نگاهی به پرونده دلینو و چیلیوری

رسانه کلیک – در جنگ میان اپلیکیشن های آنلاین سفارش غذا؛ ریحون و اسنپ فود در حالی در ادامه فعالیتند که چیلیوری و دلینو بی سرو صدا در تلاشند رقبا را با تجربه های خوب کاربری که به مشتریان ارایه می دهند، از میدان به در کنند.

 نگاهی به پرونده دلینو و چیلیوری

این روزها در هیایوی اپلیکیشن های آنلاین غذا که روز‌به‌روز تعدادشان سر به فلک می کشد؛ دلینو و چیلیوری پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

چیلیوری تبلیغاتش را از روزی که شعارش را با عنوان برف هم بباره بارون هم بیاد غذاتو گرم تحویل بگیر نشان داد عزمش را جزم کرده تا بهترین باشد. اما دلینو بدون بازار گرمی و صرفا با تجربیات خوبی که به کاربران اهدا می کند، تلاش کرده در این میان در لیست برنده ها جا خوش کند.

اما اگر بخواهیم این دو رقیب تازه نفس اسنپ فود و ریحون، دلینو و چیلیوری را زیر ذره بین قرار دهیم، عملکرد کدام یک بهتر است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، کیارش عباس زاده، بنیان گذار آنلاین فود یا همان اسنپ فود امروز که در بازار سفارش آنلاین اولین اپ را پایه گذاری کرده، رفتیم و از او خواستیم این معادله را حل کند.

عباس زاده صحبت هایش را با اشاره به این نکته که بازار آنلاین غذا یکی از بازارهای پرطرفدار در ایران است، شروع کرده و می گوید: «بازار سفارش اینترنتی غذا یکی از بازارهای بسیار جذاب در ایران است؛ دلیلش هم ساده است. در بررسی این موضوع زمانی که ایران را با کشور انگلیس مقایسه می کنیم، بودجه ای که برای غذا در نظر گرفته می شود در ایران به مراتب بالاتر است. دلیل این موضوع هم تفاوت فرهنگی است. انگلیسی ها غذا را یک نیاز پایه در نظر می گیرند؛ حال اینکه در ایران غذا به عنوان یک تفریح جای خود را باز کرده است و نگاه مردم نگاهی دوگانه به این موضوع است؛ هم نیاز پایه و هم تفریح.»

عباس زاده اضافه می کند: «با این اوصاف این حوزه برای مردم جذاب است. با توجه به استقبال مردم، رستوران ها، کافه ها، سفره خانه ها و تهیه غذاهای زیادی در ایران به راهشان ادامه می دهند و در تلاشند کسب و کارشان را توسعه دهند و روزبه‌روز تعدادشان بیشر می شود. هر چند در سال های گذشته خیلی از آنها با چالش های زیادی روبه‌رو شده و نتوانسته اند به راهشان ادامه دهند. در این میان بر تعداد رستوران هایی که با پلتفرم های سفارش آنلاین وارد همکاری شده اند روزبه‌روز افزوده می شود. در مقایسه این موضوع با کشورهای بزرگ دنیا می توانیم به راحتی متوجه شویم که این روند در کشورهای خارجی هم بدین منوال است و کسب وکارها به سرعت شکل می گیرند و مثل قارچ رشد می کنند. ولی خوب در نهایت نتیجه شفاف است و کسب و کارهایی به نتیجه می رسند که مالک سهم بازار بیشتری شوند.»

عباس زاده با نگاه یک کاربر معمولی به بررسی دلینو و چیلیوری می پردازد و ادامه می دهد: «اگر بخواهیم نگاهی سطحی به کسب و کارهایی مثل چیلیوری و دلینو داشته باشیم؛ هر دو وب سایت فوق العاده زیبا و از UI بسیار تمیزی برخوردارند. فکر می‌کنم کاربر؛ نتواند ایراد خاصی از این وب سایت ها بگیرد مگر اینکه نگاه فنی و تخصصی به ماجرا داشته باشد.

در نگاهی اجمالی به اپ دلینو؛ متوجه می شویم با کاراکترهایی که استفاده کرده، خلاقیت خیلی خوب به کار گرفته شده و از این لحاظ برای کاربرها می تواند بسیار مورد توجه قرار گرفته و جذاب باشد.»

کیارش عباس زاده در ادامه و در بررسی این دو اپ ادامه می دهد: «اگرنگاهی اجمالی به گوگل پلی داشته باشیم و فعلا اپ بازار را در نظر نگیریم؛ متوحه می شویم چیلیوری از میزان نصب بالاتری برخوردار است و یکی از قابلیت های دیگر این اپ این است که نرم افزار سبک تری هم دارد. اما در ادامه و در بررسی دلینو به نظر می آید با توجه به طراحی قشنگ تر در نگاه اول شاید دلینو انتخاب مناسب تری به نظر بیاید.»

عباس زاده با تاکید دوباره به این نکته که صرفا از نگاه کاربر معمولی در حالبررسی این دو اپ است و به صورت تخصصی و فنی؛ تجربه کاربری و UX را در این بررسی فاکتور گرفته، اضافه می کند: «با نگاهی در اپلیکیشن بازار می توان دید که اپلیکیشن های زیاد و مختلفی در این حوزه وارد شده اند: لقمه یاب، الو غذا در یزد، دارچین، قزوین فود و خیلی های دیگر.

جذابیت این حوزه در این نکته است که با رستوران ها و غذاهای متفاوت سروکار دارند و افرادی که قدم در این راه می گذارند، تصورمی کنند وارد مسیری پر پول و اشباع از درآمد شده اند. در حالی که این تصوری کاملا اشتباه است و باید خط بطلان روی آن کشید. این مسیر قانون تعادل را می طلبد. بدین صورت که باید میان رستوران و افرادی که غذا سفارش می دهند بتوان تعادل لازم را برقرار کرد. در کل کار پتلفرم ها سخت است و نگه داشتن تعادل میان دو کفه ترازو پیچیدگی های فراوانی با خود به همراه دارد.»

عباس زاده با ارایه مقال محرض و مشخصی ادامه می دهد: «پلتفرم هایی مثل اسنپ و تپسی که نگه داشتن بالانس میان دو کفه ترازو یکی از چالش های اصلی و دغدغه های همیشگی آنهاست؛ همیشه با این چالش روبه‌رو هستند. پلتفرم های آنلاین غذا هم از این قاعده مستثنی نیستند و با چالش های زیادی دست به گریبانند.»

او با اشاره به این نکته که کسب و کارهایی که در حال حاضر در این حوزه مشغول فعالیتند؛ تقریبا توانسته اند از عده چالش ها بر بیایند، ادامه می دهد: «اپلیکیشن های این حوزه با این که وارد بازار سختی شده اند و رقابت در آن بسیار سخت و پر چالش است، اما توانسته اند از عهده اش بر بیایند و در تلاشند آپشن ها و امکانات بیشتری به مشتریان ارایه دهند که همین نکته مهمی است.»

ینبانگذار آنلاین فود با اشاره به دلینو و چیلیوری ادامه می دهد: «هر دو توانسته اند در اقیانوس قرمز رقابتی، به پیشرفت قابل توجهی برسند و امیدوارم سرعت رشدشان روز‌به‌روز بیشتر شده و شاهد فعالیت بیشترشان باشیم.»

در نهایت بنیانگذار با تجربه آنلاین فود توصیه ای مهم نیز برای همه مخاطبان کارآفرین دارد و می گوید: «فکر می کنم در مجموع بازار سفارش اینترنتی غذا اگرچه بازار خیلی بزرگی است و شاید خیلی از کسب و کارها وقتی وارد این حوزه می شوند بتوانند از این مارکت سهمی داشته باشند، اما این حوزه امروز به یک اقیانوس قرمزی تبدیل شده که همه سعی می‌کنند واردش شوند.

توضیه من است به جای تکرار مکررات، به سمت سمت اقیانوس آبی حرکت کنند. محوطه ای را برای فعالیت انتخاب کنند که نیازی برای رقابت با سایر کسب و کارها نداشته و فضا و فرصت کافی برای رشد و ارایه سرویس دارند. به نظر من شانس موفقیت این روزها در این مسیر است و بس.»

ارسال نظر