توافق با ایران باید با استانداردهای آمریکا همسو باشد

یکی از مسئولان ارشد کاخ سفید اخیرا گفته است که واشنگتن توافقی با ایران می‌خواهد که استانداردهای ایالات متحده را داشته باشد و در غیر این صورت توافقی انجام نخواهد شد.

توافق با ایران باید با استانداردهای آمریکا همسو باشد

به گزارش کلیک و به نقل از فارس نیوز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته (سه‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای با ایران بدون روسیه امکانپذیر است، گفت واشنگتن به دنبال توافقی با ایران است که استانداردهایی را داشته باشد که رئیس‌جمهور آمریکا تعیین کرده و مسیر دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را مسدود کند.

وی در این خصوص گفت: «ما معتقدیم که اگر توافق هسته‌ای وجود داشته باشد که استانداردهایی را داشته باشد که رئیس‌جمهور تعیین کرده است و به طور قابل راستی‌آزمایی مسیر ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی را مسدود کند و این برنامه را بار دیگر به داخل جعبه بازگرداند (محدود کند)، ما خواهان آن توافق هستیم زیرا به نفع امنیت ملی آمریکا است که چنین توافقی کند اما تا زمانیکه این اهداف محقق نشود، ما توافق نخواهیم کرد».

طی روزهای اخیر، مقام‌های دولت بایدن اظهارات مختلفی را درباره توافق هسته‌ای با ایران مطرح کرده‌اند و پیش از سالیوان نیز ند پرایس تلاش کرد که از زیر بار مسئولیت آمریکا در قبال تعهدات برجامی شانه خالی کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بدون آنکه به وظایفی که واشنگتن برای بازگشت به برجام برعهده دارد، اشاره کند، گفت: «در حال حاضر بر عهده ایران است که بخواهدبه تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بازگردد».

وی ادامه داد: «پس از نزدیک به یک سال مذاکره، اکنون بر عهده ایران است تا تصمیمات دشواری را اتخاذ کند. یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما داریم بر روی آن‌ها کار می‌کنیم».

برخلاف آنکه برخی از طرف‌های مذاکره‌کننده از قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای خبر داده بودند، پرایس گفته است که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی و ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌ایم».

از طرف دیگر، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا تصریح کرد که آمریکا همچنان خواهان توافق هسته‌ای با ایران است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه روسیه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را پیش می‌برد، گفت: «ایالات متحده همچنان خواهان دنبال کردن توافق هسته‌ای با ایران است و ایالات متحده بسیار زیاد در بحث‌ها و مذاکرات مشارکت دارد و اینطور نیست که مذاکرات برای توافق هسته‌ای به رهبری روسیه انجام می‌شود».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه هفته جاری (اول فروردین ماه) نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه به مرحله نهایی توافق در وین نزدیک هستیم، تصریح کرد: آمریکا باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها نیز تأکید کرد: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقیمانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد.

وی تصریح کرد: ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و‌ پایدار مصمم هستیم. دکتر علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در تماس مستقیم و‌ مستمر است.

منبع: فارس نیوز

ارسال نظر