بررسی کد DNA لئوناردو داوینچی چه حقایقی را بازگو می‌کند؟

رسانه کلیک - تجزیه و تحلیل جدید از شجره‌نامه لئوناردو داوینچی نشان می‌دهد که او 14 فامیل در قید حیات دارد. این شجره‌نامه جدید می‌تواند روزی به محققان کمک کند تا تشخیص دهند آیا استخوان‌های پیدا شده در یک کلیسای کوچک فرانسوی، متعلق به این نابغه ایتالیایی است یا خیر.

بررسی کد DNA لئوناردو داوینچی چه حقایقی را بازگو می‌کند؟

تاریخ‌شناسان الساندرو وزوزوسی و آگنسه ساباتو بیش از یک دهه از عمر خود را صرف ردیابی شجره‌نامه نقاش معروف "مونالیزا" کرده‌اند. محققان می‌گویند که این شجره‌نامه در 690 سال، به 21 نسل و پنج شاخه خانوادگی گسترش یافته است.
فراتر از احراز هویت بقایای احتمالی او، تعیین توالی DNA این هنرمند می‌تواند نتایج بهتری نسبت به استعدادهای خارق‌العاده او در اختیار ما قرار دهد.

داوینچی نقاش، معمار، مخترع، آناتومیست، مهندس و دانشمند بود. او در وهله اول خودآموز بود و چندین دفترچه مخفی را پر از اختراعات و مشاهدات کالبدی ناب کرد. او نه تنها آناتومی دقیق انسان را طراحی کرده است، بلکه دفترهای وی حاوی طر‌ح‌هایی برای ساخت دوچرخه، هلیکوپتر، تانک و هواپیما است.

طرخ لئوناردو

تحقیق در مورد سابقه خانوادگی داوینچی دشوار است زیرا تنها یکی از والدین وی را می‌توان به درستی ردیابی کرد. به گفته مورخان، لئوناردو از نسل ششم داوینچی بوده است.

لئوناردو داوینچی در شهر آنچیانو در توسكان متولد شد. وی فرزند وكیل فلورانس، سر پیرو داوینچی و زنی دهقان به نام كاترینا بود. پیش از این لایو ساینس گزارش داده بود که تحقیقات مارتین کمپ، مورخ هنر در دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد کاترینا در زمان تولد داوینچی 15 ساله و یتیم بوده است. داوینچی جوان در 5 سالگی به ملک خانوادگی خود در شهر وینچی (که خانواده اش نام خانوادگی خود را از آن گرفتند) منتقل شد تا با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کند.

وقتی داوینچی در تاریخ 2 مه 1519 در 67 سالگی درگذشت، فردی شناخته نشده بود و بقایای وی از بین رفت. به این معنی که DNA قابل اعتمادی برای تجزیه و تحلیل وجود ندارد. در نتیجه، بخش‌هایی از نژاد وی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

محل دفن اصلی لئوناردو در کلیسای Saint-Florentin در Chateau d'Abboise، یک سرای بزرگ در دره Loire فرانسه ثبت شده است. این کلیسا پس از انقلاب فرانسه ویران شد. گزارش‌های شنیده شده حاکی از آن است که یک اسکلت کامل از آن محل بیرون آورده و به کلیسای نزدیک سنت هوبرت منتقل شده است. اما اینکه آیا آن اسکلت واقعا استخوان‌های لئوناردو هستند یا نه همچنان یک راز است.

لئوناردو داوینچی

شجره نامه جدید که از سال 1331 با پدر خانواده میشل آغاز می‌شود، 14 نفر از اقوام زنده او را مشخص می‌کند. بررسی‌ها نشان داده که شغل این افراد بسیار متنوع است از جمله کارمندان اداری، شیرینی‌پز، آهنگر، فروشنده ظروف چینی و یک هنرمند.

محققان با مقایسه کروموزوم Y موجود در آن استخوان‌ها با کروموزوم Y متعلق به خویشاوندان مذکر داوینچی تعیین می‌کنند که آیا بقایای انسان بیرون آورده شده از کلیسای Loire متعلق به داوینچی است یا خیر. به گفته محققان، کروموزوم Y از پدر به پسر منتقل می‌شود و تقریبا تا 25 نسل بدون تغییر باقی می‌ماند.

علاوه بر این، یافتن قطعاتی از کد ژنتیکی داوینچی می‌تواند به مورخان هنر کمک کند تا صحت آثار هنری و یادداشت‌هایی را که ظاهرا توسط این هنرمند رنسانس ایتالیا ایجاد شده است، بررسی کنند.

ارسال نظر