تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین

تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین از نظر یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به دو عامل بستگی دارد. مرحله‌ای که مذاکرات در آن است و شدتی که جنگ در اوکراین پیدا خواهد کرد.

تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین

تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین چیست؟

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا، «رضا نصری» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که حمله روسیه به اوکراین ، چه تاثیری بر مذاکرات وین خواهد گذاشت؟ گفت:

«اینکه بحران اوکراین چه تاثیری بر مذاکرات وین دارد به دو عامل بستگی دارد:‌

  • یکی اینکه هم‌اکنون مذاکرات وین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ یعنی اگر مذاکره به مراحل نهایی خود رسیده، احتمال اینکه بحران اوکراین بر آن تاثیر نگذارد بیشتر است. اما اگر هنوز مسائل جدی و زمان‌بری باقی‌مانده، احتمال اینکه طرفین غربی و روسی در بلندمدت بر سر آن‌ها توافق کنند کم‌تر است.
  • دوم اینکه بحران اوکراین چقدر عمق و شدت پیدا کند. اگر بحران اوکراین به فجایع انسانی، برخورد نظامی میان نیروهای غربی و روسی یا حادثه مهمی منجر شود، احتمال همکاری طرفین در وین کم‌تر خواهد شد.»

اهمیت موضع ایران در حمله روسیه به اوکراین

نصری با بیان این که در این راستا،‌ موضع ایران در این بحران از اهمیت خاصی برخوردار است. اظهار کرد:

«در واقع، به قول انگلیسی‌زبان‌ها ایران «بین یک سنگ و یک جسم سخت گیر کرده است»! نه صلاح است همسایه لجام‌گسیخته را برنجاند، نه با حمایت بی قید و شرط از او برای خود در حین مذاکرات هزینه بتراشد. در اصل،‌ ایران باید موضعی اتخاذ کند که از یک سو ملاحظات متضاد روسیه و اوکراین را در نظر داشته باشد، و از سوی دیگر بر منافع راهبردی، سیاسی و اقتصادی ایران نیز لطمه نزند.

به عبارت دیگر، ایران باید به جای اتخاذ یک موضع صرفا سیاسی، موضعی مبتنی بر حقوق بین‌الملل و اصول پایه‌ای منشور سازمان ملل مطرح کند. یعنی بگوید واکنش خشونت‌آمیز به اقدامات تحریک‌آمیز و بی پروای ناتو را نمی‌پسندند و در این راستا نیز راه‌حل عملی پیشنهاد کند.»

بهتر است ایران چه پیشنهادی به روسیه و ناتو برای پایان بحران اوکراین بدهد؟

وی تصریح کرد: «معتقدم لازم است ایران رسما پیشنهاد دهد میان روسیه و کشورهای غربی معاهده‌ای منعقد شود که در آن ناتو متعهد شود در ازای پایان ادعاهای سرزمینی روسیه، روند توسعه اعضایش را متوقف سازد؛ و بلکه حتی به مرزهای جولای ۱۹۹۱ (تاریخ انحلال پیمان ورشو) عقب‌نشینی کند. حداقل کارکرد این پیشنهاد این است که به ایران اجازه می‌دهد - به جای سوگیری در این دعوا - یک موضع اصولی و قانون‌محور اتخاذ کند.»

صلاح نیست ایران از رفتار غیرقانونی روسیه حمایت کند

رضا نصری تاکید کرد: «توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر عمده استدلال ایران علیه آمریکا در قضیه برجام، مبتنی بر «غیرقانونی بودن» رفتار آمریکا بوده است. جدا از سایر ملاحظات، در چنین بستری،‌ صلاح نیست ایران از رفتار غیرقانونی روسیه، بدون هیچ ملاحظه و قید و شرطی حمایت کند.»

همچنین بخوانید: واکنش هنرمندان جهان به حمله نظامی روسیه به اوکراین چه بود؟

ارسال نظر