دزدیده شدن باطری سایت‌های مخابراتی، دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی!

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت امروز، دزدیده شدن باطری سایت‌های مخابراتی را دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی در برخی مناطق عنوان کرد.

دزدیده شدن باطری سایت‌های مخابراتی، دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی!

اپراتورها اهمال کرده‌اند

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به نقش کلیدی برق و وابسته بودن زیرساخت‌های کشور به آن عنوان کرد: «در شرایط کرونا وابستگی به شبکه ارتباطی بیشتر است. سایت‌های ارتباطی و بسیاری از زیرساخت‌های کشور به برق وابسته هستند و قطع برق باعث می‌شود سایت‌ها ظرفیت خود را از دست بدهند.»

او که دیروز در قالب یک توییت شارژ نشدن باطری دکل‌های مخابراتی را دلیل قطع آنتن تلفن همراه در زمان قطعی برق دانسته بود ، امروز از دزدیده شدن این باطری‌ها و فاسد شدنشان به دلیل بازدیدهای مرتب هم خبر داد و این دو مورد را دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی دانست.

وی گفت: «قطع برق باعث می‌شود سایت‌های مخابراتی توان ارسال و دریافت سیگنال خود را از دست بدهند. آن‌ها بر اساس استاندارد ۲ ساعت ظرفیت باطری دارند که در صورت قطع برق بتوانند خدمات خود را ارائه کنند. در برخی نقاط کشور متأسفانه باطری‌ها مورد سرقت قرار گرفته و در برخی دیگر هم اپراتورها رسیدگی خوبی انجام نداده‌اند و باطری‌ها فاسد شده‌اند.»

دکل‌ها برای شارژ شدن زمان ندارند

آذری جهرمی تأکید کرد: «زمانی که به دلیل سیل و زلزله شبکه برق قطع می‌شد، پدافند غیرعامل بحث جدی را برای بازبینی باطری‌های اپراتورها در دستور کار قرار می‌داد که بر این اساس باطری بسیاری از سایت‌های مخابراتی کشور بازسازی شد. گاهی اوقات قطع برق بیشتر از 2 ساعت است و باطری‌ها توان ادامه دادن ندارند.»

وی افزود: «نکته بعدی این است که فاصله بین قطعی برق آنقدر نیست که باطری سایت‌های مخابراتی به طور کامل شارژ شود. در شهر تهران ۷ هزار سایت مخابراتی داریم و تعداد سایت‌ها زیاد است. در برخی مناطق قطع برق بیش از 2 ساعت است و فاصله بین قطعی‌ها به اندازه‌ای نیست که باتری‌ها شارژ شوند. این دو مسئله، اینترنت و شبکه مخابراتی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

مزارع رمزارز مقصران اصلی بی‌برقی نیستند

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران، به استخراج غیرمجاز رمزارزها در کشور هم اشاره کرد.

وی درباره مزارع رمزارز کشور گفت: «۲ ماه قبل با وزیر نیرو جلسه مشترکی درباره برخورد با مزارع استخراج رمزارز غیرقانونی داشتیم. برای شناسایی مزارع از شیوه‌های مختلف کمک گرفتیم که اصلی‌ترین آن پردازش اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی بود.»

دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی

وزیر ارتباطات تصریح کرد: «در این کار مشترک با وزارت نیرو، ۱۳ هزار مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمزارز را در کشور شناسایی کردیم. دقت شناسایی این مزارع بالا بود. آن‌هایی که ۹۹ درصد مطمئن بودیم حتماً مزرعه استخراج رمزارز هستند ۲ هزار مورد بود که در مرحله اول بر اساس مصوبه دولت آن را به مراجع امنیتی معرفی کردیم. تا جایی که اطلاع دارم روی ۳۰۰ مزرعه کلان اقدام جدی انجام و مزارع جمع‌آوری شده‌اند.»

آذری جهرمی تأکید کرد: «۵۸۰ مگاوات مزرعه غیرمجاز رمزارز بر اثر گزارشی که تنظیم شده، از مدار خارج شده‌اند. قانونی‌ها نیز از مدار خارج شده‌اند. پیش‌بینی مجموع مزارع رمزارز ۲ هزار مگاوات بوده که اکنون هزار مگاوات از مدار خارج شده و هزار مگاوات در حال کار است. امروز نیز در دولت صحبت شد که مجموعه‌های امنیتی که مسئول برخورد با مزارع غیرقانونی هستند به اقدامات خود سرعت ببخشند.»

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که تنها بخش کوچکی از خاموشی‌های امروز به رمزارزها مربوط است. البته این بخش کوچک معادل نصف مصرف غرب تهران (از جنت‌آباد تا طالقان) است. این عدد قابل توجه است و باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا این میزان برق به مدار برگردد.»

ماینرها تا پایان تابستان تحویل داده نمی‌شوند

همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیروی کشور امروز در جلسه کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی علت خاموشی‌های اخیر، با اشاره به وضعیت مزارع استخراج رمزارز تأکید کرد: «بررسی‌ها و نظارت‌‌ها به صورت مستمر ادامه دارد و بلافاصله بعد از اعلام رئیس جمهور، قرار است ماینرها تا آخر تابستان خاموش شوند. شب گذشته جلسه مفصلی در این زمینه برگزار شد و دادستان کل کشور به همه مراکز اعلام کرد که دستگاه‌های جمع‌آوری شده تا پایان تابستان نگهداری شده و تحویل داده نشود.»

در ماه‌های اخیر استخراج غیرقانونی رمزارزهایی چون بیت‌کوین به عنوان مقصر اصلی بی‌برقی در کشور عنوان شده است. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این مزارع استخراج سهم چندانی در مصرف برق کشور ندارند و فرسودگی زیرساخت‌ها دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر است.

ارسال نظر