تولید دو واکسن ایرانی حوزه آبزیان

یک شرکت دانش بنیان توانست دو واکسن در حوزه آبزیان تولید کند تا بهره‌وری این صنعت بیشتر شود.

تولید دو واکسن ایرانی حوزه آبزیان

به نقل از معاونت علمی و فناوری، «استرپتوکوکوزیس» و «لاکتوکوکوزیس» دو واکسنی هستند که در مقابل عوامل باکتریایی پوشش محافظتی قابل قبولی را برای آبزیان ایجاد می‌کند. این دو واکسن که آبزیان را در مقابل عامل باکتریایی لاکتو کوکوزیس مصون می‌کند با تلاشی دانش‌بنیانی در داخل کشور تولید شد.

تا پیش از این اغلب مزرعه داران از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل بیماری در ماهیان استفاده می‌کردند که متاسفانه رو به گسترش است؛ از این رو باید روش جایگزین برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک تولید شود. این واکسن، آبزیان به ویژه ماهیان را از بیماری‌های باکتریایی خطرناک مصون می‌کند. طبق تحقیقات؛ مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک ابعاد ناخوشایندی دارد اما مصرف واکسن چنین نیست.

تاکنون نیاز کشور به واکسن استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس از طریق واردات تامین می‌شد. اما تولید آن در داخل کشور توانسته بخش زیادی از نیازهای داخل را مرتفع کند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت تولید واکسن‌هایی برای پیشگیری و کاهش بیماری‌ها و مرگ‌ومیر آبزیان، از تلاش یک شرکت دانش‌بنیان برای تولید این واکسن‌های کاربردی حمایت کرده است.

این مجموعه درصدد توسعه روش‌های پاک و پذیرفته شده بین المللی برای مبارزه با بیماری‌های آبزیان است.

همچنین بخوانید: تولید راپچردیسک کاربردی در صنایع نفت و گاز

منبع: مهر

ارسال نظر