دولت بنای اپلیکیشن سازی ندارد

رسانه کلیک - تب کرونا همچنان داغ است و دولت‎ها همچنان در کنار این موضوع که در پی تحقیق برای شناخت و مهار این پدیده جدید هستند در تلاشند در کنار حفظ سلامتی شهروندان، اقتصاد کشورشان را نیز از این بحران نجات دهند؛ بحرانی که با شیوع بیماری کووید-۱۹ کلید خورده ، اما هنوز نقطه پایانی برای آن در نظر گرفته نشده است.بسیاری از کسب و کارها با بحران کرونا دست به گریبانند و برخی از کسب و کارها توانسته‌اند از این بحران جان سالم به در ببرند و حتی برخی از آنها روزهایی رو به رشد را تجربه کرده‌اند.

دولت بنای اپلیکیشن سازی ندارد

بسیاری از کسب و کارها با بحران کرونا دست به گریبانند و برخی از کسب و کارها توانسته‌اند از این بحران جان سالم به در ببرند و حتی برخی از آنها روزهایی رو به رشد را تجربه کرده‌اند.

اما نحوه مواجهه کسب‌وکارها و بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا متفاوت بوده؛ برخی از آنها دست به تعدیل نیرو زدند؛ برخی تلاش کردند با راه‌های متفاوت سرپا بمانند، برخی از زیرساختی که باید برخوردار نبودند و حتی برخی نیاز به کمک‌های دولت داشتند.

اما اینکه در این میان دولت چگونه و با چه مسائلی به یاری آنها شتافته و چقدر توانسته موثر باشد مسئله دیگری است.

تمام این سوالات؛ اقداماتی که دولت در این مدت کرده و در آینده مد نظر قرار داده است را پیش روی ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزیر اراتباطات قرار دادیم و سعی کردیم به جواب‌های قانع کننده‌ای برسیم که در ادامه می‌خوانید.

جناب هاشمی مسئله‌ای که وجود دارد این است که رسانه‌های آنلاین و خبرگزاری‌ها این روزها، رویکرد صدا و سیما را گرفته اند و با نام آوردن از برندهای خارجی و عدم معرفی داخلی‌ها به تولیدکنندگان ایرانی پشت کرده‌اند، دولت برآوردی از این میزان خسارت مالی دارد که به کسب و کارها زده می شود؟

نکته بسیار درستی است. در کشور ما به واسطه متخصصان و نیروی انسانی و جوانان خوش‌فکر، یک اکوسیستم بسیار قوی نوآوری و فناوری شکل گرفته که لازم است همانند سایر صنایع و حوزه‌های اقتصادی کشور از آن صیانت شود. در همین راستا قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب سال 97 به این موضوع تصریح ویژه دارد. از این روی جا دارد وزارت صمت به عنوان متولی اجرایی این قانون، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. از طرفی لازم است دوستان ما در روزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین خصوص اهتمام داشته باشند.

وزارت ارتباطات همانند سالیان گذشته به عنوان حامی جدی اکوسیستم نوآوری کشور، از این موضوع کاملا دفاع خواهد کرد. ما معتقدیم سرویس‌های داخلی هرچقدر که بیشتر زیر بار استفاده بروند؛ می توانند خدمات خود را بیشتر گسترش دهند و کیفیت قابل رقابتی با محصولات خارجی داشه باشند. کما اینکه بسیاری از این سرویس‌های داخلی هم اکنون نیز، در اشل و مقیاس جهانی پذیرفته شده‌اند.

اپلیکیشن سازی در دولت رویکرد رقابت با بخش خصوصی نیست؟ اپلیکیشن‌های مطرحی وجود دارد که می‌توانستند برای فاصله‌گذاری هوشمند استفاده شوند، چرا این همکاری اتفاق نیافتد و چرخ از اول اختراع شد؟

مبنی و بنای کار وزارت ارتباطات و سازمان های دولتی به هیچ وجه رقابت با اپلیکیشن‌های خصوصی نبوده و بنای تصدی‌گری وجود نداشته است. هر جا هم اتفاقی در راستای تصدی باشد به نظر ما نیاز به اصلاح دارد.

اما در مورادی که نقش و وظیفه حاکمیتی است و مردم توقعات ویژه دارند. به خصوص در حوزه حریم خصوصی و حفظ اطلاعات و ارایه خدمات حاکمتی که با داده های باز Open APIs امکان وقوع و بهره‌برداری وجود ندارد، دولت دست به تسهیل می‌زند.

دولت بنای اپکیشین‌سازی ندارد. اما اینکه بتواند خدمات را بر روی یک مدیا و سیستم قابل دسترس برای عموم مردم که امروز اپلیکیش‌های تلفن هوشمند یکی از آنهاست ارایه دهد؛ راهبردی خوب و اساسی است که در راستای دولت الکترونیک نیز جریان دارد.

طبعا هر جایی که بخش خصوصی بتواند به ارایه خدمات بپردازد دولت نباید ورود کند. هر چقدر بتوانیم دادهای بیشتری را آزاد سازی کنیم و یا APIهای بیشتری را از نهادهای دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم این اتفاق رخ خواهد داد. ما باید با سیاست گذاری مراقب داده‌های شخصی باشیم و حفظ حرم خصوصی مردم برایمان اولویت داشته باشد.

در این مدت یه سری اپ‌ها ضررده شده‌اند و با وام هم نمی‌شود نجاتشان داد، و به چرخش مالی نیاز دارند، برای بعد از کرونا برای این اپلیکیشن‌ها چه برنامه ای دارید؟

نکته کاملا درستی است. چه در مورد اپلیکیشن‌ها و خدماتی که در این مدت متضرر شده‌اند که برخی از مشکلات آنها با مسئله وام حل نمی شود و چه کسانی که توانستند در این ایام سرویس‌های مناسبی به مردم ارایه دهند. مشهود است که تمام این سرویس‌ها نیاز به حمایت دارند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که اکوسیستم نوآفرینی ما در واقع تابعی از اقتصاد کلان کشور است. این موضوع صرفا مخصوص و محدود به اپلیکیشن‌ها و خدمات آنلاین کشور نیست و در کلان اقتصاد کشور در صنایع مختلف و حوزه‌های متفاوت با این چالش مواجه هستیم. ما در وزارت راتباطات از ظرفیت های قوانین در اختیارمان در این حوزه در این مدت نهایت استفاده را کردیم.

از جمله توسعه خدمات دولت الکترینک؛ استفاده از ظرفیت وام وجوه اداره شده برای حمایت از اشتغال کسب و کارهایی که تعدیل نیرو نداشتند. همچنین از ظرفیت‌های فنی و زیر ساختی تلاش کردیم نهایت استفاده را داشته باشیم.

از ظرفیت های دیگر مثل موزه گردی برای ماندن مردم در خانه استفاده کنیم.

سرویس‌های‌ VOD و APTV به پیشنهاد وزارت ارتباطات و همکاری دوستان در راستای مسیولیت اجتماعی رایگان شد و تاثیر مثبتی داشت.

در تمام این مدت؛ دولت همگام با بخش خصوصی بوده و ما در وزارت و سازمان فناوری سعی کرده‌ایم با برنامه های متعدد و کمپین‌های مسیولیت اجتماعی متعددی طراحی و اجرا کنیم. مثل حمایت قرض‌الحسنه از رانندگان اینترنتی و که امروز بخش عمده آن اجرایی شده است.

همچنین رایگان کردن ترافیک مصرفی کلاس‌های مجازی مراکز دانشگاهی وزارت از برنامه‌های سازمانی ماست.

در کنار آن، حمایت‌های فنی و زیرساختی از برگزاری رویدادهای اجتماعی آنلاین که در ماه مبارک رمضان هم این برنامه برای مراسم و مناسک مذهبی هم ادامه خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌هایی برای این مهم انجام شده است. اما برای پیشبرد بیشتر اهداف و حمایت قطعا با پیشنهادات صاحب نظران و کنشگران این عرصه ؛ در راستای وظایف قانونی وزارت ارتباطات بازهم این سلسله اقدامات ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر