درآمد صدا و سیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس چقدر است؟ + جدول قیمت

در سال‌های اخیر درآمد صداوسیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس همیشه محل حدس و سؤال بوده است و از ابتدا این گمان می‌رفت که پای درآمد هنگفتی در میان باشد. حالا جدولی که به تازگی منتشر شده، این حدس را تأیید می‌کند.

درآمد صدا و سیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس چقدر است؟ + جدول قیمت

صدا و سیما از جمله سازمان‌های بسیار بزرگ دولتی است که همواره ردیف بودجه‌ای سنگین برایش در نظر گرفته می‌شود و در عین حال مدیرانش همیشه از نبود بودجه کافی برای تولید آثار باکیفیت‌تر شکایت دارند. با این حال این سازمان علاوه بر بودجه‌ای که هر ساله دریافت می‌کند، خودش هم منابعی برای درآمدزایی دارد؛ برای مثال تبلیغات تلویزیونی که در بازه‌هایی مشخص چون قبل و حین پخش مسابقات ورزشی گران‌تر هم می‌شوند. در واقع صدا و سیما به عنوان یکی از منابع اصلی پخش مسابقات ورزشی داخلی، هزینه زیادی را از پخش این مسابقات به جیب می‌زند.

در سال‌های اخیر درآمد صداوسیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس همیشه محل حدس و سؤال بوده است و از ابتدا این گمان می‌رفت که پای درآمد هنگفتی در میان باشد. حالا جدولی که به تازگی منتشر شده، این حدس را تأیید می‌کند.

بیشتر بخوانید: وزیر ورزش دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق حمید سجادی وزیر ورزش دولت سیزدهم

روزنامه فرهیختگان به تازگی در گزارشی نوشته است: «پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۹ اعلام شد که درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود؛ درآمدی که برای سال جاری در مجموع معادل ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است تا سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ و سهم سازمان صدا و سیما معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد.

حالا و فارغ از اینکه چه میزان از این رقم پرداخت شده است، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برآورد این درآمد به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و نسبت ۳۰ به ۷۰ مربوطه ثابت مانده است. هرچند در خصوص این لایحه باید منتظر تصویب نهایی از سوی مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون بودجه باشیم، با این وجود در صورت تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون، سهم وزارت ورزش از درآمد‌های تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال آینده به ۴۵ میلیارد تومان و سهم سازمان صدا و سیما به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

درآمد صداوسیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس

استقلال و پرسپولیس در سال فوتبالی که گذشت، هم در آسیا حضور داشتند و هم در لیگ و جام حذفی. با احتساب ۳۰ بازی در لیگ، ۶ بازی در مرحله گروهی آسیا و حدوداً ۵ بازی در جام حذفی و سوپرجام، هرکدام از این تیم‌ها تقریباً ۴۰ بازی زنده پخش شده از تلویزیون داشتند. البته در هفته‌های پایانی لیگ امسال و به دلیل همزمانی یا عدم همزمانی، 1 بازی پرسپولیس و 3 بازی استقلال از شبکه ورزش پخش شد.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: مهاجم استقلال به ایران بازمی‌گردد؟

از آن طرف و با مطالعه میزان تعرفه تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی متوجه می‌شویم که میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکه یک سیما حدود ۲۵ میلیون تومان، میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکه دو سیما حدود ۲۷ میلیون تومان و میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکه سه سیما حدود ۳۳ میلیون تومان است و احتمالاً همه می‌دانیم که مسابقات فوتبال از شبکه سه پخش می‌شود. خب، حالا می‌توانیم ۸۰ بازی این دو تیم را ضرب در تقریباً ۳۰ دقیقه آگهی برای قبل، بین دو نیمه و بعد از بازی کنیم و آن را در ۶۰ ثانیه ضرب کنیم و بعدش یک ضرب دیگر در ۳۳ میلیون تومان. اجازه بدهید فعلاً همین کار را بکنیم.

زمانش می‌شود ۱۴۴ هزار ثانیه و درآمدش می‌شود 4 هزار میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان! ممکن است کسانی باشند که به این ۳۰ دقیقه معترض باشند. در پاسخ باید بگوییم ما این ۳۰ دقیقه را به طور میانگین در نظر گرفته‌ایم و درآمد تلویزیون از اسپانسر برنامه، زیرنویس‌ها و تبلیغات حین بازی را هم محاسبه نکرده‌ایم و نوش جان دوستان در تلویزیون. حالا کافی است نگاهی بیندازیم به همان جدول تعرفه‌های شبکه سه سیما؛ جایی که در آن میزان هزینه تبلیغات در ساعات مختلف دیده می‌شود.

می‌دانیم که در بهار و تابستان بازی‌های لیگ برتر فوتبال دیرتر برگزار می‌شود و در اکثر مواقع به جای سریال‌ها روی آنتن می‌روند. جدول تعرفه‌ها نشان می‌دهد تعرفه هر ثانیه تبلیغ قبل از مجموعه شبانه ۱۴۳ میلیون تومان است. با اینکه گفته می‌شود تعرفه تبلیغات فوتبال بیشتر از سریال‌های شبانه است، اما همان مبلغ مندرج در جدول تعرفه‌ها را در نظر می‌گیریم. حالا همان ۱۴۴ هزار ثانیه زمان پخش آگهی را ضرب در ۱۴۳ میلیون تومان می‌کنیم.

می‌پرسید بالاخره درآمد صداوسیما از پخش بازی های استقلال و پرسپولیس چقدر است؟

اگر ماشین‌حساب‌تان خراب شد حق دارید! ۲۰ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد صدا و سیما از پخش آگهی‌های ۸۰ بازی استقلال و پرسپولیس در طول یک فصل فوتبالی است. یادتان باشد که از افزایش تعرفه‌ها در دربی‌ها که امسال تعدادشان ۳ بازی بود عبور کردیم و همچنین از بازی‌های آسیایی مهم که آگهی‌هایش هم به‌مراتب بیشتر بود گذشتیم. این را دیگر سرانگشتی نمی‌گویند، اما با کمک ماشین‌حساب متوجه شدیم که سازمان صدا و سیما حداقل 4 هزار میلیارد تومان و حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان از کنار پخش بازی‌های استقلال و پرسپولیس درآمد دارد؛ رقم عجیبی که بخش اندکی از آن می‌تواند مشکلات بزرگ این دو باشگاه را حل کند.»

نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظرتان درآمد حاصل از تبلیغات قبل و حین پخش بازی‌های فوتبال باید به چه کسی تعلق بگیرد و آیا حق باشگاه‌هاست یا صدا و سیما؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

ارسال نظر