تدوین دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی

رسانه کلیک - وزارت کشور با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، وزارت صنعت معدن و تجارت، دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی را تدوین می‌کند.

 تدوین دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی

پیش از این لایحه، اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی در کمیسیون امور زیربنایی تایید و برای تصویب به صحن هیات دولت رفته بود. اما موفق نشده بود به تصویب هیات دولت برسد و برای بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع داده شده بود.

معاونت علمی ریاست ‌جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان حامیان اصلی تاکسی‌های اینترنتی مخالفان این مصوبه در هیات دولت بودند، از همین رو وزارت کشور با هماهنگی با همین بخش‌ها سعی در تدوین دستورالعملی دارد تا به یک اجماع کلی در این زمینه برسد.

وزارت کشور در این دستورالعمل پیش‌بینی کرده با ایجاد سامانه ‌ای، هر کدام از شرکت‌های مسافربر ‌اینترنتی را ملزم به ارسال اطلاعات خودروهای به کار گرفته در سرویس‌های خود و رانندگانشان به این سامانه کند. تا بدین شکل امکان نظارت بر این شرکت‌ها فراهم شود.

این دستورالعمل چهارچوب‌های فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی، خودروها و رانندگان را مشخص و شفاف خواهد کرد.

مهم ترین نکته این دستورالعمل عبارت از این است که این شرکت ها، تایید فعالیت رانندگان و خودروهای مورد نیاز خود را به صورت مجازی از شهرداری‌ها دریافت می‌کنند.

از دیگر موارد مورد تاکید وزارت کشور به منظور کنترل آلودگی هوای کلان‌شهرها، عمر خودروهای این شرکت هاست که نباید بیش از ده سال باشد. این خودروها باید هر ۶ ماه یکبار اقدام به دریافت معاینه فنی کنند.

براساس این دستورالعمل، رانندگان باید اقدام به دریافت سوء پیشینه موثر کنند و از دیگر گواهی‌هایی که رانندگان خودروها برای فعالیت در تاکسی های اینترنتی باید رعایت کنند، گواهی عدم اعتیاد است. ضمن اینکه این شرکت ها باید در حفظ و نگهداری از داده‌هایی که در اختیارشان است، نهایت تلاش را انجام دهند.

شایان ذکر است؛ این مصوبه پس از نهایی شدن و امضای وزیر کشور، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

ارسال نظر