بهترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۲

لیست بهترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۲ به تازگی منتشر شد. جالب است بدانید که هیچکدام از دانشگاه‌های پایتخت در فهرست سه دانشگاه برتر ایران حضور نداشتند.

بهترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۲
  • سال ۲۰۲۲ اولین سالی لقب گرفت که تحقیقات و بررسی‌های دانشگاه‌ها در یافتن واکسن ویروس کرونا نقش بسزایی در رنکینگ آنها داشت.
  • در رتبه بندی تایمز 2022، دانشگاه آکسفورد برای ششمین بار پياپی در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت. آمریکا و انگلیس برای دومین سال، 10 دانشگاه اول و برتر جهان را از آن خود کردند.
  • در آسیا، چین بالاترین رنکینگ جهانی خود را با کسب رتبه شانزده تجربه کرد.
  • کشورهای کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ هم موفق به کسب بالاترین رتبه‌های خود در تاریخ رده بندی تایمز شدند.
  • در خاورمیانه، دانشگاه‌های دو کشور عربستان سعودی و مصر با رشد قابل توجهی همراه بودند و در بالاترین رتبه‌ها در میان کشورهای مسلمان قرار گرفتند. دانشگاه ملک عبدالعزيز کشور عربستان با قرار گرفتن در رتبه ۱۹۰ بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های کشورهای مسلمان به خود اختصاص داد.
  • در میان دانشگاه‌های کشورمان، دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با قرار گرفتن در رده ۳۵۱-۴۰۰ برترین دانشگاه‌های ایران در این رده بندی بودند.
  • تعداد ۱۶۶۲ دانشگاه از ۹۹ کشور جهان در رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان تایمز در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.

دانشگاه آکسفورد که از همان ابتدا سکان تحقیقات جهانی برای یافتن واکسن ویروس کرونا را در دست گرفته بود، برای ششمین سال پیاپی بهترین دانشگاه جهان لقب گرفت.

فاکتور تحقیقات در زمینه یافتن واکسن ویروس کرونا در بهبود رده‌بندی بسیاری از دانشگاه‌های چینی هم موثر بود.

این رده بندی بر اساس ۱۳ معیار ارزش‌یابی دانشگاه‌های جهان تنظیم شده است. این معیارها شامل تحلیل ۱۰۸ میلیون نقل قول از ۱۴.۴ میلیون نشریه تحقیقاتی طراحی شده در زمینه نقش دانشگاه‌ها در گسترش علم و دانش در سطح جهان است.

دانشگاه‌ هاروارد و موسسه تکنولوژی‌ کالیفرنیا یا کلتک، مشترکا در رتبه دوم قرار گفتند. آمریکا ۸ جایگاه از ۱۰ دانشگاه برتر جهان را از آن خود کرده است. دو دانشگاه آکسفورد (رتبه اول) و دانشگاه کمبریج (رتبه پنجم) تنها دانشگاه‌های انگلیسی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر بودند.

برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2022 نام ۱۰ دانشگاه‌ برتر جهان در سال ۲۰۲۲

از قاره آسیا، دو دانشگاه چینی Tsinghua و Peking در بیجینگ مشترکا در رده شانزدهم قرار گرفتند.

برای اولین بار چهار دانشگاه از هنگ کنگ در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. دانشگاه هنگ کنگ با قرار گرفتن در رتبه سی‌ام بالاترین جایگاه را در میان سایر دانشگاه‌های این کشور به خود اختصاص داد.

از سایر دانشگاه‌های کشورهای آسیای شرقی که با بهبود رتبه همراه شدند می‌توان به دانشگاه ملی سنگاپور (از رتبه ۲۵ به ۲۱) دانشگاه ژاپن (۳۶ به ۳۵) دانشگاه ملی سئول (۶۰ به ۵۴) اشاره کرد.

خاورمیانه و کشورهای شمال قاره آفریقا بیشترین بهبود رتبه را تجربه کردند. عربستان سعودی برای اولین بار به جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر راه یافت. (دانشگاه ملک عبدالعزیز در رتبه ۱۹۰)، درکل ۱۵ دانشگاه از عربستان سعودی در این رتبه بندی حضور داشتند که ۵تای آنها در ۴۰۰تای برتر بودند.

در رتبه بندی ۲۰۲۲ تایمز، ۵۸ دانشگاه هم از کشورمان ایران حضور داشتند که دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با قرار گرفتن در رده ۳۵۱-۴۰۰ سه دانشگاه برتر ایران بودند.

در ادامه، جایگاه دانشگاه‌های کشورمان در رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان ۲۰۲۲ را مشاهده می کنید.

برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2022 بهترین دانشگاه‌های ایران درسال ۲۰۲۲
ارسال نظر