همه چیز درباره به روزرسانی تپ روت بیت کوین

رسانه کلیک - به روزرسانی تپ روت بیت کوین که فعال‌سازی آن پس از مدت‌ها انتظار اخیرا قطعی شد، بهینه‌سازی‌های جدیدی را برای امنیت و قابلیت استفاده شبکه بیت کوین ایجاد خواهد کرد.

همه چیز درباره به روزرسانی تپ روت بیت کوین

در بلاک شماره 709،632 که در اواسط ماه نوامبر 2021 نوشته خواهد شد، قوانین جدیدی که توسط چند سری پیشنهادهای بهبود بیت کوین (Bitcoin Improvement Proposal یا به‌اختصار BIP) ارائه شدند، فعال‌سازی و اجرا خواهند شد.

این یک دستاورد مهم برای بیت کوین است و بسیاری از قابلیت‌های جالب را نه فقط برای بیت کوین، که برای همه چیزهایی که مبتنی بر آن هستند، نیز به همراه خواهد داشت.

پیش‌ازاین، در این مورد بحث می‌شد که پس از حواشی جنجالی ارتقای SegWit سال 2017، آیا بیت کوین می‌تواند در مورد یک سافت فورک (Soft fork) دیگر به اجماع برسد یا خیر. سافت فورک قبلی بیت کوین، در میان جامعه بیت کوین تفرقه به وجود آورد. چند هارد فورک (Hard fork) مختلف از بلاک چین اصلی بیت کوین اتفاق افتاد و آلت کوین‌های دیگری ایجاد شد.

در همین حال، جامعه بیت کوین پس از ماه‌ها بحث و جدال با زخم‌های نبرد عمیقی رها شد و این حواشی منجر به ایجاد سافت فورک فعال شده توسط کاربر (User Activated Soft Fork یا به‌اختصار UASF) شد.

تاریخچه به روزرسانی تپ روت

تقریبا چهار سال از فعال‌شدن SegWit می‌گذرد و مردم هنوز شک داشتند که جامعه بیت کوین بتواند بر این زخم‌های نبرد برای ارتقای بعدی بیت کوین غلبه کند؛ اما خبر خوب بالاخره رسید و به‌‌روزرسانی تپ روت تایید شد و فعال‌سازی آن قطعی است!

تپ روت به‌عنوان یک ارتقا عملا با هیچ مخالفتی روبرو نشد. به طور کلی، تمام توسعه دهندگان هسته اصلی با تغییرات اجماعی پیشنهادی در BIP340، BIP341 و BIP342 موافقت داشتند.

این BIP ها تغییراتی را پیشنهاد می‌دهند که باعث افزایش حریم خصوصی و بهینه‌سازی می‌شود و همچنین ویژگی‌های جدید در آینده را بدون هیچ‌گونه خطرات امنیتی جدید امکان‌پذیر می‌کند.

تپ روت به‌خودی‌خود یک ارتقا بی‌نقص است، اما بحث و حاشیه در مورد چگونگی فعال‌سازی به روزرسانی تپ روت آغاز شد. این جنجال با BIP8 آغاز شد که در پاسخ به اتفاقات SegWit ایجاد شد. حاصل این بحث‌خا دو تغییر در BIP9، روش فعال‌سازی مورداستفاده برای SegWit، بود.

اولین تغییر، تعریف زمان شروع و پایان فعال‌سازی با ارتفاع بلاک به‌جای زمان واقعی بود. این تعریف پنجره فعال‌سازی را کمی بهتر می‌کند، زیرا دیگر به بلاک‌هایی که دقیقا 10 دقیقه زمان بلاک دارند متکی نخواهد بود، اما برای شبکه‌های آزمایشی کمی بدتر خواهد بود.

تغییر دوم افزودن یک سافت فورک اختیاری فعال شده توسط کاربر در پایان فعال‌سازی بود که به نام LOT (Locked-in-on-timeout) شناخته می‌شد. هر دوی این تغییرات بحث‌های زیادی را آغاز کردند و موجب ارائه پیشنهادات بیشتری شدند. پارامتر LOT در نهایت تایید نشد و توسط فرایند آزمایش سریع (Speedy Trial) جایگزین شد.

آزمایش سریع برای شکستن بلاتکلیفی میان دو طرف پیشنهاد شد. این فرایند به‌جای زمان فعال‌سازی یک‌ساله، زمان فعال‌سازی سه‌ماهه داشت، اما با ارتفاع فعال‌سازی در آینده و بدون سافت فورک فعال شده توسط کاربر انجام می‌گرفت.

این ساختار به‌گونه‌ای طراحی شده بود که طرح یا سریعا فعال‌سازی می‌شد یا به سرعت از کار می‌افتد و شکست می‌خورد. اگر به‌سرعت شکست می‌خورد، دوباره به بحث پرداخته می‌شد، ما اگر سریعا فعال‌سازی می‌شد، اکوسیستم اطراف وقت بیشتری برای آماده‌سازی برای ارتقا داشت.

بیشتر توسعه‌دهندگان موافقت کردند تا آزمایش سریع امتحان شود. در این حین، دو درخواست Pull به هسته اصلی بیت کوین باز شد؛ یکی توسط اندرو چو (Andrew Chow) و دیگری توسط ای جی تاونز (A.J Towns). چو پیشنهاد داشت که از ارتفاع بلاک استفاده شود، اما تاونز عقیده داشت استفاده از زمان واقعی بهتر است.

این مورد بازهم بحث‌های زیادی برانگیخت اما در نهایت چو و تاونز با یکدیگر موافقت کردند و از زمان واقعی استفاده کردند. سرانجام همه این بحث‌ها منجر آماده‌شدن به روزرسانی تپ روت برای فعال‌سازی شد. تنها چیزی که سر راه قرار داشت تایید استخراج‌گران شبکه بود.

الخاندرو ده لا توره (Alejandro De La Torre)، معاون رئیس شرکت Poolin، از استخرهای استخراج قول گرفته بود که این به‌روزرسانی را تایید کنند، اما در ابتدا تنها Slush Pool به‌روزرسانی را تایید کرد. پس از سه مرحله تنظیم سختی شبکه، 99 درصد قدرت هش شبکه فعال‌سازی به روزرسانی تپ روت را تایید کردند.

تپ روت چه تغییراتی را اعمال خواهد کرد؟

اکنون‌که می‌توانیم با اطمینان بگوییم تپ روت بخشی از پروتکل بیت کوین خواهد بود، باید بدانیم که این امر برای بیت کوین و لایه‌های مختلف آن به چه معناست. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تپ روت بهینه‌سازی‌های جدیدی را برای امنیت و قابلیت استفاده شبکه بیت کوین ایجاد خواهد کرد.

تپ روت با ایجاد امکان تعریف چندین قانون هزینه برای وجوه، قابلیت‌های حریم خصوصی را به بیت کوین اضافه کند، اما کاربران فقط باید قوانینی را که برای آن تراکنش استفاده شده است، آشکار کنند. در بعضی موارد نیازی به آشکار کردن قوانین دیگر وجود ندارد. یک کاربر متوسط ​​بیت کوین امروزی نیازی به این نوع اسکریپت‌های پیچیده ندارد. بااین‌حال، بیشتر راه‌حل‌های مقیاس بزرگ بیت کوین به این قابلیت‌ها نیاز دارند.

لایه‌هایی مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، لیکویید (Liquid) و ساید چین‌های دیگر از قوانین اسکریپت شده مانند multisig، قفل زمان هش و دیگر ابزارها برای ایمن‌سازی سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. همه این‌ها باید وارد بلاک چین شده و برای کل شبکه آشکار شود.

با استفاده از تپ روت، دیگر نیازی به افشای این اطلاعات به طور مداوم نیست و تراکنش‌هایی مانند کانال باز لایتنینگ می‌توانند دقیقا مانند تراکنش‌های یک کاربر عادی به نظر برسند. بنابراین این قابلیت‌ها نه‌تنها به نفع کاربران لایتنینگ خواهد بود، بلکه رشد حریم خصوصی کلی بیت کوین به نفع همه خواهد بود و انجام تجزیه‌وتحلیل‌های بلاک چین که حریم خصوصی را به خطر می‌اندازند دشوار خواهد کرد.

بسیاری از بهینه‌سازی‌های دیگر نیز در کنار این بهبودهای حریم خصوصی اضافه خواهند شد. ازآنجاکه دیگر نیازی به آشکار کردن حد زیادی از اطلاعات در بلاک چین وجود نخواهد داشت، کارمزدها نیز کاهش خواهند یافت. این امر همچنین بدان معنی است که تراکنش‌های بیشتری در هر بلاک جای می‌گیرد و هر خروجی تراکنش مصرف نشده (Unspent Transacion Output یا UTXO) بسیار کارآمدتر خواهد بود.

به روزرسانی تپ روت نه‌تنها بهینه‌سازی‌های صرفه‌جویی در فضا را به همراه خواهد داشت، بلکه بهینه‌سازی‌هایی نیز در مورد سرعت بررسی معاملات اضافه خواهد کرد. در حال حاضر بیت کوین از الگوریتم امضای دیجیتال Elliptic Curve (ECDSA) برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند، اما تپ روت یک روش جدید به نام امضاهای Schnorr اضافه می‌کند.

امضاهای Schnorr برخی از بهینه‌سازی‌های صرفه‌جویی در فضا را که در مورد آنها صحبت کردیم امکان‌پذیر می‌کنند، درحالی‌که تأییدشان نیز سریع‌تر است؛ بنابراین اگر تپ روت تصویب قابل‌توجهی داشته باشد، اجرای یک نود کامل با همان حجم تراکنش‌ها منابع کمتری مصرف خواهد کرد.

به روزرسانی تپ روت همچنین موارد و ویژگی‌های استفاده جدیدی را نیز اضافه خواهد کرد. چیزی که مدتی است در مورد آن صحبت می‌شود، قراردادهای Point Time Lock است. قراردادهای Point Time Lock تغییراتی در شبکه لایتنینگ هستند که توسعه دهندگان را قادر می‌سازند تا برنامه‌های پیچیده‌تری را در بستر این شبکه مانند قراردادهای Descreet Log، پرداخت‌های Stuck-less و غیره اضافه کنند.

این به‌روزرسانی همچنین ادغام ارتقاهای آینده را بسیار ساده‌تر کرده است. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی موجب شود سافت فورک بعدی بیت کوین سریع‌تر و بی بحث و جدال‌تر انجام شود شود، زیرا به اندازه نسخه‌های قبل تأثیر نخواهد داشت.

در خاتمه، شبکه بلاک چین بیت کوین ارتقا یافته و گامی به جلو در زمینه بهتر سازی حریم خصوصی کاربران خود برداشته است. رسیدن به این نقطه آسان نبود و مطمئنا هم با توجه به عظمت این شبکه نباید آسان می‌بود.

ارسال نظر