صرافی‌های خارجی رمزارز را مسدود کنید!

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل کشور، با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان یکی از صرافی‌های ناشناخته و غیرمعتبر خارجی به نام «کوینکس» از کاربران ایرانی هستند، خواستار مسدودسازی صرافی‌های خارجی حوزه رمزارز شد.

صرافی‌های خارجی رمزارز را مسدود کنید!

در نامه رحیم زارع خطاب به منتظری آمده است:

«موضوع رمزارزها طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از موضوعات مهم و یک پدیده غیر قابل انکار در حوزه اقتصادی جهان و کشورمان مطرح شده و طی ماه‌های اخیر نیز نهادهای مسئول در قوه قضاییه و مجلس تلاش کرده‌اند ساماندهی فعالیت‌‌های بومی در این حوزه را پیگیری کنند.

اگرچه امکان نادیده گرفتن موضوع رمزارزها در اقتصاد کشورمان یا حذف این موضوع وجود ندارد و باید آن را مدیریت کرد، اما بی‌توجهی بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی برای رسیدگی به این موضوع، باعث بروز یک هرج‌ومرج در فضای خرید و فروش ارزهای دیجیتال شده است؛ به گونه‌ای که برای مردم مشخص نیست با چه اشخاص یا شرکت‌های معتبری می‌توانند همکاری کنند.

اما آنچه در شرایط فعلی اقتصاد کشور یک هشدار فوری و جدی محسوب می‌شود، تلاش و تسهیل برای خروج ارز از کشور با سرمایه‌گذاری کاربران ایرانی در برخی سایت‌ها و اصطلاحاً صرافی‌های خارجی است که ضمن خروج گسترده پول، امکان سلب اختیار برداشت و انتقال برای کاربران ایرانی به بهانه تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی را توسط شرکت‌های مذکور فراهم می‌کند.

این موضوع تا آنجا پیش رفته که طبق آمارها، بیش از ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان یکی از این صرافی‌های ناشناخته و غیرمعتبر خارجی به نام «کوینکس»، از کاربران ایرانی هستند که ظاهراً فقط برای جذب سرمایه‌های شهروندان کشورمان فعالیت می‌کند و تبلیغات گسترده و شبکه‌سازی این سایت‌های گمنام و مشکوک خارجی موجب ترغیب کاربران ایرانی به ثبت‌نام و تشکیل کیف پول ارزهای دیجیتال در این مجموعه‌ها شده است. چنین روندی قطعاً تبعات امنیتی و اقتصادی فراوانی را به دنبال دارد.

لذا مستدعی است ضمن بررسی فوری این موضوع، نسبت به مسدودسازی صرافی‌های خارجی حوزه رمزارز جهت جلوگیری از تداوم این روند زیان‌آفرین و خطرناک، دستورات لازم را صادر فرمایید.»

بیشتر بخوانید: مقایسه صرافی های آنلاین خارجی | بهترین صرافی های ارز دیجیتال کدامند؟

این نامه رحیم زارع، نماینده و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در شرایطی منتشر شده و او درخواست رسیدگی فوری را از جانب دادستانی کل کشور دارد که دارندگان و استخراج‌کنندگان رمزارز در کشورمان از همیشه بلاتکلیف‌تر شده‌اند. آینده طرح صیانت و احتمال مسدود شدن صرافی‌های خارجی و نیز تحریم‌هایی که خود این صرافی‌ها به صاحبان ایرانی رمزارزها وارد می‌کنند، دغدغه‌های فعالان این عرصه را از همیشه بیشتر کرده است.

گفتنی است پیش از این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم اوایل امسال در نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی و دولت خواسته بود وضعیت مقررات ارزهای دیجیتال در ایران شفاف و برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم اقدام شود. پس از آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشور از ضرورت چاره‌اندیشی برای قانونمند شدن فعالیت رمزارزها سخن گفت. با این حال هنوز هیچ اتفاق روشنی در این خصوص رخ نداده است.

ارسال نظر