تلاش هکرها برای مسموم کردن آب آشامیدنی فلوریدا با شکست مواجه شد

رسانه کلیک – هکرهایی که قصد مسموم کردن آب آشامیدنی فلوریدا را داشتند توسط یکی از کارکنان شهر شناسایی شده و خوشبختانه از اهداف شوم خود بازماندند. این چندمین باری است که هکرها قشر گسترده ای از شهروندان عادی را در تیررس خود قرار می دهند.

تلاش هکرها برای مسموم کردن آب آشامیدنی فلوریدا با شکست مواجه شد

ماموران FBI به دنبال شخص یا گروهی از هکرها هستند که چندی پیش سعی داشتند تا به تصفیه خانه فلوریدا حمله کرده و آب را مسموم کنند. به گزارش رویترز و Tampa Bay Times، مقامات عمومی شهر اولدزمار در فلوریدا (نزدیکی تمپا) اظهار داشته اند که بعد از ظهر جمعه، یک شخص مرموز توانسته تا به طور غیر مجاز به کامپیوتر یکی از تصفیه خانه های آب دسترسی پیدا کند. یکی از کارکنان شهر که از راه دور روی این مرکز نظارت می کرده، نفوذ هکر به سیستم را دیده که سعی داشته با استفاده از یک نرم افزار، مواد شیمیایی موجود در منبع آب شهر را کنترل کند. این هکرها سپس موفق شده اند تا غلظت سدیم هیدروکسید را از 100 قسمت در میلیون به 11100 قسمت در میلیون افزایش دهند.

این ماده شیمیایی که به عنوان قلیاب (آب قلیایی یا آب بازی) نیز شناخته می شود، در حالت عادی و در مقادیر بسیار کم برای تنظیم اسیدیته یا همان میزان اسدی بودن آب مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال درصد بالای آن در آب می تواند جان انسان ها را به خطر بیاندازد. خوشبختانه کارمندی که شاهد این ماجرا بوده و متوجه این تغییرات شده، سریعا غلظت سدیم هیدروکسید را به حالت طبیعی بازگردانده است. ظاهرا فرد یا گروهی که پشت این قضایا بوده، به راحتی توانسته اند تا به رایانه نفوذ کنند؛ چراکه سیستم های تصفیه خانه به گونه ای پیکربندی شده اند تا کارکنان بتوانند از راه دور نیز به آن ها دسترسی داشته و به عیب یابی بپردازند.

مقامات شهر گفته اند که حتی اگر کارمند تصفیه خانه متوجه این حمله نمی شد، چندین روز طول می کشید تا این آب مسموم به منبع اصلی آب آشامیدنی فلوریدا برسد. علاوه بر این، دستگاه ها و تجهیزات دیگری نیز وجود دارند که می توانند تغییرات عمده در سطح pH آب را شناسایی کرده و مسوولین را وجود قلیاب آگاه کنند. باب گوالتیری، کلانتر شهرستان پانلاس در این باره می گوید:

تا کنون اثر سوء قابل توجهی در آب تصفیه شده وجود نداشته و مهم تر از همه آنکه مردم هیچگاه در معرض خطر آشامیدن آب آلوده نبوده اند.

مقامات محلی و FBI با وجود کشف سرنخ های متعدد، تا کنون موفق به دستگیری فرد یا گروه خاصی نشده اند. هنوز مشخص نیست که آیا حمله در داخل ایالات متحده انجام شده و یا شخص دیگری در خارج از کشور وظیفه رهبری این عملیات را بر عهده داشته است.

حمله هکرها به آب آشامیدنی فلوریدا در حالی صورت گرفت که ایالات متحده هنوز با پیامدهای ناشی از هک SolarWinds دست و پنجه نرم می کند ( هک Solarwinds خطرناک تر از حد تصور است ). اگر به خاطر داشته باشید این حمله در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد و بیش از 18 هزار سازمان در بخش دولتی و خصوصی را درگیر خود کرد. همین موضوع باعث شد تا رییس جمهور جدید یعنی جو بایدن، به محض رسیدن به قدرت میلیاردها دلار را صرف بهبود امنیت سایبری کشور کند. حال باید منتظر ماند و دید که مقامات آمریکا برای مقابله با هکرها و حمله های احتمالی آینده، چه اقدامات دیگری را انجام خواهند داد.

ارسال نظر