بهترین سیستم‌عامل برای خرید سرور مجازی

زمانی که تصمیم به خرید سرور مجازی (VPS) می‌گیرید، باید یک سیستم‌عامل متناسب با آن سرور مجازی را انتخاب کنید. انتخاب سیستم‌عامل یکی از کارهای مهم برای استفاده از سرورهای مجازی است که باید دقت زیادی به خرج دهید. در این مقاله قصد داریم بهترین سیستم‌عامل برای خرید سرور مجازی را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

بهترین سیستم‌عامل برای خرید سرور مجازی

چرا انتخاب سیستم‌عامل برای خرید سرور مجازی اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، انتخاب سیستم‌عامل یکی از کارهای مهمی است که برای استفاده از سرور مجازی باید آن را به شیوه‌ای درست، انجام دهید. اهمیت انتخاب سیستم‌عامل و VPS مناسب با نیازهای شما زمانی بیشتر می‌شود که ترافیک سایتتان روند صعودی به خود بگیرد.

در شرایطی که ترافیک سایت روز به روز در حال افزایش باشد و شما از سیستم‌عامل یا VPS مناسبی استفاده نکنید، عملکرد سایت به مرور با افت مواجه می‌شود؛ از طرفی دیگر، بخش عظیمی از این ترافیک را از دست خواهید داد و در نتیجه نمی‌توانید به اهداف تعیین شده دست پیدا کنید.

زمانی که سرور مجازی و سیستم‌عامل نامناسبی را برای سایت خود انتخاب کنید، آن سرور مجازی و سیستم‌عامل توانایی مقابله با ترافیک بالای سایتتان را نخواهند داشت؛ در نتیجه بخش زیادی از ترافیک خود را از دست داده و در نهایت سایت با افت مواجه خواهد شد.

به طور کلی، سیستم‌عامل‌ها برای VPS به سه نوع ویندوز، لینوکس و میکروتیک تقسیم‌بندی می‌شوند؛ هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها ویژگی مخصوص به خود را دارد. در ادامه به معرفی این سه سیستم‌عامل می‌پردازیم.

سرور مجازی ویندوز

ویندوز یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌عامل‌های سرور مجازی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. به طور کلی، زمانی که سایتتان توسط زبان‌هایی مانند ASP یا NET که از زبان‌های مایکروسافت هستند نوشته شده باشد، باید از سروری با سیستم‌عامل ویندوز استفاده کنید.

از نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز می‌توان به سرور مجازی ویندوز 8، 10، 11 و ... اشاره کرد. بر روی این VPS‌ها شما می‌توانید هرآنچه که در کامپیوتر خود دارید را در اختیار داشته باشید.

سیستم‌عامل ویندوز 10 و 11 از نظر رابط کاربری امکانات بیشتر و بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که سرور مجازی با سیستم‌عامل ویندوز نسبت به سرور مجازی با سیستم‌عامل لینوکس عملکرد بهتری دارد و انتخاب مناسب‌تری است.

کاربران از سرور مجازی ویندوز با هدف‌های مختلفی از جمله اجرای وب‌سایت، وبگردی، اجرای سرور VPN و همچنین استفاده از سرور جهت ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند.

در صورتی که تاکنون سیستم‌عاملی را برای VPS خود انتخاب نکرده‌اید، سیستم‌عامل ویندوز می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. البته قبل از انتخاب سیستم‌عامل، حتما به شرایط و نیازهایی که دارید، توجه داشته باشید.

خرید VPS ویندوز

کاربرانی که به دنبال خرید VPS ویندوز هستند باید توجه داشته باشند که هزینه خرید و میزبانی این سرور مجازی نسبت به سایر سرورهای مجازی بالاتر است. مجوز نصب VPS ویندوز نیز نسبت به سایر گزینه‌ها از هزینه بالاتری برخوردار است.

اما با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که سرور مجازی ویندوز دارد، می‌توان گفت که این سیستم‌عامل بهترین گزینه برای شما (در صورتی که سایت توسط زبان‌های مایکروسافتی مانند ASP نوشته شده باشد) خواهد بود.

VPS ویندوز از سخت‌افزارهای بسیار قدرتمند نیز پشتیبانی می‌کند؛ این ویژگی برای هر کاربر، هر هاست و هر سرور مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش پررنگی دارد.

در صورتی که تمام شرایط و نیازهای گفته شده را دارید، خرید VPS ویندوز می‌تواند گزینه‌ مناسبی برایتان باشد.

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس هم یکی دیگر از سرور مجازی‌هایی است که می‌توانید برای آن را انتخاب کنید. این پلتفرم منبع باز یا همان اپن سورس، به دلیل همین منبع باز بودن از توزیع‌های بیشتری نسبت به سایر‌ سیستم‌عامل‌ها برخوردار است؛ به همین دلیل، می‌توان این سیستم‌عامل را گزینه مناسبی برای کاربرانی که به دنبال توزیع‌های بیشتر هستند، معرفی کرد.

جالب است بدانید که کاربران می‌توانند کدهای مربوط به این سیستم‌عامل را تغییر داده و حتی یک توزیع جدید برای خود بسازند. سایت‌های که با استفاده از زبان PHP نوشته شده باشند، از سرور مجازی لینوکس استفاده می‌کنند.

کاربران زیادی از سیستم‌عامل لینوکس برای اجرای وب‌سایت، اجرای VPN، اجرای سرور پشتیبان، اجرای سرور ایمیل، انجام تست نفوذ و ... استفاده می‌کنند.

خرید VPS لینوکس

همانطور که گفته شد، سیستم‌عامل لینوکس توزیع‌های مختلفی دارد که هرکدام از این توزیع‌ها، کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای مثال، در صورتی که قصد دارید از سرور مجازی برای برنامه‌های وب استفاده کنید، توزیع‌های اوبونتو و CentOS بهترین انتخاب برایتان خواهند بود.

با استفاده از VPS لینوکس، نسبت به سرور مجازی ویندوز از دسترسی کامل‌تری به سرور برخوردار خواهید بود؛ این مسئله برای افرادی که می‌خواهند به صورت کامل‌تر به سرور دسترسی داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که سایت شما با استفاده از زبان PHP نوشته شده است، باید از سیستم‌عامل لینوکس برای سرور مجازی خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای یک انتخاب مناسب، ابتدا باید هدف و نیازهای خود را بشناسید؛ در صورتی که بتوانید نیازها و اهداف خود برای استفاده از سرور مجازی و سیستم‌عامل آن را بشناسید، انتخاب مناسبی خواهید داشت.

سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS پرسرعت یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک هم دیگر سرور مجازی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. سیستم‌عامل VPS میکروتیک Router OS است؛ این سیستم‌عامل بر پایه لینوکس ساخته شده که معمولا کاربران حرفه‌ای برای روتر و مسیریابی از آن استفاده می‌کنند.

اخیرا این سرور مجازی از محبوبیت و شهرت زیادی برخوردار شده و همین امر باعث می‌شود که کاربران زیادی به سمت استفاده از سرور مجازی میکروتیک گرایش پیدا کنند.

لازم به ذکر است که این سرور مجازی محبوب، به مرور زمان توسعه و گسترش پیدا کرد؛ با ادامه این فرآیند، میکروتیک نیز به جمع سرور مجازی‌های لینوکس و ویندوز اضافه شد تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

از این سرور مجازی برای روتر، مسیریابی، VPN، فایروال، سرور پروکسی و ... استفاده می‌شود؛ امروزه کاربران زیادی با این اهداف از VPS میکروتیک استفاده می‌کنند.

خرید VPS میکروتیک

خرید و استفاده از سرور مجازی MikroTik مزایای زیادی برای کاربران دارد؛ از مزایای استفاده از این سرور مجازی می‌توان به سرعت بالا، پایداری، هزینه کم، نصب و راه‌اندازی رایگان و روتر قوی اشاره کرد.

به طور کلی، برای کاربران حرفه‌ای سرعت سرور مجازی مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. سرعت پایین سرور مجازی مورد استفاده توسط کاربران حرفه‌ای باعث می‌شود که در طول انجام کار به مشکلات زیادی برخورد کنند.

پایداری این VPS نیز در سطح بالایی قرار دارد و همین مسئله تعیین کننده کیفیت و راندمان کاری سرور مجازی میکروتیک است؛ از طرفی دیگر، روتر این سرور مجازی قوی است و می‌تواند دیتاها را در مدت زمان کوتاهی انتقال دهد.

در صورتی که ویژگی و مزایای این سرور مجازی را برررسی کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که هزینه استفاده از آن نسبت به این ویژگی‌ها بسیار مناسب است. نصب و راه‌اندازی رایگان این VPS هم مزیت دیگر سرور مجازی میکروتیک است.

لازم به ذکر است که سیستم‌عامل این سرور مجازی در تشخیص سخت‌افزارها محدودیت دارد؛ امنیت این روترها در سطح بالایی قرار ندارد و پشتیبانی خوبی از آن نمی‌شود.

برای خرید سرور مجازی میکروتیک ابتدا به نیازها و اهدافی که دارید، توجه داشته باشید؛ در صورتی که با ویژگی‌ها و امکانات این VPS نیازهای شما برطرف می‌شود و به اهداف خود می‌رسید، خرید سرور مجازی میکروتیک انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی بهترین سیستم‌عامل برای سرور مجازی پرداختیم؛ سه سرور مجازی ویندوز، لینوکس و میکروتیک ویژگی‌ و کاربردهای مخصوص به خود را دارند که هرکدام از این سه VPS، می‌توانند نیازهایتان را برطرف کنند.

بعد از اینکه نیاز و اهداف خود برای استفاده از سرور مجازی و سیستم‌عامل آن را شناسایی کردید، ویژگی‌های هر یک از این سرورها را بررسی کنید.

ارسال نظر