تحلیل داده‌های قراردادهای آتی و اختیار معامله اتریوم

اتریوم از پایین‌ترین سطح خود در 1،750 دلار 35 درصد رشد داشته است، اما داده‌های مشتقات نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای دیدگاه چندان صعودی ندارند.

تحلیل داده‌های قراردادهای آتی و اختیار معامله اتریوم

رشد اخیر قیمت اتریوم

قیمت اتر طی ده روز گذشته 35 درصد افزایش یافت و سطح حمایت مهم 2،300 دلاری را پس گرفت، اما قیمت اصلی 2،450 دلاری از 17 ژوئن هنوز آزمایش نشده است. بخشی از بازیابی اخیر را می‌توان به هارد فورک لندن نسبت داد که انتظار می‌رود در 4 آگوست فعال شود.

معامله گران و سرمایه‌گذاران راه‌اندازی EIP-1559 را یک عامل صعودی برای قیمت اتر می‌دانند زیرا انتظار می‌رود هزینه‌های تراکنش را کاهش دهد. بااین‌حال، استخراجگران اتریوم از این پیشنهاد راضی نیستند زیرا فرایند اثبات کار دیگر پس از فعال‌شدن ETH2.0 ضروری نخواهد بود.

هزینه‌های شبکه به طور خودکار تنظیم خواهند شد، اگرچه کاربران می‌توانند برای تأیید سریع‌تر هزینه اضافی پرداخت کنند. استخراج‌کنندگان (یا تأییدکنندگان در آینده) این هزینه اضافی را دریافت می‌کنند، اما هزینه پایه سوزانده می‌شود. به طور خلاصه، انتظار می‌رود که اتریوم دچار تورم‌زدایی شود.

نمودار 6 ساعته قیمت اتریوم نمودار 6 ساعته قیمت اتریوم

درحالی‌که شناسایی محرک‌های اصلی رشد اخیر دشوار است، می‌توان با تجزیه‌وتحلیل معیارهای مشتقات، احساس معامله‌گران حرفه‌ای را ارزیابی کرد.

اگر حرکت قیمت اخیر برای جلب اعتماد کافی باشد، معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله باید به‌وضوح نشان‌دهنده این تغییر باشد.

انتظارات صعودی در بازار مشتقات از بین رفته است

با تجزیه‌وتحلیل تفاوت قیمت میان قراردادهای آتی و بازارهای معمولی Spot، می‌توان احساسات رایج در میان معامله‌گران حرفه‌ای را بهتر درک کرد.

معاملات آتی 3 ماهه باید با 6 تا 14 درصد اضافه قیمت سالانه در بازارهای خنثی تا صعودی معامله شود که با نرخ وام‌دهی استیبل کوین مطابقت دارد. با به تعویق انداختن تسویه‌حساب، فروشندگان قیمت بالاتری را تقاضا می‌کنند و این باعث قیمت بیشتر می‌شود.

هرگاه اضافه قیمت در بازار قراردادهای آتی محو یا منفی شود، یک هشدار جدی شکل می‌گیرد. این وضعیت به عقب‌ماندگی (Backwardation) نیز معروف است و نشان می‌دهد که احساسات نزولی وجود دارد.

اضافه قیمت قراردادهای آتی سپتامبر اتریوم اضافه قیمت قراردادهای آتی سپتامبر اتریوم

نمودار بالا نشان می‌دهد که اضافه قیمت قراردادهای آتی اتر در 20 جولای منفی شد؛ زیرا اتر سطح پشتیبانی 1،750 دلاری را آزمایش کرد. بااین‌حال، حتی رشد تا 2،450 دلار کافی نبود تا اضافه قیمت سپتامبر را به 1.3 درصد معادل 8 درصد سالانه برساند.

اگر کمی هیجان وجود داشت، قیمت اضافی قرارداد آتی سالانه 12 درصد یا بیشتر می‌شد؛ بنابراین، موضع معامله‌گران حرفه‌ای در حال حاضر بی‌طرف به نظر می‌رسد و به نزولی نزدیک است.

برای حذف موارد خارجی که منحصر به معاملات آتی هستند، معامله‌گران باید بازارهای اختیار معامله را نیز تجزیه‌وتحلیل کنند.

بازار قراردادهای اختیار معامله نیز این تحلیل را تأیید می‌کند

هر زمان که سازندگان بازار و نهنگ‌ها روند صعودی خود را از دست بدهند، از قراردادهای اختیار خرید اضافه قیمت بیشتری درخواست خواهند کرد. این حرکت باعث می‌شود شاخص 25 درصد انحراف دلتا (25% delta skew) منفی شود.

از سوی دیگر، هر زمان که اختیار فروش گران‌تر باشد، شاخص 25 درصد انحراف دلتا مثبت می‌شود.

شاخص 25 درصد انحراف دلتا انحراف شاخص 25 درصد انحراف دلتا انحراف

مقداری میان منفی و مثبت 10 درصد معمولا خنثی تلقی می‌شوند. این شاخص از 20 مه تا 19 ژوئیه نشان‌دهنده ترس بود اما پس از نگه‌داشته شدن حمایت 1،750 دلاری به‌سرعت بهبود یافت.

بااین‌وجود، قیمت بازارهای اختیار معامله در حال حاضر بین گزینه‌های خریدوفروش به‌خوبی متعادل است.

هر دو معیار مشتقات نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای در 20 جولای به‌تدریج از "حالت ترس" خارج شدند، اما احساسات آن‌ها به‌هیچ‌عنوان صعودی نیست.

در حال حاضر، از نظر این معیارها اطمینان چندانی در رشد اخیر وجود ندارد که باتوجه‌به خطرات ناشی از هارد فورک آینده و عدم قطعیت ناشی از استخراجگران ناراضی قابل‌درک است.

ارسال نظر