20 میلیون بازدید ماهانه بزرگترین فروشگاه ایران و خاورمیانه

رسانه کلیک - برای اولین بار دیجی‌‌کالا گزارشی از عملکرد شش ماهه خود در رویداد نیم دایره منتشر کرد که به اعتقاد بسیاری، به عنوان یکی از بزرگترین مراجع تجارت الکترونیک کشور می توان از آن یاد کرد.

20 میلیون بازدید ماهانه بزرگترین فروشگاه ایران و خاورمیانه

اولین نشست تخصصی از سری رویداهای نیم‌ دایره با هدف بررسی تجارت الکترونیک ایران روز چهارشنبه با حضور رئیس و معاون حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، مدیران عامل دیجی‌کالا و تعدادی از فعالان این حوزه در سالن همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد.

گزارش جامع دیجی‌‌کالا در رویداد نیم دایره

مدیرعامل دیجی‌کالا در رویداد بررسی بازار تجارت الکترونیکی به ارائه گزارش شش ماهه اول سال ۹۸ تجارت خود پرداخت و گفت: «ارائه اطلاعات شفاف باعث می شود مردم بینش خوبی نسبت به کسب و کارها پیدا کنند. مرکز پردازش کالای ما روزانه ۵۰۰ هزار کالا را پردازش می‌کند. ظرفیت این مرکز با ۵ هزار متر مربع مساحت، ۵ میلیون کالاست.»

رویداد نیم دایره دیجی‌‌کالا

بازدید ماهانه و تعداد فروش دیجی‌کالا

حمید محمدی ضمن ارائه اولین گزارش جامع پلتفرم خود به این نکته اشاره کرد که بازدید روزانه از این سایت، ۴.۱ میلیون نفر است و ده هزار مشتری جدید و ۳ هزار تنوع کالایی در روز دارند. علاوه بر این، روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کالا توسط کاربران سفارش داده می‌شود که متوسط ارزش ریالی هر کدام از آن‌ها ۴۱۸ هزار تومان است.

مدیرعامل دیجی‌‌کالا در رویداد نیم دایره اضافه کرد: «بازدید ماهانه یونیک از این سایت که ۳۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی ایجاد کرده، ۲۰ میلیون نفر است. در نیمه اول سال ۹۸ هر فروشنده فعال به طور متوسط ۲۳ میلیون تومان فروش داشت اما این عدد مرداد شکسته شد و یک فروشنده توانست ۲۰ میلیارد تومان جنس به فروش برساند. البته در آبان این عدد به ۳۰ میلیارد تومان هم رسید. ضمن اینکه یک کارگاه صنایع‌دستی ترمه بافی در یزد ۸۳ میلیون فروش داشته است.»

رویداد نیم دایره دیجی‌‌کالا

پلتفرم همکاری در فروش دیجی کالا

محمدی، مدیرعامل دیجی‌‌کالا در رویداد نیم دایره تصریح کرد: «مارکت پلیس (market place) که سه سال از تولد آن می‌گذرد، یک بازار رقابت کامل است. با ابزارهایی که در پلتفرم خود قرار دادیم سعی کردیم نمره عملکرد فروشنده را به کمک خریدار منتشر کنیم و برای آن ساز و کاری در نظر گرفته‌ایم تا در معرض دید مشتری قرار بگیرد.»

او در خصوص آمار تعداد مشتری در شهرهای کشور و دورترین محصولی که ارسال کرده‌اند گفت: «تراکم خریداران از این سایت به نسبت جمعیت در تهران، البرز، مازندران و گیلان بالا و در شهرهایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی پایین است. دورترین مسافت طی شده ۱۸۹۴کیلومتر بوده که از تهران برای رساندن یک دسته بازی خریداری شده به روستای پسابندر (یکی از روستاها و بندرهای کوچک شهرستان چابهار) طی شده است.»

تغییر در تعاریف تجارت الکترونیک

معاون وزیر ارتباطات به عنوان یکی از افراد حاضر در این رویداد درباره چالش‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد، گفت: «تعاریف ما از تجارت الکترونیک و اتفاقاتی که در این زمینه رخ می‌دهد، همراه با تغییراتی که در دنیا اتفاق می‌افتد، عوض می‌شود. یک زمانی ما تجارت الکترونیک را با آمار شاپرک می‌سنجیدیم و شاخص ما برای تخمین تجارت حوزه الکترونیک میزان جا‌به‌جایی پول از دستگاه پوز بود.»

امیر ناظمی افزود: «اما زمانی که درگاه پرداخت اینترنتی (IPJ) به اندازه پوز قابل دسترس شد و توسعه پیدا کرد، تعریف ما نیز دچار تغییر شد و خرده‌فروشی روی درگاه‌های مبنا تجارت الکترونیک قرار گرفت. این تعریف تا چند سال دیگر باز هم بنا به تکنولوژی تغییر می‌کند و نمی‌توان با تعریف ۱۰سال، راجع به تجارت الکترونیک صحبت کرد.»

او اضافه کرد: «رشد کل صنایع ما در سال گذشته، عدد منفی ۹.۶ درصد بوده و رشد کل اقتصاد هم منفی ۴.۶ و در بخش خدمات هم صفر درصد رشد داشتیم. این در حالی است که صنعت IT با رشد ۶.۴ درصدی رو‌به‌رو شد. IT در فضای اقتصادی که کوچک شده کاملا رشده کرده و سهم خوبی در بازار دارد.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: «سهم IT در تولید ناخالص داخلی (GDP) برابر با 2.8 درصد است که از این عدد ۱.۶۵ درصد متعلق به CT است که اپراتورها، Fcpها و مخابرات بازیگران اصلی آن هستند. ۱.۲ درصد نیز متعلق حوزه IT است. شاید بگویید این عددی نیست اما وقتی از دیجیتالایز کانالی حرف می‌زنیم، سهم بین ۵ تا ۳۰ درصد GDP را محاسبه می‌کنیم.»

تعداد رانندگان اسنپ

او با یک مثال طریقه محاسبه این سهم را روشن‌تر کرد و گفت: «اسنپ ۱۶۰۰ نفر راننده و حجم مالی گسترده‌ای دارد. هیچ‌وقت درآمد کالایی که عرضه می‌شود یا پولی که راننده می‌گیرد، جزو سهم IT حساب نمی‌شود، در حالی که مزیت رقابتی اصلی این کسب و کار مبتنی بر IT است و اگر IT را از آن بگیریم، عملا کسب و کار با مشکل مواجه می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «این دقیقا همان جایی است که سیاست‌گذار اشتباه می‌کند، با خودش می‌گوید سهم IT دو درصد است و اگر آن را قطع کنم، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. اشتباه از این جا شروع می‌شود که در زمان قطع اینترنت، کسب و کارهایی که از طریق IT فعالیت می‌کنند، عملا حذف می‌شوند و ضربه‌ای که به کارشان وارد می‌آید به اندازه ۵ تا ۳۰ درصد اقتصاد کشور است.»

چالش‌های بازارهای آنلاین

معاون توسعه و نوآوری شرکت ارتباط فردا در این رویداد درباره چالش‌های بازارهای آنلاین گفت: «اگر ده سال قبل به شرکت‌های سهامی عام دنیا با درآمد بالای جهانی نگاه می‌کردید، شرکت‌های نفتی در صدر قرار داشتند و تنها مجموعه تکنولوژی محور در این لیست شرکت مایکروسافت بود که در این لیست به چشم می‌خورد. اما ده سال بعد کمپانی‌های دیجیتالی جای شرکت‌های بزرگ را گرفتند و همین مسئله اهمیت تجارت الکترونیک را چندین برابر می‌کند. ساختار تامین زنجیره این روزها تغییر کرده تا افرادی که محصولی برای ارائه دارند، توسط یک پلتفرم به فردی که تقاضای آن محصول را دارند، متصل شوند.»

نیما نامداری افزود: «سال ۲۰۱۷ در آمریکا ۵۰۴ میلیارد دلار، سهم تجارت الکترونیک از بازار بود که از این میزان ۱۴.۳درصد را شرکت‌های آنلاین کسب کردند. در کشور انگلستان این مبلغ به ۱۸۰ میلیارد دلار رسید، اتحادیه اروپا سهم ۶۰۰ میلیارد دلاری در این بازار داشت و در نهایت سهم کشور چین از تجارت الکترونیک ۵۸۴ میلیارد دلار بود.»

نامداری گفت: «فروش ناخالص آمازون در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۲۵۸ میلیارد دلار بوده که از این میزا،ن ۱۷۵ میلیارد دلار از طریق مارکت پلیس به دست آمده است. یعنی آمازون بستری را ایجاد کرده برای این که افراد بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.»

وی در ادامه با اشاره به این‌که بیشترین محصولی که به صورت آنلاین خریداری می‌شود، تجهیزات دیجیتال است و رتبه بعدی مربوط به پوشش و رتبه سوم به محصولات فرهنگی می‌رسد، گفت: «در تجارت الکترونیک دو معیار بسیار مهم است. یکی این که ارزش هر سفارش چقدر است؟ دیگری این که میانگین و تعداد سفارش چقدر است؟»

مارکت پلیس های ایران

معاون توسعه و نوآوری شرکت ارتباط فردا گفت: «تجربه رشد مارکت پلیس ها در ایران خیلی با دنیا متفاوت نیست. بانک‌های ما در تامین مالی دچار مشکل هستند و مارکت پلیس‌های اینترنتی مدام دنبال تامین نقدینگی هستند، به همین دلیل با پول مردم بازی می‌کنند و در واقع سرمایه متعلق به خودشان نیست.»

نامداری تصریح کرد که روزهای ابتدایی که کسب و کارها شکل می‌گیرند، به دلیل کوچک بودن ابعادشان از سوی رگولاتوری نادیده گرفته می شود، اما بعد از مدتی به قدری بزرگ می شود که نمی توان آن را نادیده گرفت و آن را مدام کنترل می‌کنند. این شکل کسب و کارها به جایی می‌رسند که بعد از مدتی دیگر نمی‌توان تعطیلش کرد. این دو طیف چالش‌های بزرگ رگولاتوری است که اگر به آن توجه نشود، مشکلاتی را رقم می‌زند.

ارسال نظر