حذف محصولات نژادپرستانه از فروشگاه‌های آنلاین گوگل، آمازون و ویش

رسانه کلیک - بعد از اینکه بخش click در شبکه BBC طی گزارشی از فروش و تبلیغ بسیاری از نمونه‌های محصولات نژادپرستانه در فروشگاه‌های آنلاین گوگل، آمازون و ویش خبر داد، این فروشگاه‌های بزرگ آنلاین اعلام کردند که بسیاری از محصولاتی را که مصداق بارز نژادپرستی هستند از فروشگاه‌های خود جمع‌آوری کرده‌اند.

حذف محصولات نژادپرستانه از فروشگاه‌های آنلاین گوگل، آمازون و ویش

فروشگاه‌های آنلاین گوگل، آمازون و ویش نه تنها در فروشگاه‌های خود محصولات نژادپرستانه‌ای مثل پرچم، کلاه و سایر محصولاتی که به نوعی متعلق به گروه‌های نئو نازی و KKK است به فروش می‌رساندند بلکه به تبلیغ محصولات مشابهی در فروشگاه‌های مجازی دیگر می‌پرداختند.

این سه شرکت اعلام کرده‌اند که در فروشگاه‌های خود فروش محصولاتی را که مصداق نژادپرستی هستند کاملاً ممنوع کرده‌اند اما مشخص نیست چگونه قرار است جلوی ورود این محصولات به داخل این فروشگاه‌ها را بگیرند. همچنین فروش محصولاتی که به نوعی مربوط به جنبش معروف Boogaloo هستند را نیز ممنوع کرده‌اند.

با وجود اعمال این ممنوعیت‌ها در فروشگاه‌های آنلاین گوگل، آمازون و ویش، به نظر می‌رسد مشکل اساسی با الگوریتم‌های پیشنهاد محصول در این فروشگاه‌ها وجود دارد. با وجود اینکه اقدامات انجام شده از سوی این سه شرکت تا حد زیادی جلو خرید و فروش محصولات نژادپرستانه را خواهد گرفت اما بخشی از چرخه توزیع این محصولات از کنترل این سه فروشگاه خارج است.

این سه فروشگاه اینترنتی برای جلوگیری از خرید و فروش ایمن محصولات الگوریتم‌هایی طراحی کرده‌اند که جلو پیشنهاد این محصولات به خریداران را می‌گیرد اما مسئله اساسی این است که همین الگوریتم‌ها باعث می‌شود تا نام تاجرانی که این محصولات را در چرخه عرضه و تقاضا در اختیار کاربران قرار می‌دهند برجسته‌تر شود و به شهرت آن‌ها اضافه شود. ممکن است بهبود این الگوریتم‌ها و رفع مشکلات عمده آن‌ها زمان‌بر باشد اما هنوز جای امیدواری در زمینه مبارزه با نژادپرستی برای فعالان این حوزه وجود دارد.

ارسال نظر