دلیل ریزش قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال چه بود؟

روز گذشته بیت کوین طی چند ساعت 10 هزار دلار کاهش قیمت داشت، اما دلیل این ریزش چه بود؟

دلیل ریزش قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال چه بود؟

ریزش قیمت بیت کوین

هرکسی که در تلفن خود اعلان‌های بازار ارزهای دیجیتال را دریافت می‌کند، می‌داند که بازارها ارزهای دیجیتال دیشب شاهد یک ریزش عظیم بود. بیت کوین که در همان روز به 52،920 دلار رسیده بود، طی تنها چند دقیقه قیمت 42،843 دلار را لمس کرد.

نمودار یک روزه قیمت بیت کوین نمودار یک روزه قیمت بیت کوین

بااین‌حال، آنچه این اعلان‌ها توضیح نمی‌دهند، دلیل اصلاح یا حتی ریزش رمزارزها است. جالب است که همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود؛ بازار NFTهای مبتنی بر اتریوم بسیار داغ است و بیت کوین نیز در السالوادور به پول قانونی تبدیل شد.

وتل لوند، تحلیلگر Arcane Research اظهار داشت که یکی از دلایل همین است. «چنین اخبار عظیمی اغلب باعث می‌شود که بازار در هنگام تعیین قیمت اثرات، زیاده‌روی کند. به نظر می‌رسد این بار نیز چنین بوده است.»

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد معامله‌گرانی که روی قیمت‌های آینده شرط‌بندی می‌کردند زیادی خوش‌بین بودند. در 4 ژوئن، یک روز پیش از اینکه رئیس‌جمهور السالوادور، نجیب ابوکیله اعلام کند که لایحه‌ای را برای تعیین بیت کوین به‌عنوان پول قانونی ارسال می‌کند، ارزش بیت کوین 37،000 دلار بود. در طول سه ماه، ارزش بیت کوین تا 53،000 دلار افزایش یافت.

اما وقتی بالاخره این روز فرارسید، قیمت ریزش کرد. این یک اتفاق غیرمعمول نیست زیرا بسیاری از معامله‌گران «شایعه را می‌خرند و خبر را می‌فروشند».

تأثیر معاملات اهرمی

این ریزش با مواضع اهرمی بیشتر تشدید شد. به‌عنوان‌مثال، در صرافی Bybit، مبادله‌گران ارزهای دیجیتال می‌توانند از اهرم 100 برابر استفاده کنند. یعنی اگر یک‌دهم بیت کوین را وارد کنند، می‌توانند 10 بیت کوین دیگر با آن معامله کنند. هنگامی که قیمت‌ها بالا می‌روند، اهرم بسیار سرگرم‌کننده است، زیرا به مبادله‌گران بدون سرمایه زیاد، اجازه می‌دهد از بازارهای صعودی سود ببرند.

وقتی بازارها سقوط می‌کنند، چندان سرگرم‌کننده نیست؛ زیرا مکانیزم معاملات اهرمی این است که دارایی شما نقد (Liquidate) می‌شود. هرچه اهرم بیشتر باشد، به کاهش قیمت کمتری نیاز است تا صرافی دارایی شما را بگیرد و از ضرر خود جلوگیری کند. این یعنی خداحافظی با 0.1 بیت کوینی که وارد شده بود.

هنگامی که قیمت شروع به کاهش کرد، میزان کاهش برای نقد شدن موضع بسیاری از معامله‌گران کافی بود. در اصل، همین امر به کاهش قیمت سرعت می‌داد و آن را تکثیر می‌کرد؛ هرچه موضع افرادی بیشتری نقد می‌شد، با توجه به فروش بیشتر، قیمت کاهش می‌یافت و در نتیجه موضع افراد بیشتری نقد می‌شد. این اتفاق فشار مواضع خرید و یا Long Squeeze نام دارد.

در هنگام نوشتن این مطلب کمی ثبات به بازار بازگشته است و بیت کوین به قیمت 45،776 دلار مبادله می‌شود که نشانگر افتی 10.87 درصدی در 24 ساعت است. قیمت اتریوم نیز با کاهش 11.21 درصدی، 3342 دلار است.

ارسال نظر