تعداد کاربران سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک به بیش از 10000 نفر رسید

رسانه کلیک - اسپیس ایکس در گزارش اخیر خود به FCC به افزایش تعداد کاربران سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک اشاره کرده و از پیشرفت سریع این پروژه خبر داد.

تعداد کاربران سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک به بیش از 10000 نفر رسید

کمپانی اسپیس ایکس به تازگی در یک گزارش عمومی به کمیسیون ارتباطات فدرال اعلام کرد که سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک در حال حاضر دارای بیش از 10 هزار کاربر در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان است.

کارایی استارلینک جنبه نظری یا آزمایشی نداشته و به سرعت به عنوان بخشی از برنامه بتای عمومی در حال پیشرفت است. کمپانی ایلان ماسک، برنامه بتای همگانی استارلینک را در ماه اکتبر آغاز کرد. سرویس ارائه شده در این برنامه با هزینه ماهانه 99 دلار در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. به علاوه، کیت استارلینک نیز به عنوان یک پیش نیاز، با قیمت 499 دلار عرضه شده که شامل یک ترمینال کاربری و روتر وای فای برای اتصال به ماهواره ها می شود.

سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک مخصوص مشتریان ساکن در آمریکای شمالی، کانادا و انگلستان ارائه شده است. استارلینک، پروژه بلندپروازانه اسپیس ایکس برای ساخت یک شبکه اینترنتی بهم متصل با هزاران ماهواره به شمار می آید، که در صنعت فضایی به عنوان یک صورت فلکی برای تحویل اینترنت پرسرعت به مشتریان در سراسر دنیا شناخته می شود. کمیسیون ارتباطات فدرال حدودا دو سال پیش به SpaceX اجازه داد تا 11943 ماهواره را روی مدار قرار دهد. این کمپانی هدف انتقال 4425 ماهواره را تا سال 2024 در سر دارد.

این کمپانی در گزارش عمومی خود قید کرده که سرویس Starlink به توان عملیاتی 20/100 مگابیت بر ثانیه برای هر کاربر رسیده و حداکثر تاخیر، مقداری کمتر از 31 میلی ثانیه دارد. پس از اعلام تعداد مشتریان فعلی استارلینک در محضر FCC، اسپیس ایکس از این کمیسیون خواست تا Starlink را به عنوان یک حامل ارتباطات از راه دور معتبر (ETC) معرفی کند.

کمپانی اسپیس ایکس بر این عقیده است که دریافت جواز ETC، گره گشای ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک به نواحی متعدد دیگری همچون آلباما، کانتیکت، نیوهمپشایر، نیویورک، تنسی، ویرجینیا و ویرجینیای غربی است. البته FCC در ماه دسامبر، حدود 900 میلیون دلار سوبسید فدرالی را به این کمپانی اهدا کرد تا امکان استفاده از سرویس های پهن باند را برای نواحی روستایی فراهم آورد.

اسپیس ایکس در گزارش اخیر خود این گونه نوشت:

به رسمیت شناختن سرویس های Starlink به عنوان یک ETC یک منفعت عمومی به حساب می آید، چرا که شرکت به پشتوانه آن می تواند سرویس صوتی و پهن باند مناسب با نرخ سرعت و تاخیر مشابه نسبت به سیستم های ستاره ای را در نواحی شهری و روستایی مستقر کند.

در هر صورت، اهمیت افزایش تعداد کاربران استارلینک را نباید نادیده گرفت، چرا که این سرویس تنها حدود سه ماه است که در حالت بتای عمومی ارائه می شود. هرچند که تقاضای مشتریان قبل از شروع پروژه نیز آشکار بود. در حقیقت اسپیس ایکس در ماه ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که حدود 700 هزار نفر در ایالات متحده مشتاق دریافت سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک هستند. شرکت بزرگ ایلان ماسک تاکنون 1000 ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده که 60 عدد از آن ها به تازگی پرتاب شده اند. ظاهرا ماهواره های بیشتری در آینده نزدیک به فضا پرتاب خواهند شد.

ارسال نظر