تخصیص بودجه 8 میلیون دلاری برای بازسازی تلسکوپ آرسیبو

رسانه کلیک – فرماندار پورتوریکو از NSF در خواست کمک کرده تا رصدخانه آرسیبو و تلسکوپ بزرگ آن را بازسازی کند. این کار با بودجه اولیه 8 میلیون دلار، سال ها به طول می انجامد.

تخصیص بودجه 8 میلیون دلاری برای بازسازی تلسکوپ آرسیبو

با به پایان رسیدن سال 2020، کور سوی امیدی برای تلسکوپ فروریختهرصدخانه آرسیبو به وجود آمده است. طبق گزارش های اخیر، فرماندار پورتوریکو به تازگی یک دستور اجرایی مبنی بر تخصیص 8 میلیون دلار جهت کمک به بازسازی تلسکوپ رادیویی را امضا کرده است. چندی پیش کابل شکسته ای باعث شد تا یک شکاف بزرگ 100 فوتی در دیش بازتاب کننده تلسکوپ آرسیبو به وجود آید. این شکاف موجب تخریب پنل های موجود در رسیور و جابجایی سکوی دستیابی کارمندان شد.بازسازی این تلسکوپ امری مهم برای سیاست عمومی به حساب می آید، چرا که رصدخانه یک مرکز آموزشی در سطح جهانی است.

بنیاد ملی علوم یا همان NSF پیش تر گفته بود که این رصدخانه باید خراب شود، چرا که مرمت آن خطرناک است. البته مانعی برای ایجاد یک ساختار جدید به جای سازه فروریخته وجود ندارد.

دستور اجرایی جدید، تنها شروعی برای فرایند بازسازی است، چرا که تخصیص 8 میلیون دلار برای احیای مجدد تلسکوپ آرسیبو کافی نیست. فرماندار پورتوریکو از NSF درخواست تعهد مالی کرده، اما ظاهرا به مبلغی بیشتر از این احتیاج است.

در هر صورت، تخصیص بودجه گامی مهم به شمار می آید، چرا که نشان دهنده تعهد منطقه به آرسیبو و مطالعات فضایی انجام شده در آن است. به علاوه می توان از دولت ایالات متحده برای اهدای بودجه بیشتر کمک گرفت. ناگفته نماند که بازسازی رصدخانه مدت ها به طول خواهد انجامید.

سخنگوی NSF در مورد بازسازی رصدخانه آرسیبو گفته است:

پروسه NSF برای تامین بودجه و بازسازی ساختار بزرگ آرسیبو (از جمله تلسکوپ آن) به چندین سال زمان احتیاج دارد، که شامل ارزیابی نیازمندی های انجمن های تحقیقاتی و دانشمندان، دریافت اطلاعات از سوی محققین و سایر ذی نفعان، در نظر گرفتن اثرات محیطی و فرهنگی و همچنین همکاری با کنگره می شود. از آنجا که تلسکوپ 305 متری رصدخانه به تازگی فروریخته است، NSF نمی تواند فعلا در مورد برنامه های آینده اظهار نظر کند. البته رصدخانه به طور کامل تعطیل نشده و پژوهش های مربوط به داده های به دست آمده از تلسکوپ آرسیبو ادامه دارد. NSF به زودی راهی برای احیای زیرساختارهای دیگر رصدخانه مثل تلسکوپ 12 متری و تجهیزات LIDAR پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر