آینده سلامت کشور مبتنی بر استارت‌آپ‌های سلامت‌محور است

نشست خبری ارائه گزارش پلتفرم درمانکده از صنعت HealthTech (خدمات آنلاین سلامت) ایران در دوران کرونا برگزار شد.

آینده سلامت کشور مبتنی بر استارت‌آپ‌های سلامت‌محور است

نشست خبری ارائه گزارش پلتفرم درمانکده از صنعت HealthTech ایران در دوران کرونا صبح امروز (یکشنبه 11 مهرماه) با حضور محسن صدر، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارت‌آپ درمانکده و امیرسینا زمانیان مدیر بازاریابی این استارت‌آپ برگزار شد.

دولت راهی جز مراجعه به استارت‌آپ‌ها ندارد

در ابتدای این نشست محسن صدر با اشاره به وضعیت کشور و به ویژه سیستم بهداشت و درمان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «اکنون و به ویژه در 2 سال همه‌گیری کرونا، سلامت به دغدغه اصلی سیاست‌های کلان کشور تبدیل شده است. در چنین شرایطی ما به عنوان استارت‌آپ حوزه سلامت کشور می‌خواهیم بدانیم چطور می‌توانیم خدمات نوآورانه داشته باشیم.»

صدر افزود: «استارت‌آپ‌های سلامت باید بیش از گذشته جدی گرفته شوند. از شروع همه‌گیری کرونا اگر دولت از ظرفیت‌های این استارت‌آپ‌ها بیشتر کمک می‌گرفت، به طور قطع بسیاری از این مشکلات اتفاق نمی‌افتاد و حتی می‌شد جلوی 30 درصد از مرگ‌ومیرها را گرفت. ما در این 2 سال واقعاً خون دل خوردیم. من برای پیگیری مجوز و فعالیت بیشتر حتی تا معاونت وزارت بهداشت رفتم، اما باز کمکی نگرفتم.»

او تأکید کرد: «تا 4 سال بعد استارت‌آپ‌های حوزه سلامت جزو جدایی‌ناپذیر سیستم درمان می‌شوند. امسال بودجه بهداشت و درمان کشور ما 111 میلیارد تومان است، یعنی نسبت به سال قبل 66 درصد رشد دارد؛ این در حالی است که بودجه سامانه‌های دیجیتال همین وزارتخانه 300 میلیون تومان است، یعنی خیلی کمتر از بودجه روزانه یا ماهانه استارت‌آپ‌های همین حوزه. پس از اکنون می‌شود آینده را پیش‌بینی کرد که در سیستم بهداشت به مشکل بخوریم و تنها یک راه برای دولت باقی می‌ماند، یعنی مراجعه به استارت‌آپ‌ها؛ ولی آن موقع دیگر دیر است.»

طولانی بودن انتظار بیماران برای ورود به مطب‌ها

صدر با اشاره به صنعت سلامت دیجیتال و جایگاه آن در دنیا اشاره کرد: «اجازه بدهید ارزش بازار سلامت را در دنیا با بازارهایی چون نفت و گاز، اسلحه و ... مقایسه کنم. سهم این بازارها 9 تریلیون دلار است، درحالی‌که گردش مالی حوزه سلامت 10 تریلیون دلار است. در سال 2019 حجم جهانی صنعت سلامت دیجیتال 21.5 بیلیون دلار بود، درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2030 به 101.45 بیلیون دلار آمریکا برسد.»

وی همچنین در خصوص دلایل رشد استفاده از خدمات آنلاین در حوزه سلامت و تمایل مردم دنیا به ورود به این حوزه سخن گفت. صدر بیان کرد: «10 تا 15 درصد از مردم کاهش هزینه ویزیت را در استفاده از خدمات آنلاین، علت مراجعه‌شان به این شکل از خدمات می‌دانند. در کشور ما بخش عمده زمان مریض در فاصله رسیدن به مطب دکتر و انتظار پشت در مطب هدر می‌رود که این زمان خیلی زیادی است. در حال حاضر دنیا به این فکر می‌کند که کنترل و تشخیص بیماری را شخصی‌سازی کرده و از راه دور با تکنولوژی‌های مبتنی بر ژن پیش برود، درحالی‌که ما هنوز در شکل سنتی آن مانده‌ایم.»

او با اشاره به روند رشد حجم خدمات ارائه شده در صنعت سلامت دیجیتال در ایران افزود: «به طور میانگین اکنون روزانه 8500 درخواست آنلاین در فضای سلامت و در حوزه‌های نوبت‌دهی، مشاوره و خدمات پاراکلینیکی داریم. در کشور ما ظرف یک سال این ظرفیت 3 برابر شده است.»

او همچنین میزان حدودی کل سرمایه‌گذاری این بخش را 50 میلیارد تومان دانست.

خلاء درک تکنولوژی سلامت‌محور در لایه‌های قانون‌گذار کشور

به عقیده صدر عدم ورود سرمایه هوشمند به بازار، عدم ورود بازیگران اصلی و جدی نگرفتن این حوزه در ایران، نبود نیروی باتجربه و حرفه‌ای در این حوزه، خلع قانونی و برخورد سلیقه‌ای در فضای عدم وجود قانون و نبود هیچ برند شاخص در حوزه سلامت و درک نادرست نسبت به تکنولوژی و سلامت تکنولوژی‌محور در لایه‌های قانون‌گذار از اصلی‌ترین دلایل عدم پیشرفت سلامت دیجیتال در شرایط کنونی کشور است.

او خاطرنشان کرد: «درمانکده کوشیده این حس را به بیمار بدهد که در تمام مراحل، هرچقدر اندک و ضعیف در کنار اوست. هدف اصلی ما این است که بتوانیم بعد از سال‌ها تغییر بزرگی در سیستم بهداشت و درمان داشته باشیم، تمرکز و محوریت را از پزشک حذف کنیم و بگوییم در وهله اول بیمار اهمیت دارد و باید تمرکز روی او باشد. شفافیت در خدمات هم برایمان مهم است.»

گفت‌وگوی آنلاین و محرمانه پزشک و بیمار

در ادامه این نشست اینترنتی، امیرسینا زمانیان مدیر بازاریابی این استارت‌آپ هم به ارائه آمار و ارقامی در خصوص درمانکده پرداخت و گفت: «مخاطبان درمانکده بیماران هستند. ما همچنین با روان‌شناسان، پزشکان، آزمایشگاه‌ها و مراکز عکس‌برداری و ... در ارتباط هستیم و می‌کوشیم برای همه این افراد و گروه‌ها خلق ارزش داشته باشیم.»

وی با اشاره به عملکرد درمانکده در دوران اپیدمی کرونا ادامه داد: «اولین اتفاق بعد از آغاز کرونا این بود که در یک هفته 25 پزشک را از دست دادیم. ما هم هنوز مثل بسیاری از کسب‌وکارها آماده این اتفاق نبودیم. البته هجوم مردم را داشتیم و به دنبال آن مشاوره‌های آنلاین را راه انداختیم. اکنون 60 درصد آموزش حوزه سلامت آنلاین را ما در کشور پیش می‌بریم، درحالی‌که باید این کار را وزارت بهداشت انجام می‌داد.»

زمانیان تأکید کرد: «با شروع بیماری کرونا کوشیدیم اولین سیستم اختصاصی ارتباط پزشک و بیمار را در قالب مشاوره آنلاین راه‌اندازی کنیم. برنامه‌نویسی این کار را از صفر تا صد خودماون انجام دادیم و از جایی گرفته نشده است. همچنین این گفت‌وگو به صورت پروتکل رمزگذاری شده end to end صورت می‌گیرد و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند از محتوای آن آگاه شود.»

ارسال نظر