برنامه های وزارت ارتباطات برای اینترنت ترم آینده تحصیلی

رسانه کلیک - معاون وزیر ارتباطات از برگزاری جلسه با وزارت علوم برای بررسی مشکلات فنی آموزش مجازی دانشگاه‌ها خبرداد و گفت: امکان استفاده از تعرفه ترجیهی برای ترافیک آموزش مجازی این مراکز پیش بینی شده است.

برنامه های وزارت ارتباطات برای اینترنت ترم آینده تحصیلی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار هاشمی ، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه وزارت ارتباطات برای رایگان سازی ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی در ترم آینده تحصیلی اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز دانشگاهی، به منظور کمک و مساعدت حداکثری به امر آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه کشور در شرایط ویژه اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفند ماه سال گذشته در اقدامی داوطلبانه، تشریک مساعی برای ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی شامل اساتید و دانشجویان را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: در اثر اقدامات انجام شده در سطح وزارت ارتباطات و با همکاری اپراتورهای تأمین کننده خدمات دسترسی، رایگان سازی تعرفه ترافیک برای بیش از ۱۸۸۰ سامانه اعلام شده از سوی وزارت عتف (مربوط به ۸۵۰ مرکز دانشگاهی) صورت پذیرفت و این طرح تا پایان تیرماه ادامه داشت.

هاشمی افزود: پیش بینی امکان استفاده از تعرفه ترجیهی برای ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی (در کلیه مراکز آموزشی کشور) نیز یکی از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اجرای آن نیز صرفاً منوط به درج مشخصات سیستم‌های مربوطه (توسط نمایندگان وزارت عتف) در سامانه‌ای است که به منظور اعمال تعرفه ترافیک ترجیهی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در حال حاضر پهن‌باند شبکه‌های سیار در نقاط شهری و روستایی، دارای پوشش بسیار مناسبی است و توسعه پهنای باند ارتباطی و گسترش پوشش پهن‌باند ثابت و سیار جهت تکمیل پوشش پهن باند در نقاط باقیمانده نیز در حال انجام است. در این صورت در صورت اتخاذ تصمیم نهایی دال بر رایگان شدن تعرفه ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی و آموزشی، با مشارکت اپراتورها، اجرای آن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در روز ۲۱ مردادماه جاری، نشست مشترکی با نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تبادل تجربیات و بررسی مشکلات زیرساخت‌های فنی، چالش‌ها و چشم‌اندازهای مرتبط با برگزاری آموزش الکترونیکی و دوره‌های مربوطه داشتیم. مقرر شد نمایندگان وزارت عتف، با استفاده از بازخوردهای دانشجویان، مناطقی را که دسترسی پهن‌باند آن‌ها دارای مشکل بوده مشخص کنند تا توسعه آنها با اولویت بیشتری، در دستور کار قرار گیرد.

هاشمی گفت: کیفیت آموزش مجازی و رضایت کاربران، مستلزم عملکرد مناسب المان‌های مختلف است که مهمترین آنها «زیرساخت‌های ارتباطی، پلتفرم‌های کارآمد آموزش مجازی، پیکربندی سامانه‌ها و بارگذاری مناسب و صحیح محتواهای آموزشی» است. از بین المان‌های یاد شده صرفاً مسئولیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های آن است که اقدامات لازم جهت توسعه و ارتقا آن، پیش‌بینی و در حال انجام است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: به دلیل اهمیت امر آموزش و به واسطه وظیفه مدنی خود، مشارکت در ارتقا کیفیت سایر المان‌ها را نیز بر خود واجب دانسته‌ایم و به منظور رضایت حداکثری کاربران این حوزه اعم از اساتید و دانشجویان، وزارت ارتباطات و مجموعه‌های خصوصی حوزه فاوا، در راستای توسعه پلتفرم‌های آموزش مجازی و ارتقا کیفیت آن‌ها، آماده هر گونه همکاری هستند.

ارسال نظر