رشد قیمت اتریوم و پیشی گرفتن آن از بیت کوین ممکن است زودتر از انتظار اتفاق بیفتد!

رسانه کلیک - شاید دو ارز دیجیتال برتر بازار، بر سر خیلی مسائل با یکدیگر رقابت داشته باشند، اما هنگام صحبت در مورد قیمت، رقابتی در کار نیست و بیت کوین خیلی جلوتر است. بااین‌حال، رشد قیمت اتریوم و جلو زدن آن از بیت کوین ممکن است زودتر از آنچه انتظارش را داشته باشید، اتفاق بیفتد.

رشد قیمت اتریوم و پیشی گرفتن آن از بیت کوین ممکن است زودتر از انتظار اتفاق بیفتد!

اتریوم در حال حاضر پس از بیت کوین در جایگاه دوم ارزهای دیجیتال قرار دارد. حامیان بیت کوین این ارز دیجیتال را بهترین و بزرگ‌ترین رمزارز ساخته شده می‌داند و ممکن است برای مدتی درست باشند. اما اتریوم به‌سرعت محبوبیت پیدا کرده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران جدید بیشتر وارد اتریوم می‌شوند.

این بیشتر به این دلیل است که آن‌ها فکر می‌کنند بهترین زمان برای ورود به بازار بیت کوین را ازدست‌داده‌اند و ازآنجاکه اتریوم ارزان‌تر است، می‌توانند از این طریق سود بیشتری کسب کنند.

بیت کوین هنوز هم از نظر قیمت بسیار بالاتر است، اما از نظر سود، اتریوم از بیت کوین پیشی گرفته است. قیمت بیت کوین طی یک سال 245 درصد افزایش داشته است، درحالی‌که قیمت اتریوم در همین بازه زمانی 730 درصد رشد کرد. رشد قیمت اتریوم تقریبا سه برابر بیت کوین بود. این امر منجر به این شده است که سرمایه‌گذاران بخواهند پول بیشتری در اتریوم بگذارند و انتظار بازده بیشتری داشته باشند.

از نظر ارزش بازار، بیت کوین هنوز پیشتاز است. در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین کمی بیش‌تر از 1 تریلیون دلار است.

اما وقتی پول و قدرت در بازار را از بحث خارج کنید، بیت کوین در برابر اتریوم حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه بلاک چین‌ها

مقایسه هم‌زمان این دو بلاک چین تفاوت‌های عمده‌ای را نشان می‌دهد. بلاک چین بیت کوین در واقع یک پایگاه‌داده از حساب‌ها است که دقیقا مانند یک دفتر حساب عمل می‌کند، درحالی‌که بلاک چین اتریوم بسیار پیچیده‌تر است. به‌سادگی می‌توان گفت مواردی که با اتریوم امکان‌پذیر است، با بیت کوین امکان‌پذیر نیست.

بلاک چین اتریوم قادر است کدهای کامپیوتری را ذخیره کند. مثال خوبی برای این موارد قراردادهای هوشمند است. قرارداد هوشمند در واقع توافقی است که به‌صورت کد نوشته شده است. به‌محض تحقق شرایط تعیین شده توسط هر دو طرف، قرارداد هوشمند اجرا می‌شود. این امر باعث معاملات سریع‌تر و روان‌تر می‌شود.

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) نیز یکی دیگر از کاربردهای مهم بلاک چین اتریوم است. دیفای اجازه می‌دهد تا سایر برنامه‌ها و ارزهای دیجیتال در شبکه اتریوم ساخته شوند. این بدان معناست که این شبکه برای انجام کارهایی غیر از موارد استفاده اصلی آن قابل‌برنامه‌ریزی است.

ETH 2.0 می‌تواند بیت کوین را بی‌ثبات کند

با آمدن ETH 2.0، بسیاری از چیزها تغییر خواهد کرد. مهاجرت از فرایند اثبات کار به اثبات سهام به این معنی است که اتریوم به مقدار قابل‌توجهی انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که استخراج اتریوم 99 درصد کمتر از بیت کوین انرژی استفاده خواهد کرد.

تأثیرات زیست‌محیطی استخراج ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات داغ در جهان است. کشورها در تلاش‌اند تا مقدار انتشار آلاینده‌ها و کربن خود را محدود کنند و به دنبال کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی هستند.

بنابراین، نگاه‌ها به‌سوی استخراج بیت کوین معطوف شده است. گفته می‌شود که این یکی از پرمصرف‌ترین فعالیت‌های در جهان است که از انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند و بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

ETH 2.0 همچنین معاملات را تسریع خواهد کرد. به‌روزرسانی اتریوم ازدحام شبکه را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. کاهش ازدحام شبکه به معنای کاهش هزینه تراکنش‌ها است.

هزینه‌های بالا همیشه یک گلوگاه بزرگ در بلاک چین بیت کوین بوده است. قرار بود این مسئله با شبکه لایتنینگ (Lightning) حل شود، اما حتی این راهکار نیز هزینه‌های بالایی در ارتباط با ازدحام زیاد شبکه داشته است.

ارسال نظر