شبکه جهانی وب ۳۰ ساله شد | خدمات خالق www به بشر

همه ما در طول روز به نحوی با شبکه جهانی وب سر و کار داریم. از زمان آغاز فعالیت اولین سرور این شبکه ۳۰ سال می‌گذرد.

شبکه جهانی وب ۳۰ ساله شد | خدمات خالق www به بشر

چند سالی است که اینترنت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی کاری و شخصی مردم تبدیل شده است. اما استفاده از این فضا بدون استفاده از شبکه جهانی وب بی معنی است. این شبکه در ماه آگوست سال ۱۹۸۹ میلادی توسط «تیم برنرز لی» برای اولین راه‌اندازی شد. هدف وی از ساخت این شبکه بین‌المللی، متصل کردن اطلاعات چند کامپیوتر به یکدیگر بود.

آقای تیم ابداع خود را با نام مدیریت اطلاعات (Information Management) معرفی کرد و بعد از مدتی آن را به شبکه جهانی وب (World Wide Web) تغییر داد.

البته به اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط یک رایانه با دیگر کامپیوترها ایده جدیدی نبود و پیش از آن نیز «ونیوار بوش» فرضیه به اشتراک‌گذاری یک سند با چند سیستم را مطرح کرده بود.

در سال ۱۹۶۰ نیز افراد دیگری همچون تد نلسون و داگلاس انگلبرت قصد داشتند تا این کار را انجام دهند اما در نهایت تیم برنرز لی این تئوری را به انجام رساند.

در سال ۱۹۸۹ بخش گسترده‌ای از فضای اینترنت توسط محققان، دانشگاه‌ها و ارگان‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به زبان ساده آنچه ما امروز به عنوان اینترنت درحال استفاده از آن هستیم تا ۳۰ سال پیش فقط ابزاری برای برخی افراد بود.

البته حتی سال‌ها بعد از ابداع شبکه جهانی وب مردم نمی‌توانستند روی آن به عنوان یک محیط مناسب برای درآمدزایی حساب باز کنند.

اما با ورود خدمات دهندگان اینترنتی همچون IBM و Merit Network به این شبکه گسترده مردم توانستند به ندرت اینترنت را به عنوان مکانی برای کسب درآمد از طریق تبلیغات انتخاب کنند.

با گذشت زمان و اضافه شدن ویژگی‌های بصری به اینترنت از طریق کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت و اپل، این شبکه گسترده توانست انقلابی در نحوه ارتباط افراد جوامع مختلف با یکدیگر ایجاد کند و همین امر باعث شد تا افراد بیشتری بتوانند از طریق اینترنت کسب درآمد داشته باشند.

در نهایت می‌توان گفت تمام فعالیت‌های اینترنتی مردم در حال حاضر مدیون آغاز کار اولین سرور شبکه جهانی وب است که به واسطه کنجکاوی و تلاش‌های آقای تیم برنرز لی به انجام رسید.

به نظر شما اگر اینترنت در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گرفت، جهان امروزی ما می‌توانست با پیشرفت‌های فناوری فعلی همراه شود؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر