در پی بازگشت قیمت خودرو به پلتفرمهای آنلاین ؛ آیا روند کاهشی قیمت در راه است؟
رسانه کلیک - بالاخره پس از کش و قوس های فراوان قیمت خودرو به پلتفرمهای آنلاین بازگشت و از عصر پنج شنبه قیمت خودرو به طور شفاف در پلتفرمهای آنلاین درج شد.
ماجری حرف قیمت از پلتفرمهای آنلاین داستانی طولانی دارد. در اردیبهشت ماه سال 98 حدود سه ماه این ممنوعیت اعمال شد؛ اما در کمتر از یک ماه قیمتها به سایتهای آگهی بازگشتند.
ماجرای حذف قیمت از پلتفرمهای آنلاین چه بود؟
اما اردیبهشت ماه سال جاری این موضوع ممنوع اعلام شد. رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اعلام این خبربر بی تقصیری فضای مجازی در افزایش قیمتها تایید کرد و در همان زمان اعلام کرد:« این ممنوعیت در پی دستور مقامات قضایی؛ اتفاق افتاد و تا امروز نیز پابرجا بوده است. و موضوعاتی چون ایجاد دردسرهایی برای متقاضیان خرید یا اجاره مسکن و خودرو و اختلالات در استعلام قیمت کالاها را همراه داشته و مهمتر از همه اینکه شفافیتی که باید را از میان برداشته است.»
ماهها گذشت و خبری از بازگشت قیمت به پلتفرم های آنلاین نبود و روند افزایش قیمت بازار خودرو سر به فلک کشید و رشدی 35 درصدی را تجربه کرد.
طی هفتههای اخیر اما؛ این موضوع به ماجرای داغی تبدیل شد و سخنگوی مجلس طی گفتگویی عنوان کرد: «واقعیت این است که موافق ادامه حذف قیمت کالاها در پلتفرمهای نیازمندی و آگهیهای آنلاین نیستیم چرا که متغیرهای دیگری در افزایش قیمت کالاها بهویژه قیمت خودرو و مسکن تاثیرگذار هستند. چه قیمت کالاها در این پلتفرمها درج شود چه نشود متغیرهای دیگری همچون افزایش نرخ ارز، تورم، کاهش ارزش پول، سوء مدیریت، دپوی کالاها در گمرکات و… تاثیر خود را بر افزایش قیمتها میگذارند. درج قیمت کالاها در پلتفرمهای نیازمندی و آگهیهای آنلاین، هزینه جستوجو را پایین میآورد، شفافیت در قیمتگذاری را به دنبال دارد و به معاملات شفافیت میدهد».
طغیانی با تاکید بر اشتباه بودن این روند صراحتا اعلام کرد: «اما اینگونه نیست چرا که افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو نشان داد این اقدام تاثیری بر کاهش قیمتها تاثیری نداشته است. در برخی مواقع قیمتگذاری در پلتفرمهای آگهی آنلاین میتواند با افزایش آگاهی مردم از قیمتها، مانع از ضرر آنها در خرید شود، متاسفانه در پی این تصمیم اشتباه کسبوکارهای قانونی به مشکل برخوردند و فضا برای کسبوکارهای غیرقانونی بازتر شد و شفافیت در بازار از بین رفت و راه برای قیمتگذاریهای نامتعارف باز شد.»
دیوار و شیپور: شفافیت در بازار از بین رفته است
اما در بازگشت قیمتت خودرو به پلتفرمهای آنللاین همچنان سوالاتی مطرح بود. نیما اشرفزاده مدیر اجرایی شیپور نیز در گفتگو با کلیک عنوان کرد این ممنوعیت نه تنها در قیمتها تاثیری نداشت که منجر به از بین رفتن شفافیت و آشفتگی بازار نیز شد. بیشترین ضرر در این میان عاید مردم و خریداران واقعی وارد شد. خریداران نمیتوانستد به قیمتها اعتماد کنند و حتی با چندین تماس نیز نمیتوانستند، به جمع بندی نهایی برسند. تنها آورده این اتفاق بدتر شدن بازار و ضرر عموم مردم و در نهایت به نفع جیب دلالانی شد که به هر نحوی سعی داشتند قیمت را بالا ببرند. قطعا در این میان هیچ نمایشگاهدار و یا دلالی ضرر نکرد و هر آنچه که شامل ضرر و زیان بود عاید مردمی شد که ماهها پس انداز خود را در این میان خرج کردند.»
اشکان آرمندهی مدیر عامل دیوار نیز در این خصوص معتقد بود نمیتوان از حذف قیمت ها نتیجه خوبی استناد کرد چرا که مولفههای تعریف قیمت یک کالا در بازار در دستان پلتفرمها نیست که نمایش قیمت یا عدم نمایش آن بخواهد در بازار تاثیری بگذارد.
آرمندهی در پاسخ به این پرسش که آیا کسبوکارها نفعی در این افزایش قیمتها دارند یا خیر نیز تاکید کرده بود: «این موضوع را همیشه به منتقدین نمایش قیمتها گفتهایم. پلتفرمهایی مانند دیوار، شیپور و یا باما منفعتی از اینکه یک پراید پنجاه میلیون یا صد و پنجاه میلیون باشد نمیبرند و مدل درآمدزایی کاملا متفاوتی دارند. نه کمیسیونی از معامله در کار است و نه هیچ موضوع مرتبطی با آن. پس قطعا ما پلتفرمها کاری به قیمتگذاری در سایتهایمان نداریم.»
بر اساس گفتههای دیوار و شیپور؛ اتحادیه خودور؛ مجلس و... همه به بازگشت قیمت چراغ سبز نشان دهده بودند و همه در انتظار مساعدتی از سمت قوقضاییه در این خصوص بودند.
14 دی ماه مرکز افکارسنجی سپنتا نیز به استناد یک نظرسنجی گسترده مردمی، از تمایل ۸۸ درصدی مردم برای بازگشت قیمتها خبر داد. بر اساس گزارش سپنتا حدود ۷۵ درصد از کاربران عادی میزان استفاده خود را از این پلتفرمها در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند که نیمی از آنها بیشتر بهعنوان خریدار و نیمی دیگر اغلب بهعنوان فروشنده به این پلتفرمها سر زدهاند. بهطور کلی، ۹۰ درصد این کاربران با بازگشت قیمتها به پلتفرمهای نیازمندیهای آنلاین «بسیار موافق» یا «موافق» بودهاند.
بیش از ۸۷ درصد کاربران عادی اعتقاد داشتند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلتفرمها انجام معامله را دشوار کرده است. حدود ۹۵ درصد آنها اظهار کردند حذف قیمتها سبب شده است آنها وقت بسیار بیشتری برای برقراری تماس تلفنی با آگهیگذاران یا انجام مکالمه متنی در محیط پلتفرم جهت پرسیدن قیمت ملک یا خودرو صرف کنند. در نهایت، بیش از ۷۶ درصد کاربران حذف قیمتها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و موجب بیاعتمادی به آگهیگذاران دانستند. بر اساس این آمار بیش از 84 درصد از مردم عنوان کردند حذف قیمت انجام معامله را دشوار کرده است.
بازگشت قیمت خودرو به پلتفرمهای آنلاین ؛ آیا روند کاهشی قیمت در راه است؟
بر این اساس تقریبا همه مسیرهای بازگشت قیمت هموار بود تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس های فراوان قیمتها در روزهای گذشته به سایتهای آگهی آنلاین بازگشتند و تا حدودی شفافیت در بازار ایجاد شده است.
اما سوال در این میان در این است که آیا بازگشت قیمت به کاهش قیمت خودرو کمک خواهد کردد یا خیر ؟
مدیر اجرایی شیپور در این خصوص به کلیک میگوید:« شاخصهای متفاوتی همانند ارزش پول ملی که نمود درقیمت دلار و طلا؛ عرضه و تقاضا، صادرات دارد در این میان نقش دارند و سیر نزولی قیمتها ارتباطی به پلتفرمهای آنلاین ندارد. تنها تاثیر بازگشت قیمت به پلتفرمها شفافیتی است که در بازار حاکم خواهد کرد.»
نظرها