ترامپ در 2024 به کاخ سفید برمی‌گردد؟

دونالد ترامپ از احتمال بازگشتش به انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا خبر داده است. اما چقدر امکان رای آوردن و انتخاب شدن او هست؟

ترامپ در 2024 به کاخ سفید برمی‌گردد؟

به گزارش کلیک به نقل از نواندیش، دونالد ترامپ هفته پیش رسما اعلام کرد به دنبال بازگشت به کاخ سفید در انتخابات 2024 است؛ خبری که به هیچ روی نباید از کنار آن ساده گذشت. اما میزان محبوبیت او با توجه به عملکرد ضعیف جو بایدن چقدر است؟

آیا ترامپ از اقبال بالایی در جامعه آمریکا برخوردار است؟

نظرسنجی ها و انتخابات میان‌دوره پیش روی کنگره می‌تواند سنگ محک مناسبی برای سنجش این محبوبیت باشد.

پولیتیکو در مورد شانس ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید نوشت: «آخرین نظرسنجی‌های انجام شده به خصوص در ایالت‌‌های سرنوشت‌ساز، از محبوبیت گسترده‌ دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه حکایت دارد. در حال حاضر نرخ محبوبیت او در جورجیا ۸۶ درصد، در کارولینای شمالی ۸۷ درصد، در اوهایو ۸۰ درصد و در مهمترین ایالت یعنی پنسیلوانیا ۷۷ درصد است؛ آمار و ارقامی نسبتا شگفت‌انگیز که نشان از اقبال عمومی گسترده به او دارد.»

دونالد ترامپ پیش‌تر هم ثابت کرده که حتی با وجود عقب بودن در نظرسنجی‌ها، باز هم توان غافلگیر کردن افکار عمومی را دارد و می‌تواند نتایجی تقریبا پیش‌بینی‌ناپذیر را رقم بزند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تقریبا کمتر کسی گمان می‌کرد ترامپ بتواند چهره‌های با سابقه حزب جمهوری‌خواه را شکست بدهد. نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات نهایی سال ۲۰۱۶ نیز تا لحظه شمارش آرا، پیروزی هیلاری کلینتون را قطعی می‌دانستند.

در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هم نامزدهای مورد حمایت ترامپ نه تنها می‌توانند از سرمایه اجتماعی او استفاده کنند، بلکه کمک‌های مالی رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز نقش مهمی در پیروزی آن‌ها ایفا خواهد کرد. از این جهت برایان کمپ در موقعیت بدی قرار دارد.

روز چهارشنبه سیزدهم آوریل ۲۰۲۲، وبسایت پولیتیکو از کمک نیم میلیون دلاری کمیته نجات آمریکا وابسته به مخالف‌های کِمپ خبر داد که در حال حاضر چهره شاخصشان دیوید پردو است.

دونالد ترامپ تا این لحظه از بیش از صد نفر از نامزدهای مختلف انتخابات میان‌دوره‌ای حمایت کرده است. ناظران سیاسی می‌گویند انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای فرمانداری‌ها در ماه مه، یک همه‌پرسی کوچک به حساب می‌آید که می‌تواند میزان واقعی محبوبیت دونالد ترامپ را در میان پایگاه اجتماعی محافظه‌کارها نشان دهد.

غیر از اهمیت این همه‌پرسی کوچک، افرادی نیز معتقدند حمایت‌ ترامپ را از برخی از نامزدها، مخصوصا نامزدهای انتخابات فرمانداری، باید بخشی از برنامه سیاسی او به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دانست.

بر اساس یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر، ۵۷ درصد پایگاه اجتماعی جمهوری‌خواهان گفته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به ترامپ رای خواهند داد. از این منظر شانس ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری چهار برابر بیشتر از ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریداست که پس از او بالاترین بخت تصاحب بلیط حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آینده را دارد.

از طرفی بر اساس جدیدترین نظرسنجی موسسه گالوپ، محبوبیت بایدن رییس جمهوری فعلی آمریکا به شدت کاهش یافته، تا جایی که تنها ۳۳ درصد از مردم آمریکا عملکرد او را تأیید می‌کنند.

همچنین بخوانید: بایدن واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کرد

ارسال نظر