بک آپ رمزنگاری شده به واتساپ اضافه شد

شرکت فیسبوک اعلام کرد که واتساپ به کاربران خود اجازه می‌دهد تا پشتیبان‌گیری پیام‌های خود را به طور کامل رمزگذاری کنند.

بک آپ رمزنگاری شده به واتساپ اضافه شد

این طرح به منظور ایمن‌سازی پشتیبان‌گیری کاربرانی است که بک‌آپ‌های خود را به Google Drive یا iCloud اپل ارسال کرده‌اند. این بک‌آپ‌ها بدون کلید رمزگذاری قابل خواندن نیستند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واتساپ اولین سرویس پیام‌رسان جهانی در این مقیاس است که پیام‌ها و پشتیبان‌های رمزگذاری شده را بصورت کامل در اختیار کاربران گذاشته است. دست یافتن به این فناوری برای ما یک چالش فنی بسیار سخت بود که نیاز به چارچوب کاملا جدید برای ذخیره‌سازی داشت.»

اگر شخصی گذرواژه‌ای با کلید رمزگذاری ایجاد کند، واتس اپ کلید مربوطه را در یک ماژول امنیتی سخت افزاری فیزیکی (HSM) ذخیره می‌کند. این ماژول توسط فیسبوک حفظ می‌شود و تنها با وارد کردن رمز عبور صحیح در WhatsApp باز می‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت HSM مانند یک صندوق امانات برای رمزگذاری و رمزگشایی کلیدهای دیجیتالی عمل می‌کند.

پس از باز شدن قفل در HSM، واتساپ کلید رمزگذاری را اعمال می‌کند که بدین صورت، پشتیبان‌گیری حساب را که در سرورهای Apple یا Google ذخیره شده است، رمزگشایی می‌کند.

در صورت اشتباه وارد کردن رمز عبور، کلید ذخیره شده در یکی از صندوق‌های HSM، برای همیشه غیرقابل دسترسی خواهد شد.

این سیستم بصورتی طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌کس غیر از صاحب حساب نمی‌تواند به نسخه پشتیبان دسترسی داشته باشد.

پشتیبان گیری واتساپ

این اقدامِ واتساپ در حالی صورت گرفته که دولت‌های سراسر جهان مانند هند که بیشترین کاربران واتساپ را دارد، تهدید کرده‌اند که روش کار رمزگذاری را نقض خواهند کرد.

رمزنگاری به روش واتساپ، یک قدم جلوتر از اپل است. کمپانی اپل iMessages را رمزگذاری می‌کند اما کلیدهای پشتیبان‌گیری رمزگذاری شده را در اختیار دارد.

واتساپ امیدوار است دولت‌ها این اقدام را بپذیرند و با گذشت زمان، همه شرکت‌های ارائه‌دهنده پیام‌رسان از این فناوری استفاده کنند.

ارسال نظر