‌توانید تغییرات مثبتی را که ممکن است در مدرسه اتفاق بیفتد، برای آنها شرح دهید. آنها را در مورد اقدامات ایمنی آگاه سازید.

به کودک خود بگویید که می‌تواند کم‌کم به اوضاع جدید عادت کند و نیازی به عجله نیست. راحت بودن دوباره در جمع دوستان ممکن است زمان ببرد و این اصلا مشکلی نیست.

چگونه متوجه شویم فرزندانمان تحت فشار و عوامل استرس‌زا نیستند؟

مهم‌ترین نکته این است که آرام باشید! کودکان اغلب نشانه‌های عاطفی خود را از بزرگسالان و سرپرستان اصلی زندگی خود می‌گیرند. بنابراین مهم است که شما به نگرانی‌های کودک گوش دهید، با او مهربان صحبت کنید و به او اطمینان خاطر دهید. آماده باشید که احساسات آنها تغییر کند و به آنها بگویید که اصلا مشکلی نیست که این احساس را دارند.

اینکه به احساسات کودک خود پی ببرید، به رفتار و شخصیت کودک شما بستگی دارد. اگر فرزند شما درون‌گراست، می‌توانید از او سوال کنید که حالش چطور است یا در مدرسه چه خبر بود؟ سایر کودکان ممکن است به راحتی احساساتشان را با شما در میان بگذارند.

فراموش نکنید که شما فرزند خود را بهتر از هر کسی می‌شناسید و مهم‌ترین نکته این است که مکالمات را با لحن دلسوزی و درک متقابل، مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: اعلام گروه‌های سنی جدید واکسیناسیون

ارسال نظر