خواص و مضرات پرتقال چیست؟

پرتقال‌های شیرین و آبدار یک میان وعده خوشمزه و سالم هستند. یک پرتقال کامل و متوسط ​​فقط 60 کالری دارد و فاقد چربی، کلسترول یا سدیم است.

خواص و مضرات پرتقال چیست؟

خواص و مضرات پرتقال چیست؟

پرتقال بیش از 100٪ نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. برای همین می‌تواند به بدن شما در محافظت از سلول‌ها، تولید کلاژن و جذب آهن کمک کند.

در واقع پرتقال فواید زیادی برای سلامتی دارد. این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، پوست بهتری به شما بدهد و حتی به بهبود سلامت قلب و سطح کلسترول کمک کند. علاوه بر این، یک تحقیق در سال 2015 که در مجله BMC Chemistry منتشر شده است، نشان می‌دهد که خوردن مرکبات مانند پرتقال، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی، برخی سرطان‌ها و آرتریت روماتوئید کمک کند.

آب‌ پرتقال بخوریم یا نه؟

آب پرتقال نیز حاوی مواد مغذی است؛ اما آبمیوه‌ها حاوی فیبر موجود در مغز میوه، ماده سفید بین پوست و گوشت نیستند. در نتیجه آب پرتقال کالری بیشتری دارد.

بیشتر مرکبات مقدار زیادی ویتامین C دارند و پرتقال در مقایسه با برادران خود از مقدار بیشتری برخوردار است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با مهار و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر، از سلول‌ها محافظت می‌کند.

رادیکال‌های آزاد، اتم‌های واکنشی هستند که می‌توانند از مواردی مانند آلودگی محیط، دود سیگار و استرس ایجاد شوند و قرار گرفتن در معرضِ سطح بالایی از رادیکال‌های آزاد، ممکن است منجر به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی شود.

پرتقال علاوه بر ویتامین C حاوی فیبر، پتاسیم و کولین است که همه آنها برای قلب مفید هستند. پرتقال همچنین یک منبع عالی از فولات و تیامین است.

پتاسیم برای عملکرد سالم سیستم عصبی حیاتی است و کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به آریتمی (ضربان نامنظم قلب)، افزایش فشار خون و کاهش کلسیم در استخوان‌ها شود.

پرتقال برای دیابت مفید است؟

فیبر موجود در پرتقال می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بهبود سطح قند خون، لیپیدها و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. انجمن دیابت آمریکا، پرتقال را به همراه دیگر مرکبات به عنوان یک میوه فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت ذکر کرده است.

پرتقال و دیابت

فیبر همچنین به هضم غذا کمک می‌کند و با مسدود کردن جذب کلسترول در جریان خون، کلسترول را کاهش می‌دهد.

یکی از شگفت انگیزترین مزایای پرتقال برای سلامتی، داشتن لیکوپن است. لیکوپن همان آنتی‌اکسیدان گوجه‌فرنگی است که برای سلامت چشم بسیار مفید است.

وقتی صحبت از مقایسه انواع مختلف پرتقال می‌شود، در اصل میزان شیرینی آن اندازه‌گیری می‌شود.

پرتقال خونی به دلیل رنگدانه‌های قرمز ، از آنتوسیانین بیشتری نسبت به پرتقال عادی برخوردار است. رنگدانه‌های پرتقال خونی به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کنند.

پرتقال خونی

چه موقع از روز پرتقال بخوریم؟

پرتقال برای شما عالی است، اما باید از آن در حد اعتدال بخورید. اگر بدن شما به فیبر زیاد حساس است، خوردن زیاد پرتقال می‌تواند علائم گوارشیِ ناخوشایندی در شما ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است بیشتر از روزی یکبار آن را مصرف نکنید. برخی معتقدند که این میوه رفلاکس معده را تشدید می‌کند، بنابراین از خوردن پرتقال در شب اجتناب کنید.

عوارض پرتقال چیست؟

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است منجر به اسهال، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، نفخ، سردرد و بی‌خوابی شود.

افرادی که از داروهایی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌کنند، نباید زیاد از میوه‌های حاوی پتاسیم مانند پرتقال و موز استفاده کنند.

این داروها سطح پتاسیم را افزایش می‌دهند و اگر با مقادیر زیادی غذاهای غنی از پتاسیم مخلوط شوند، می توانند منجر به افزایش پتاسیم در بدن شوند. این نگرانیِ قابل توجهی برای افرادی است که کلیه‌های آنها به طور کامل کار نمی‌کند، زیرا پتاسیم اضافی به طور کامل از بدن حذف نمی‌شود.

پوست پرتقال مضر است؟

پوست پرتقال سمی نیست و همانطور که بسیاری از آشپزها می‌دانند، پوست پرتقال می‌تواند طعم دهنده خوبی باشد. اگرچه پوست پرتقال قابل خوردن است، اما هضم آنها دشوار است. همچنین به دلیل مواد شیمیایی بهتر است از پوست پرتقال ارگانیک استفاده کنید.

پوست پرتقال حاوی فیبر و ویتامین C بیشتری نسبت به گوشت میوه است. همچنین حاوی پلی فنول است که باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت می‌شود.

علاوه بر این، پوست پرتقال حاوی کلسیم، چندین ویتامین B، ویتامین A و C است. شما می‌توانید با خوردن قسمت داخلی پوست، همان مواد مغذی را نیز دریافت کنید.

پرتقال از کجا آمده است؟

منشاء پرتقال حدود 4000 سال قبل از میلاد است. این میوه در جنوب شرقی آسیا پرورش داده می‌شد سپس به هند منتقل شد. پرتقال ترکیبی از پوملو «گریپ فروت چینی» و نارنگی است.

درخت پرتقال یک گیاه کوچک گرمسیری تا نیمه گرمسیری بوده و همیشه سبز و گلدار است. این درخت 5 تا 8 متر رشد می‌کند.

پرتقال‌ها به 2 دسته کلی شیرین و تلخ طبقه‌بندی می‌شوند. پرتقال‌های شیرین مصرف بیشتری دارند. انواع محبوب پرتقال شیرین شامل والنسیا، ناف و پرتقال یافا است.

خواص و مضرات پرتقال

پرتقال تلخ اغلب برای تهیه مربا یا مارمالاد استفاده می‌شود و از پوست آن به عنوان طعم دهنده لیکورهایی مانند گرند مارنیه و کوینترو استفاده می‌شود.

نقاشی‌های دوران رنسانس که پرتقال را روی میز تابلوی «شام آخر» نشان می‌دهند اشتباه است. پرتقال در خاورمیانه تا قرن نهم کشت نمی‌شد.

پرتقال‌های صادراتی اغلب نارنجی روشن هستند زیرا رنگ مصنوعی به پوست آنها تزریق می‌شود.

5 کشور برتر تولید کننده پرتقال در سال 2017 برزیل، آمریکا، چین، هند و مکزیک بودند. حدود 85 درصد از کل پرتقال‌های تولید شده برای آبمیوه استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که بیش از 600 نوع پرتقال در سراسر جهان وجود دارد.

خواص و مضرات پرتقال را باهم بررسی کردیم. میوه مورد علاقه شما چیست؟ با ما در میان بگذارید تا خواص و مضرات آن را برای شما بررسی کنیم.

شاید دوست داشته باشید: جالب ترین گجت های پوشیدنی در حوزه سلامت انفرادی

ارسال نظر