از سازمان تاکسیرانی شکایت می کنیم!
رسانه کلیک - پس از اعلام همپذیرنده شدن فون پی و ریالو در نشست خبری 17 تیر ماه سازمان تاکسیرانی و جای خالی تومن در این نشست، تومن بیانیه ای در این راستا منتشر کرد.
سازمان تاکسیرانی در تاریخ 17 تیرماه، نشستی خبری با موضوع "آخرین پیشرفتهای توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی" را با حضور مدیرعامل فونپی و مدیرعامل ریالو برگزار کرد. در این نشست، سازمان تاکسیرانی میزبان رسانه های مطرح و فعال در حوزه پرداخت و استارتاپی بود، در حالی که جای خالی تومن در بین شرکت های پرداخت آنلاین تاکسی خالی بود و همین جای خالی سوالاتی برای خبرنگاران به وجود آورد.
تیم تومن با انتشار بیانیه ای سعی کرده به تمام این سوالات پاسخ دهد. در قسمتی از این بیانیه نوشته شده:
«مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در جواب به چرایی عدم حضور "تومن" در این جلسه عنوان کرد که موضوع این جلسه بارها به آنها ابلاغ شده ولی حاضر به همکاری نشده اند. این پاسخ شاید برای خاتمه دادن به موضوع در نشست خبری که "تومن" در آن حضور ندارد تا از خود دفاع کند کافی باشد، اما به قطع اپلیکیشینی که بیش از چندین برابر مجموع تراکنشهای دو اپلیکیشن دیگر حوزه پرداخت آنلاین تاکسی را داراست، حرفهای ناگفته زیادی دارد.
در این نشست که انگیزه تشکیل آن اعلام هم پذیرندگی ریالو و فونپی بود، به جمع آوری کیوآرها و نصب کیوآر مشترک اشاره شد. طبیعتا برداشت حاصله برای شنونده این خواهد بود که دو کیوآر ریالو و فونپی جمع آوری می شوند و کیوآر واحدی از سمت این دو کیف پول روی تاکسیها نصب خواهد شد، اما فردای همان روز اتفاق دیگری در تاکسیرانی رخ داد. تاکسیرانی به تمامی مسئولان خطوط تاکسی ونک اعلام کرد که از روز شنبه بایستی تمامی کیوآرها از تاکسیها قبل از ورود به پایانه جمع آوری شود و هیچ تاکسی و رانندهای حق ورود به محوطه پایانه را نخواهد داشت مگر اینکه کیوآر خود را تحویل بازرسان تاکسیرانی بدهن که این موضوع شامل کیوآرهای تومن نیز میشود.
امروز، رابطه گرم و صمیمانه میان فونپی و تاکسیرانی بر هیچ فعال حوزه پرداخت یا استارتاپی پوشیده نیست. برای اجتناب از تکرار مفصل چگونگی مجوز گرفتن فونپی از سرپرست وقت تاکسیرانی و داستان درگیریهای میان "رسید"، "کیفپی"،"توسن سها" و "پرداختم" با تاکسیرانی و اعتراض به حق این شرکتها به عملکرد تاکسیرانی و ایجاد بی چون و چرا انحصار برای فونپی بارها تکرار شده است. در دورهای که پس از ماهها ایجاد فرسایش و عدم همکاری تاکسیرانی با رسید، کیفپی، توسن سها و پرداختم، با حمایتهای تاکسیرانی تهران، فونپی تنها فعال این حوزه باقی ماند.
تومن پس از 16 ماه حکمفرمایی مطلق و انحصاری فونپی، توانست به این بازار ورود کند و این انحصار را بشکند و بستر را برای فعالیت دیگر شرکتها مانند ریالو فراهم کند. تومن در ابتدا با بازار شکست خورده ای طرف بود که ذینفعان سرویس پرداخت با کیوآر کد، چه راننده چه مسافر، نه از آن تجربه خوبی داشتند و نه به استفاده از آن رغبتی. اعتمادسازی و ترمیم تجربه بد مسافران تاکسی و به خصوص تاکسیداران، اولین چالش بزرگ تومن بود که میتوانست این شرکت دانشبنیان را که از دانشجویان و تحصیل کردههای برترین دانشگاههای کشور تشکیل شده است، مانند شرکتهای قبلی به خاکستر تبدیل کند. اما "تومن" با تکیه بر توان فنی کم نظیر، عملیات گسترده و شناخت درست و به موقع نیازهای بازار توانست که از این آتش، سیاوش بیرون آید.
پس از گذشت مدت کوتاهی، تومن بدون ایجاد الزام و اجبار و در تعامل با رانندگان، در شاخصهای عملکردی همچون تعداد راننده، تعداد تراکنش و تعداد نصب اپلیکیشن پیشتاز این بازار شد. اما این بار تاکسیرانی رنگ جدیدی به حمایتهای یکجانبه خود داد و بر خلاف رویه دو سال پیش، به سمت نیازهای بازیگر قدیمیتر و ضعیفتر بازار متمایل شد و صحبت از الزام یکپارچه سازی پرداخت الکترونیک تاکسی یا همان هم پذیرندگی، از سوی هر سه شرکت فعال در این حوزه به میان آورد. هم پذیرندگی به این معناست که مسافر بتواند با داشتن هر یک از این اپلیکیشنهای پرداخت کرایه، یک کیوآر را اسکن کند و پرداخت خود را به سرانجام برساند. مدیرعامل تاکسیرانی دغدغه درستی را مطرح میکند که البته حرف جدیدی نیست و در ماههای ابتدای فعالیت خود در این سمت نیز به موضوع هم پذیرندگی اشاره کرده بود، اما تا قبل از پیشتازی تومن در این بازار این موضوع مسکوت باقی ماند و نمودی در صحبتها و نقطه نظرات و حتی متن تفاهمنامه فی مابین تاکسیرانی با تومن و ریالو و فونپی نداشت.
در پاسخ به ادعای ریاست سازمان تاکسیرانی مبنی بر عدم رغبت و همکاری "تومن" در پیاده سازی همپذیرندگی، "تومن" اعلام میدارد که در جواب به نامه سازمان تاکسیرانی به شماره 33525/414 مورخ 21/ 01/1398، شرکت تومن در تاریخ 26/01/1398 در راستای اجرای هم پذیرندگی از سمت تومن از آن سازمان درخواست کرده تا دستورالعملهای فنی و اجرایی مربوط به نحوه پاسخگویی به رانندگان و مسافرانی که در سفر خود برای پرداخت از دو پلتفرم استفاده نموده اند و همچنین نحوه تسویه حساب بین شرکتها را ابلاغ کنند که مستندات آن در ادامه میآید.
لازم به ذکر است؛ تومن از ابتدای فعالیت خود در پی تعریف فضای همکاری با دیگر فعالان صنعت پرداخت در راستای نیل به تحقق شهر هوشمند و ایجاد شبکه یکپارچه پرداخت تاکسی در تعامل تنگاتنگ با معاونت فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و تحت لوای دستورالعملهای تنها نهاد قانونگذار فعالیتهای مالی و پرداختی یعنی بانک مرکزی بوده و خواهد بود. با این تعاریف، سازمان تاکسیرانی و تفکر حاکم به آن را میبایست یا نامطلع و نابلد و ناآشنا به این مسائل تلقی کنیم و یا اینکه بپذیریم تاکسیرانی به قیمت آبرو و اعتبار و سواستفاده از جایگاه خود، حاضر به ایجاد مزیت رقابتی دستوری برای گروهی خاص است. در هر دو حالت نظر مثبت تاکسیداران و اعتماد مسافران به تومن در ارائه سرویس و پشتیبانی و پاسخگویی و محصول با کیفیت، برای سازمان تاکسیرانی مهم نبوده و نیست و این سازمان تنها راه تعامل با تومن را سواستفاده از جایگاه خود برای توبیخ رانندگان و ایجاد فضای روانی بر ضد تومن و رانندگان مجهز به تومن میداند.»
در قسمت دیگری از این بیانیه تومن عنوان کرده در صورت لزوم از تاکسیرانی شکایت خواهد کرد و نوشته است:
«در آخر این سوال مطرح است که سازمان تاکسیرانی تا چه زمانی اجازه خواهد داشت تا با ایجاد هزینه و ضرر برای کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان و استارتاپها، تیشه بر ریشه اشتغالزایی بزند. آیا به اندازه کافی در این مسیر خون شرکتهای جوان و کاربلد به زمین ریخته نشده است؟ در فضای اقتصاد این روزهای ایران که رونق از آن رخت بربسته و شاخصهای اقتصادی و حجم اقتصاد ایران رو به افول و کوچکتر شدن است، چه جای سیاوش کشی است. بدیهی است در صورتی که در فرآیند پیاده سازی این طرح توسط عاملان اجرایی، تعمدا مبادرت به جمع آوری یا مخدوش سازی بارکدهای دوبعدی شرکت تومن شود، این امر مصداق ماده 677 قانون مجازات اسلامی با موضوع تخریب عمدی اموال متعلق به غیر بوده و جرم محسوب میشود. این موضوع چه از طریق مباشرت سازمان تاکسیرانی صورت بگیرد و چه از طریق اجبار تاکسیرانی بر رانندگان، مصداق این ماده خواهد بود.
همچنین الزام نمودن شرکتهای فعال در حوزه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی به همکاری با یکدیگر، مخل رقابت بوده و مطابق ماده 44 قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، مصداق انحصار است که این موضوع در جریان رسیدگی در شورای رقابت است.
این اقدام علاوه بر ورود خسارات مادی به شرکت "تومن"، منجر به ورود خسارات معنوی از قبیل ایراد خدشه به نام تجاری تومن خواهد شد که در صورت تحقق، مورد پیگیری و رسیدگی این شرکت در مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.
شرکت تومن از تمامی مسئولین و نهادهای مدافع حقوق رقابت و کسب و کارهای اینترنتی و شرکتهای دانشبنیان دعوت میکند تا با ورود به این مسئله، از رفتارهای غیرمسئولانه و غیرکارشناسی و غیرقانونی سازمان تاکسیرانی ممانعت به عمل آورند.
در پایان، مجددا شرکت تومن آمادگی خود را برای همفکری و مشارکت در طراحی هر نوع راهکار جامعی برای توسعه و سهولت پرداخت الکترونیک تاکسی اعلام میدارد.»